• storstadspappa

    Får ingen information från skolan gällande min son

    Hej,

    Jag är en nyskiljd pappa, har en 7 årig son i förstaklass, min exfru fick ensam vårdad om vår son men jag har umgängesrätt Onsdag em. till Måndag morgon varannan vecka.
    Jag får i princip ingen information om skola eller vård gällande vår son. 
    Vi har en koordinator som ska underlätta samarbetet mellan oss som föreslog att min exfru ger medgivande till att jag får tillgång till ett system som skolan har för vårdnadshavare där det går att se läroplan, läxor, aktiviteter mm. Hon godkände behörighet för mej skriftligt men skolan satte sig på tvären och vill inte ge ut sådan information till mej pga. att jag inte är vårdnadshavare.

    Hur ska jag kunna hjälpa min son med skolan när jag inte får någon information alls gällande läxor, aktiviteter etc?

    Tack för tips och råd vad jag kan göra för att på bästa möjliga sätt hjälpa min son.

  • Svar på tråden Får ingen information från skolan gällande min son
  • Anonym (Alternativ)

    Ge mamman två val. Antingen ser hon till att skolan och vården ger dig samma information som hon får och samma möjlighet att kunna söka stöd och behandling eller så får hon ta allt ansvar själv för att det ska gå bra för barnet. Det betyder att hon tar ansvar för läxor osv samt för att söka vård om barnet blir sjuk /skadad under ditt umgänge. Det betyder att hon aldrig kan ta ledigt från sitt ansvar och att hon alltid måste vara tillgänglig för att komma och hämta barnet för att ta det till sjukvården vid behov.

  • Anonym (Josefin)
    Anonym (Alternativ) skrev 2019-01-20 10:11:57 följande:

    Ge mamman två val. Antingen ser hon till att skolan och vården ger dig samma information som hon får och samma möjlighet att kunna söka stöd och behandling eller så får hon ta allt ansvar själv för att det ska gå bra för barnet. Det betyder att hon tar ansvar för läxor osv samt för att söka vård om barnet blir sjuk /skadad under ditt umgänge. Det betyder att hon aldrig kan ta ledigt från sitt ansvar och att hon alltid måste vara tillgänglig för att komma och hämta barnet för att ta det till sjukvården vid behov.


    Absolut, lägg allt ansvar på kvinnan. Som vanligt. Annars ska han straffas med att aldrig mer få en ledig stund förrän barnet är myndigt. Det låter ju verkligen rimligt.

    Hon har gett sitt medgivande. Det är lika mycket ts sak att jobba för att det efterföljs.
  • Anonym (Josefin)
    Anonym (Josefin) skrev 2019-01-20 10:18:10 följande:

    Absolut, lägg allt ansvar på kvinnan. Som vanligt. Annars ska han straffas med att aldrig mer få en ledig stund förrän barnet är myndigt. Det låter ju verkligen rimligt.

    Hon har gett sitt medgivande. Det är lika mycket ts sak att jobba för att det efterföljs.


    Annars ska hon straffas menar jag såklart.
  • storstadspappa
    Anonym (Alternativ) skrev 2019-01-20 10:11:57 följande:

    Ge mamman två val. Antingen ser hon till att skolan och vården ger dig samma information som hon får och samma möjlighet att kunna söka stöd och behandling eller så får hon ta allt ansvar själv för att det ska gå bra för barnet. Det betyder att hon tar ansvar för läxor osv samt för att söka vård om barnet blir sjuk /skadad under ditt umgänge. Det betyder att hon aldrig kan ta ledigt från sitt ansvar och att hon alltid måste vara tillgänglig för att komma och hämta barnet för att ta det till sjukvården vid behov.


    Det går inte att ge val / ultimatum till henne, omöjligt. Hon har förmågan att få helt vanliga saker som ingår i gott föräldrarskap att se ut som trakasserier i andras ögon.
    Tyvärr så låter hon vår son stanna hemma ofta vilket gör att han har haft hög frånvaro. Uppskattningsvis 2-3 dagars frånvaro varje vecka sedan flera år tillbaka då han gick i dagis.
    Min son har även fått en "stödfamilj" sedan någon månad tillbaka. Jag har inte fått någon information om den familjen alls från socialtjänsten / familjerätten eller varför de valt att placera min son där. Sedan stödfamiljen kom in i bilden har jag inte längre kunnat ringa min son mellan fredag till måndag. Det känns mycket mycket tråkigt.
    Min ex fru har berättat att familjen består av några barn med blont hår, så att vår son passar bar in färgmässigt, det är allt jag vet. Ingenting om var de bor, jobbar med, vad de heter, hur gamla de är, varför min son är där eller när han är där.

    Jag är mycket bekymrad över hur socialtjänsten, familjerätten och även skolan har agerat i mitt fall.

    Jag vill som förälder kunna hjälpa min son på bästa möjliga sätt i livet, vilket försvåras något enormt när samhället lägger krokben för alla tänkbara försök jag gör.
  • Elin P

    När sonen kommer till dig, kan inte mamman skicka med en lapp där hon skriver upp vilka ev. läxor ni behöver göra och vilka aktiviteter du behöver skicka med saker till (tex idrott). Då borde det ju fungera. Sen om hon väljer att inte göra det så måste hon själv ta på sig att alla läxor blir gjorda på hennes vecka och att skicka med allt i förväg då. Att barnet har mycket frånvaro på hennes vecka måste ju skolan ta med henne tänker jag. Du kan ju tyvärr inte göra så mycket. Möjligen göra en orosanmälan till soc gällande frånvaro så får de titta på det tillsammans med skolan.

  • storstadspappa
    Limajo skrev 2019-01-20 10:15:15 följande:
    Skolan och vården får inte lämna ut information till andra än vårdnadshavare så det kan inte läggas över på dem. Däremot kan mamman ansvara för att pappan får den information han behöver (som läxor t.ex.).

    Jag skulle gissa att mamman vet vad enskild vårdnad innebär och att hon drivit igenom det av en orsak...
    Den mest troliga orsaken är att hon är bitter för att jag träffat en ny kvinna som jag nu har en 1 årig dotter tillsammans med.
     Min ex-fru har bla. sagt att hon ska se till att jag inte får träffa vår son mer om jag fortsätter träffa min nya kvinna.
  • storstadspappa
    Elin P skrev 2019-01-20 10:52:27 följande:

    När sonen kommer till dig, kan inte mamman skicka med en lapp där hon skriver upp vilka ev. läxor ni behöver göra och vilka aktiviteter du behöver skicka med saker till (tex idrott). Då borde det ju fungera. Sen om hon väljer att inte göra det så måste hon själv ta på sig att alla läxor blir gjorda på hennes vecka och att skicka med allt i förväg då. Att barnet har mycket frånvaro på hennes vecka måste ju skolan ta med henne tänker jag. Du kan ju tyvärr inte göra så mycket. Möjligen göra en orosanmälan till soc gällande frånvaro så får de titta på det tillsammans med skolan.


    Jag själv har redan gjort 4 orosanmälningar spridda över tiden under de senaste 2-3 åren .
    Min ex fru har även fått orosanmälningar gällande farhågor om allvarlig omsorgsbrist från sjukhuspersonal, psykolog, dagis, förskola, privatpersoner.

    Skolan, tillsammans socialtjänsten har redan haft möte med min ex fru strax innan årsskiftet. Vad som sades under mötet vet jag dock ingenting om alls.
  • legomum

    Kontakta en advokat.

    Du verkar ju uppenbart bekymrad och oroad för din son så gå den vägen istället.

    Vi kan omöjligt hjälpa dig då vi inte har så mycket alls att gå på. I din trådstart fick jag känslan att du är "boven" och senare i tråden att mamman är "boven".

    Hoppas det iaf löser sig och att barnet åtminstone får må bra i vad som verkar vara rejält tufft för honom.

  • Anonym (Anna)

    Vad fanns det för skäl till att ditt ex fick ensam vårdnad? Kan du ansöka om delad vårdnad?

  • storstadspappa
    Elin P skrev 2019-01-20 10:52:27 följande:

    När sonen kommer till dig, kan inte mamman skicka med en lapp där hon skriver upp vilka ev. läxor ni behöver göra och vilka aktiviteter du behöver skicka med saker till (tex idrott). Då borde det ju fungera. Sen om hon väljer att inte göra det så måste hon själv ta på sig att alla läxor blir gjorda på hennes vecka och att skicka med allt i förväg då. Att barnet har mycket frånvaro på hennes vecka måste ju skolan ta med henne tänker jag. Du kan ju tyvärr inte göra så mycket. Möjligen göra en orosanmälan till soc gällande frånvaro så får de titta på det tillsammans med skolan.


    Om jag ber min fru göra någonting, tex att skriva på en lapp vilka läxor vår son har, då kommer hon med största sannorlikhet göra allt för att undvika göra just det jag bad om. 

    Exempel, vår son sover ofta med öppna ögon (precis som mej), vilket gör att ögonen kan bli torra och det gör ont. Så jag köpte ögonbindlar till vår son och bad henne se till att han sover med dem på natten. Hon vägrade låta vår son använda ögonbindeln, hon tom övertygade vår kordinator med att en läkare sagt till henne att det är skadligt för barn att sova med ögonbindel. Kordinatorn skällde ut mej, jag stod på mej och bad kordinatorn dubbelkolla med ögonläkare. Det tog några månader innan kordinatorn kontaktade en ögonläkare och fick beskedet att ögonbindel kan fungera bra för att förhindra ögonen att torka ut över natten.

    Folk har emellertid inte tid att dubbelkolla allt som sägs utan går på det som känns rätt för stunden.

    Säger jag till min ex fru att jag är orolig över hög frånvaro för vår son och ber henne att ta honom till skolan enl. schema, kan du ge dej på att att hon håller honom hemma så mycket som möjligt istället.
Svar på tråden Får ingen information från skolan gällande min son