• Anonym (Osäker?)

Byta lås?

Vi har ett hus från 82. Funderar på att byta ytterdörr och lås. Mest för att piffa upp med ny fin men tänker även att det kan minska inbrottstisken.

Hur vet jag hur säkert vårt lås är som vi har idag? Man behöver nyckel på både in och utsida, endast ett lås, nyckeln ser enligt mig väldigt enkel ut, vanlig trädörr.

• Svar på tråden Byta lås?
  • Anonym (Osäker?)

Hade hoppats få hjälp här... Ni brukar vara så hjälpsamma????

Är det säkrare med ett modernt lås eller är det same same som på 80-talet?

• Anonym (.)
    Anonym (Osäker?) skrev 2019-01-21 14:25:59 följande:

Hade hoppats få hjälp här... Ni brukar vara så hjälpsamma????

Är det säkrare med ett modernt lås eller är det same same som på 80-talet?

undrar samma men min dörr är från 60 talet
  • Jonnynilsson

Klart att moderna lås är säkrare. Dessutom har du ju koll på alla nycklar.

Men om du ändå går i låsbytartankar tycker jag ni skall kolla på Yale Doorman. Sjukt smidigt och inga nycklar på vift. Du kan ge en kod till tillfälliga besökare eller en till svärmor så hon kan vattna blommorna när ni är på semester :)

Vi har den på den dörr som vi nyttjar mest. Smidigt med automatiskt lås för då vet man att dörren alltid är låst.

• Anonym (drz)

Lås har ingen större betydelse. Samma fastsättning och det finns väl inga som dyrkar lås på den kriminella sidan idag, inte för villainbrott iaf.

Hur ser det ut med fönstren? Onödigt att lägga pengar på nån dyr säkerhetsdörr om man bara kan knalla in "bakvägen".

• Anonym (.)
    Jonnynilsson skrev 2019-01-21 15:28:14 följande:

Klart att moderna lås är säkrare. Dessutom har du ju koll på alla nycklar.

Men om du ändå går i låsbytartankar tycker jag ni skall kolla på Yale Doorman. Sjukt smidigt och inga nycklar på vift. Du kan ge en kod till tillfälliga besökare eller en till svärmor så hon kan vattna blommorna när ni är på semester :)

Vi har den på den dörr som vi nyttjar mest. Smidigt med automatiskt lås för då vet man att dörren alltid är låst.

får man byta dörr till en säkerhetsdörr i sin hyreslägenhet utan att fråga hyresvärden först?
  • Jonnynilsson
    Anonym (.) skrev 2019-01-22 13:31:32 följande:

får man byta dörr till en säkerhetsdörr i sin hyreslägenhet utan att fråga hyresvärden först?

Nej det får man inte. Men det kostar inget att fråga.
  • nnnnnnnn
    Anonym (Osäker?) skrev 2019-01-20 08:21:54 följande:
    Vi har ett hus från 82. Funderar på att byta ytterdörr och lås. Mest för att piffa upp med ny fin men tänker även att det kan minska inbrottstisken.

Hur vet jag hur säkert vårt lås är som vi har idag? Man behöver nyckel på både in och utsida, endast ett lås, nyckeln ser enligt mig väldigt enkel ut, vanlig trädörr.
    Vad jag har förstått så är det oftast andra saker än låset som är osäkert. Särskilt som det låter som att du har ett sjutillhållarlås som är väldigt säkert, om inga nycklar är på drift såklart.

Andra saker som är osäkra:
    Altan/balkongdörrarna: Gamla varianter har oftast ingen säkerhet. Vissa går att rycka upp. Andra kan man sparka in under delen av dörren ganska lätt och sedan krypa in, de som har glas i halva alltså.
    Fönster: Enklare att panga en ruta än att dyrka upp ett lås! Eller peta upp fönster som inte är ordentligt låsta.
    Fönsterkarmar: På vissa gamla fönster är karmarna inte så säkra. Tex mindre källarfönster. En välriktad spark eller knuff kan få hela fönstret att ramla in i huset.

OBS! Jag har ingen fackkunskap. Det är endast hörsägen...

Svar på tråden Byta lås?