• Anonym (Lysmasken)

El kostnad

Har sambo

Inga gemensamma barn

Hans son 21 arbetslös 3500 kr i månaden betalar 0 kr hemma.

Min dotter studerar på gymnasiet jobbar extra 3 dagar i veckan.

Jag jobbar dock inte 100% utan 80%

Min sambo jobbar 100%.

Idag gick jag sinne på min sambo men bara inombords.

Han säger att "vi" from nu inte får värma frysta frallor i ugnen för det kostar för mycket.

Han har sagt innan att jag dammsuger för ofta 1-2ggr i veckan kostar för mycket.

Han säger att jag tvättar för ofta, 2 maskiner i veckan ibland 3 ggr i veckan. Får inte tvätta oftare det blir dyrt.

Hans son sitter per dygn ca 17 timmar vid datorn då även oxå ha i gång PS.

Han själv vid ledighet kan sitta 12 timmar vid dator eller Tvspel.

Han tänder typ alla lampor i huset och blir arg när jag släcker ner lite.

Han säger att hans och sonens grejer inte drar el utan det är mitt som drar el som bakning matlagning mm.

Men deras "nöjen" kostar typ 1 kr i månaden.

Tillsaken hör att det är jag som betalar elen här hemma.

Är så ledsen och besviken på hans sätt att anklaga mig att mina grejer i livet är dyrare än hans.

• Svar på tråden El kostnad
  • Anonym (...)

1h dammsugning är väl ca 2kr om maskinen går max hela tiden. Sen blir det ju värme, vilket kanske minskar era uppvärmningskostnader?

Vår ugn kostar 4kr /h när den är på max. Men den är ju bara på max en liten stund. Också den bidrar ju till uppvärmningen.

Vår tvättmaskin kostar ca 1.5kr per tvätt.

Hur värmer ni boendet? Ofta är uppvärmningen den stora kostnaden, inte hushållselen.

Elen är inte så dyr egentligen, men värmer man med direktel eller värmepump blir de ju ofta väldigt många kwh. Men att spara på att tvätta sällan ger inte många kronor, matlåda till jobbet sparar ju typ 10ggr så mycket pengar.

• Anonym (allis)

Så han tycker att bakning och matlagning är "ditt"? Får jag fråga, äter han av det du bakar och lagar? Isåfall - sluta genast att laga till honom. Säg att det kostar för mycket för dig så du kan bara baka/laga mat till dig själv tyvärr. Vill han vara med och äta får han såklart betala den el som det tar.

Sluta även tvätta hans kläder och saker. Så minskar du ju kostnaden i och med att det blir färre maskiner. Säg att du ju tyvärr inte har råd att tvätta hans saker. Vill han ha dem tvättade av dig så får han ju såklart betala halva elen där med.

Sluta att dammsuga helt och hållet. Gnäller han sedan över skitiga golv så säg att du tyvärr ju inte har råd att dammsuga eftersom det kostar så mycket. Lite jobbigt att stå ut med men kan vara värt det. Skaffa billiga tofflor att gå runt med under tiden du sätter honom på plats.

(Ett annat alternativ är att slänga ut honom.)

• Anonym (Lysmasken)
    Anonym (...) skrev 2019-01-18 21:04:15 följande:

1h dammsugning är väl ca 2kr om maskinen går max hela tiden. Sen blir det ju värme, vilket kanske minskar era uppvärmningskostnader?

Vår ugn kostar 4kr /h när den är på max. Men den är ju bara på max en liten stund. Också den bidrar ju till uppvärmningen.

Vår tvättmaskin kostar ca 1.5kr per tvätt.

Hur värmer ni boendet? Ofta är uppvärmningen den stora kostnaden, inte hushållselen.

Elen är inte så dyr egentligen, men värmer man med direktel eller värmepump blir de ju ofta väldigt många kwh. Men att spara på att tvätta sällan ger inte många kronor, matlåda till jobbet sparar ju typ 10ggr så mycket pengar.

Vi bor i hyres radhus värme och varmvatten ingår i hyran.

Torktumlare lite varje vecka. Kör jag en vitt ätt först och kastar i tumlare men väntar på att andra maskinen ska bli klar så det får gå ihop och torka. Resten hänger jag.

Tvättmaskinen är ny sen i somras även tumlaren då hyresvärden bytte ut allt.

Kyl frys är 3 år.

Diskmaskinen är 1 år.
  • Aniiee

Ta fram en räknare (finns på internet) och kolla själv

Exempel härifrån:
    Min dator är på 14 timmar om dygnet. Den drar ca 150 w om jag slår ut det på odling, arbete och spel (olika mycket ju tyngre program så att säga). Elen kostar ca 80 öre/kWh, skatter osv. Det är 51 kr per månad, ca

Till datorn behöver man ju en bildskärm annars ser man ju inte ett jota. Till datorn har jag en 22 tums bildskärm som drar ca 24 w. En "struntsumma" om ca 8 kr i månaden.

Även jag spelar PlayStation, och använder den till att se på anime. Ibland är jag slarvig och den står på och gör ingenting. Säg att det är 2 timmar av varje om dagen, så är det utslaget. Idle: 8,4 w = ca 50 öre/månad, streama anime 87 w: ca 4 kr/månad och spela: 137 w = ca 6,5 kr/månad

Säg att en skräm till ps4an är samma som till datorn (fast jag inte har det, utan en annan lösning) 24 w i 6 timmar om dagen = 3,50 kr/månad.

Summa sumarum.i månaden
    Datorn: 51 kr
    Skärm till datorn: 8 kr 
    Playstation: 11 kr
    Skärm till playstation: 3,50 kr

Sedan är det lite andra småskitar också, som laddning av kontroller och lurar, men det är så försumbart. Totalt för mig på datorn och playstation på en månad alltså ungefär 73,50 kr. (allt är ink skatter och sånt btw)

Det andra då? Hushållet och matlagningen. Igen, exempel härifrån.

Jag använder min ugn ca 1 timme om dagen, utslaget. Det är lite lurigt att beräkna, men säg att den står på maxeffekt redan från den startas så är det 0.9 watt cirkus. Det blir 2 öre per månad

Jag hatar att dammsuga, jag sopar hellre, men ugan drar fram dammsugaren i alla fall 2 gånger i veckan. Det är en dammsugare utvecklad för folk med husdjur så den är rätt kraftfull, 800 w, som går kanske 20 minuter (liten lägenhet) varje gång. Det blir ca 1,80 kr kr i månaden.

Nu har vi inga tvättmaskiner, men en snabb titt efter en tvättmaskin och en torktumlare på elgigantens hemsida ger vid handen att om jag skulle köpa den tvättmaskin jag vill ha så skulle den dra 0,92 kWh per program, vilket vid 2 i veckan blir 27 öre i månaden.

Jag gör samma sak med torktumlare, tittar på elgiganten. 2,12 kWh drar den jag valde ut per proram och 2 program i veckan blir ca 60 öre

Sedan bara för good measure tar jag med spisen och matlagningen också. Jag är ju ofta vid spisen, säg att jag har på 2 plattor igång (gjutjärns, har tyvärr inte induktion eller så) i en timme var om dagen. Jag använder mest de två största plattorna längst fram. Igen som med ugnen säg att de har full effekt redan från start. Platta nr 1 drar 2000 w, vilket blir 97 kr i månaden, och platta två som drar 1500 w blir 73 kr i månaden (här är helt klart mina bovar) (mer normaltid för detta i Sverige är dock ca en halvtimme om dagen vilket skulle ge ca24+18,25 kr i månaden)

Summa sumarum i månaden:
    Ugn: 2 öre
    Dammsugare: 1,80 kr
    Tvättmaskin: 27 öre
    Torktumlare: 60 öre
    Spis: 170 kr i månaden
    Summa: 172 kr och 69 öre per månad.

Den stora skillnaden är ju dock att alla har nöje av att du lagar mat, eller hur?

Så, ja, du kan ju sätta dig och räkna mer på det om du vill.

I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Lysmasken)
    Aniiee skrev 2019-01-18 22:19:13 följande:

Ta fram en räknare (finns på internet) och kolla själv

Exempel härifrån:

Min dator är på 14 timmar om dygnet. Den drar ca 150 w om jag slår ut det på odling, arbete och spel (olika mycket ju tyngre program så att säga). Elen kostar ca 80 öre/kWh, skatter osv. Det är 51 kr per månad, ca

Till datorn behöver man ju en bildskärm annars ser man ju inte ett jota. Till datorn har jag en 22 tums bildskärm som drar ca 24 w. En "struntsumma" om ca 8 kr i månaden.

Även jag spelar PlayStation, och använder den till att se på anime. Ibland är jag slarvig och den står på och gör ingenting. Säg att det är 2 timmar av varje om dagen, så är det utslaget. Idle: 8,4 w = ca 50 öre/månad, streama anime 87 w: ca 4 kr/månad och spela: 137 w = ca 6,5 kr/månad

Säg att en skräm till ps4an är samma som till datorn (fast jag inte har det, utan en annan lösning) 24 w i 6 timmar om dagen = 3,50 kr/månad.

Summa sumarum.i månaden

Datorn: 51 kr

Skärm till datorn: 8 kr 

Playstation: 11 kr

Skärm till playstation: 3,50 kr

Sedan är det lite andra småskitar också, som laddning av kontroller och lurar, men det är så försumbart. Totalt för mig på datorn och playstation på en månad alltså ungefär 73,50 kr. (allt är ink skatter och sånt btw)

Det andra då? Hushållet och matlagningen. Igen, exempel härifrån.

Jag använder min ugn ca 1 timme om dagen, utslaget. Det är lite lurigt att beräkna, men säg att den står på maxeffekt redan från den startas så är det 0.9 watt cirkus. Det blir 2 öre per månad

Jag hatar att dammsuga, jag sopar hellre, men ugan drar fram dammsugaren i alla fall 2 gånger i veckan. Det är en dammsugare utvecklad för folk med husdjur så den är rätt kraftfull, 800 w, som går kanske 20 minuter (liten lägenhet) varje gång. Det blir ca 1,80 kr kr i månaden.

Nu har vi inga tvättmaskiner, men en snabb titt efter en tvättmaskin och en torktumlare på elgigantens hemsida ger vid handen att om jag skulle köpa den tvättmaskin jag vill ha så skulle den dra 0,92 kWh per program, vilket vid 2 i veckan blir 27 öre i månaden.

Jag gör samma sak med torktumlare, tittar på elgiganten. 2,12 kWh drar den jag valde ut per proram och 2 program i veckan blir ca 60 öre

Sedan bara för good measure tar jag med spisen och matlagningen också. Jag är ju ofta vid spisen, säg att jag har på 2 plattor igång (gjutjärns, har tyvärr inte induktion eller så) i en timme var om dagen. Jag använder mest de två största plattorna längst fram. Igen som med ugnen säg att de har full effekt redan från start. Platta nr 1 drar 2000 w, vilket blir 97 kr i månaden, och platta två som drar 1500 w blir 73 kr i månaden (här är helt klart mina bovar) (mer normaltid för detta i Sverige är dock ca en halvtimme om dagen vilket skulle ge ca24+18,25 kr i månaden)

Summa sumarum i månaden:

Ugn: 2 öre

Dammsugare: 1,80 kr

Tvättmaskin: 27 öre

Torktumlare: 60 öre

Spis: 170 kr i månaden

Summa: 172 kr och 69 öre per månad.

Den stora skillnaden är ju dock att alla har nöje av att du lagar mat, eller hur?

Så, ja, du kan ju sätta dig och räkna mer på det om du vill.

Hej

Tack för bra grej.

Jag kan ju inte räkna ur dålig på det.

Vår elräkning ligger idag på 1100 kr/mån då är deras jävla kostnader för när mm inräknat.

Mat som lagas brd som bakas äts av alla men jag som får skit för att det drar mest och det är mitt fel.
  • Aniiee
    Anonym (Lysmasken) skrev 2019-01-18 22:58:09 följande:
    Hej

Tack för bra grej.

Jag kan ju inte räkna ur dålig på det.

Vår elräkning ligger idag på 1100 kr/mån då är deras jävla kostnader för när mm inräknat.

Mat som lagas brd som bakas äts av alla men jag som får skit för att det drar mest och det är mitt fel.
    Det finns uträknare på nätet som hjälper dig. Sök på beräkna elkostnad på google. För mig dyker en upp som nr 3 som heter calculat, den ser bra ut, den bör du kunna använda.

Gör det med din gubbe så han får se svart på vitt.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Lågt räknat)

Tycker du räknar fel och lågt.

Totala elpriset inklusive elöverföringsavgift, skatter och moms är nog närmare 1,40:-/kwh

En ugn ligger nog på minst 1800w vilket ger 1,8kw och går den på den effekten i en timma 1,8kwh x 1,4 så kostar den 16,52:-/timma

• Anonym (Lågt räknat)
    Anonym (Lågt räknat) skrev 2019-01-18 23:21:18 följande:

Tycker du räknar fel och lågt.

Totala elpriset inklusive elöverföringsavgift, skatter och moms är nog närmare 1,40:-/kwh

En ugn ligger nog på minst 1800w vilket ger 1,8kw och går den på den effekten i en timma 1,8kwh x 1,4 så kostar den 16,52:-/timma

Nä 2,52 :- / timme fort men fel jag räknade på en vecka ungefärlig användning för mig Skäms
  • Anonym (Jag)

Det är inte elkostnaden som är problemet utan din sambos attityd att hans och sonens nöjen är viktigare än dina nöjen. 

Jag är så glad att jag är särbo. Skulle aldrig acceptera en sådan nedvärderande attityd mot mig. Är då hellre ensam. Jag är inte heller "rädd" för att min särbo ska bli arg på mig om han har en åsikt som jag inte håller med om. I mitt hem vill jag ha lugn och ro.

Undrar hur din man och hans son ser på dig egentligen? De verkar bortskämda båda två.

Om du betalar och har råd så är det väldigt respektlöst av din man att reagera som han gör. 

• Anonym (Danne)

Svårt att svara på utan att veta mer. Har ni enskild ekonomi eller delar ni och hur delar ni om det är så?

• Anonym (V)

Brukar du beklaga dig över att dina pengar inte räcker till? Annars förstår jag inte varför han har med "din" elförbrukning att göra. Visst är det kanske lite slösaktigt att värma på ugnen för att frukostfrallorna ska bli extra goda, men om det är din enda synd så är det inte mycket att orda om.

Svar på tråden El kostnad