• Anonym (nattugglan)

Plötslig hörselnedsättning

Någon annan som har drabbats av plötslig dövhet? Nu är det inte så illa att jag har blivit döv utan att hörseln har blivit nedsatt lite över hela gränssen. Men det som irriterar mg är det tillkommande ljudet av tinnitus. Svårt att koppla av när det är tyst för då hörs det. Usch....  Någon som känner igen sig och drabbats av samma? Har ni några tips för jag tänker på ljudet hela tiden och hör jag det inte lyssnar jag efter det vilken man inte ska. Men inte lätt att lära sig leva med något nytt.Dessutom som man hatar.

• Svar på tråden Plötslig hörselnedsättning
  • Anonym (ja jag)
    Anonym (nattugglan) skrev 2019-01-19 04:53:31 följande:

Någon annan som har drabbats av plötslig dövhet? Nu är det inte så illa att jag har blivit döv utan att hörseln har blivit nedsatt lite över hela gränssen. Men det som irriterar mg är det tillkommande ljudet av tinnitus. Svårt att koppla av när det är tyst för då hörs det. Usch....  Någon som känner igen sig och drabbats av samma? Har ni några tips för jag tänker på ljudet hela tiden och hör jag det inte lyssnar jag efter det vilken man inte ska. Men inte lätt att lära sig leva med något nytt.Dessutom som man hatar.

Jag drabbades av plötslig dövhet för några år sedan på höger öra. Var som om någon helt plötsligt bara drog ner volymen till nästan ingenting. Blev lite yr också av det. Och överkänslig på det hörande örat. Sökte til öronläkare när det inte försvann och fick där veta att det oftast är övergående och att det för de flesta drabbade går över så fort att de inte ens uppsöker läkare innan det är borta igen.

Jag hade det några veckor och sedan fick jag tillbaka hörseln om än inte i samma utmärkta skick som den var innan. Jag fick också tinnitus och den har jag kvar. Får mer av det om jag inte sover ordentligt. 

Jag drabbades en gång till av plötsligt dövhet ett par år senare men då gick det över fortare (utom tinnitusen alltså, för den är kvar). 

Det var olustigare än jag trott att höra dåligt, och jag har fortfarande så pass nedsatt hörsel att jag inte hör vad andra säger om de står i ett rum intill och ropar något till mig.

Oljudet har jag lyckats vänja mig vid, jag tänker bara på det om jag slarvat med sömnen eftersom det då verkligen känns som om det tilltar i styrka och ändrar karaktär. Annars är det helt ok, fast jag skulle förstås föredra att inte ha det.
Svar på tråden Plötslig hörselnedsättning