Ta fram en räknare (finns på internet) och kolla själv
Exempel härifrån:
Min dator är på 14 timmar om dygnet. Den drar ca 150 w om jag slår ut det på odling, arbete och spel (olika mycket ju tyngre program så att säga). Elen kostar ca 80 öre/kWh, skatter osv. Det är 51 kr per månad, ca
Till datorn behöver man ju en bildskärm annars ser man ju inte ett jota. Till datorn har jag en 22 tums bildskärm som drar ca 24 w. En "struntsumma" om ca 8 kr i månaden.
Även jag spelar PlayStation, och använder den till att se på anime. Ibland är jag slarvig och den står på och gör ingenting. Säg att det är 2 timmar av varje om dagen, så är det utslaget. Idle: 8,4 w = ca 50 öre/månad, streama anime 87 w: ca 4 kr/månad och spela: 137 w = ca 6,5 kr/månad
Säg att en skräm till ps4an är samma som till datorn (fast jag inte har det, utan en annan lösning) 24 w i 6 timmar om dagen = 3,50 kr/månad.
Summa sumarum.i månaden
Datorn: 51 kr
Skärm till datorn: 8 kr
Playstation: 11 kr
Skärm till playstation: 3,50 kr
Sedan är det lite andra småskitar också, som laddning av kontroller och lurar, men det är så försumbart. Totalt för mig på datorn och playstation på en månad alltså ungefär 73,50 kr. (allt är ink skatter och sånt btw)
Det andra då? Hushållet och matlagningen. Igen, exempel härifrån.
Jag använder min ugn ca 1 timme om dagen, utslaget. Det är lite lurigt att beräkna, men säg att den står på maxeffekt redan från den startas så är det 0.9 watt cirkus. Det blir 2 öre per månad
Jag hatar att dammsuga, jag sopar hellre, men ugan drar fram dammsugaren i alla fall 2 gånger i veckan. Det är en dammsugare utvecklad för folk med husdjur så den är rätt kraftfull, 800 w, som går kanske 20 minuter (liten lägenhet) varje gång. Det blir ca 1,80 kr kr i månaden.
Nu har vi inga tvättmaskiner, men en snabb titt efter en tvättmaskin och en torktumlare på elgigantens hemsida ger vid handen att om jag skulle köpa den tvättmaskin jag vill ha så skulle den dra 0,92 kWh per program, vilket vid 2 i veckan blir 27 öre i månaden.
Jag gör samma sak med torktumlare, tittar på elgiganten. 2,12 kWh drar den jag valde ut per proram och 2 program i veckan blir ca 60 öre
Sedan bara för good measure tar jag med spisen och matlagningen också. Jag är ju ofta vid spisen, säg att jag har på 2 plattor igång (gjutjärns, har tyvärr inte induktion eller så) i en timme var om dagen. Jag använder mest de två största plattorna längst fram. Igen som med ugnen säg att de har full effekt redan från start. Platta nr 1 drar 2000 w, vilket blir 97 kr i månaden, och platta två som drar 1500 w blir 73 kr i månaden (här är helt klart mina bovar) (mer normaltid för detta i Sverige är dock ca en halvtimme om dagen vilket skulle ge ca24+18,25 kr i månaden)
Summa sumarum i månaden:
Ugn: 2 öre
Dammsugare: 1,80 kr
Tvättmaskin: 27 öre
Torktumlare: 60 öre
Spis: 170 kr i månaden
Summa: 172 kr och 69 öre per månad.
Den stora skillnaden är ju dock att alla har nöje av att du lagar mat, eller hur?
Så, ja, du kan ju sätta dig och räkna mer på det om du vill.