• Anonym (Mamma)

Flytta till england nu?

Vågar man det? Makens jobb kan flytta oss dit och vi har velat flytta dit i många år, men först nu känns det som vi har medel och möjlighet till det.

Hur överhängande är risken att inte få stanna om brexit går igenom? Han har specialkompetens inom sitt område och är väldigt högavlönad, så vi skulle inte behöva någon hjälp från staten eller dyl.

• Svar på tråden Flytta till england nu?
  • Zombie von Rymmen

Dålig timing. Brexit lär gå igenom, och då är det bäst ni har visum, annars åker ni ut. Kanske ordnar de en övergångsperiod på ett år som de gjort i Sverige, vet inte hur det ser ut nu, turerna har varit många, men oavsett behöver ni visum och arbetstillstånd. Sen vet jag inte hur det funkar med uppehållstillstånd och eventuellt medborgarskap.

Varför vill man flytta till ett trångt och smutsigt land som håller på att falla sönder?

• Anonym (Ve)

Baserat på hans spetskompetens så ser jag ingen risk med att flytta. Det bör inte vara några problem med att få uppehålls- och arbetstillstånd även om det blir Brexit. Jag tror personligen att den stoppas av den planerade folkomröstningen.

• Anonym (Avråds)

Mitt företag (som jobbat stenhårt för att brittiska medborgare ska få fortsätta jobba för oss i Sverige utan problem) har just nu helt avbrutit möjligheten för andra EU-medborgare att relokalisera till våra siter i England just för att de förväntar sig stora bekymmer.

OT men en kollega är väldigt orolig för hur det kommer bli för deras ofödda barn som förväntas födas bara inom någon månad om inga avtal hinns med. Får barnet uppehållstillstånd?

• Anonym (A)
    Zombie von Rymmen skrev 2019-01-20 07:55:59 följande:
    Dyrt är det också. Och värre lär det bli. Fan ta Familjeliv att man inte kan redigera inlägg.
    Ja, det är dyrt.
  • Anonym (Bor här)

Jag bor i UK sen snart 3 år. I vår öppnar ansökningen om att få stanna kvar här för EU medborgare. Har man bott här i mer än 5 år får man permanent uppehållstillstånd, i annat fall temporärt som kan bli permanent. Om man flyttar hit innan slutet av 2020 kan man ansöka om uppehållstillstånd. Således är det inte försent att flytta hit för er. Läs mer här

www.gov.uk/settled-status-eu-citizens-families/what-settled-and-presettled-status-means

Vad mer som händer gällande brexit är det ingen som vet. Spekulera går ju.

• Anonym (Emma)

Jag bor i England just nu. Tror inte att det skulle vara någon större fara för er att flytta nu. Kolla på gov.uk. Där finns massor av bra information (som uppdateras) om vad ni ska tänka på och olika deadlines.

• Dlniya

Jag vill flytta med mitt 7 årig barn heller till England. Jag vill studera på universitet men jag våga inte riska. Man kan ansöka uppehållstillstånd men jag vet inte om man få olika bidrager där eller hur bor en student ensammamma?

Svar på tråden Flytta till england nu?