• svartakatten98

    Ryssland med i Nato, USA sa nej?

    Jag är helt säker på att jag någonstans läst eller hört att Ryssland i början av 2000-talet var villiga att gå med i Nato, vilket ju låter rätt otroligt idag, men då var det annorlunda. 

    Men nu hittar jag inte detta någonstans, jag tror att det kan ha varit någon intervju där Putin sa det, att han själv ville att Ryssland skulle vara med i Nato, men sedan var det något med att USA sa nej. 

    Det jag vill veta är varför USA sa nej till detta, för jag kommer inte ihåg. Är det någon här som vet? Här letat på hela internet men det står typ ingenting. Detta är ju en väldigt intressant grej, världen kunde ha sett rätt annorlunda ut idag med Ryssland och USA i samma militära allians. Det var ju antagligen planerat så att Ryssland efter Sovjets fall skulle bli Nato-medlem, men när Putin blev president så kanske man från USA-håll inte längre såg en lydstat framför sig utan en man skulle vara tvungen att dela makten med? Om det var så, så var det ju väldigt dumt att säga nej. Nu är man ju tillbaka på ruta ett igen med ''kalla kriget'' i princip.
  • Svar på tråden Ryssland med i Nato, USA sa nej?
  • svartakatten98
    FtS70 skrev 2019-01-19 20:16:40 följande:

    Tänkte först dra historien själv, men hittade en länk:

    www.thehindu.com/news/international/in-his-interview-with-oliver-stone-vladimir-putin-suggested-russia-joining-nato-to-bill-clinton/article18965562.ece

    Väl bekomme! ????


    Ja Oliver Stones film var det ju, tack så mycket. Med tanke på att den är typ 4 timmar lång så lär det ta ett tag att  hitta just den lilla sekvensen, men ska nog se om den någon gång. 

    Men då verkade det vara ungefär som jag trodde i alla fall. Hade varit intressant att veta hur det hade sett ut om USA och Ryssland samarbetade inom Nato idag, men då gäller det ju att man kompromissar. 

  • TotteE

    Vad hände sen då?

    Var står det att USA sa nej?

    Gick Putin vidare med nån formell ansökan till NATO?

    Fick övriga medlemsländer ens reda på det här?

    Var det ett seriöst förslag från Putin? Bestämmer han det själv föresten? Jag trodde Ryssland var en demokrati? [Host]

    Hade medlemmarna i NATO godkänt Ryssland?

    Hade Ryssland uppfyllt kraven?

  • TotteE

    Ansökan om Natomedlemskap lämnas väl ändå till NATO och inte USA?

Svar på tråden Ryssland med i Nato, USA sa nej?