• Äldre 20 Jan 10:17
    3154 visningar
    78 svar
    78
    3154

    Mamma som inte vill ta ansvar?

    Jag separerade för närmare ca 5mån sen från barnet mamma.
    För att summera saker kort har hon ett ganska svagt band till sitt barn och han söker sig främst till mig.

    Hon mår inte bra med sig själv vilket har slutat med att de veckor hon haft barnet hamnar det plötsligt hos mina föräldrar eller hos mig i förtid. Jag har för barnets skull gått in och tagit ett större ansvar och ska ha honom de 5 dagar i veckan.
    Och sen är det ju härligt att ha honom nära. Vi har dock fortsatt delad vårdnad på 50%.

    Nu till saken, han var där, hon blev sjuk och skickade hem honom och kort därefter blev han sjuk. Nu har jag varit hemma och vabbat i veckan (även hennes dagar).

    Hon är nu feberfri men inte vårt barn. Jag tycker det vore rimligt om hon tog lite föräldraransvar, men hon tycker att hon är för matt.

    Mitt jobb blir lidande och mina föräldrar hamnar i en sits där de får gå in mer än de nog tänkt sig som pensionärer. Vad som än ska lösas är det alltid krångligt och besvärligt. Det har bland annat resulterat i att kollegor har fått ta hand om grabben vid ett superviktigt möte då hans mamma bara krånglar.

    Ska man be om tid hos familjerätten eller vad hittar man på?

  • Svar på tråden Mamma som inte vill ta ansvar?
  • Anonym (G)
    Äldre 20 Jan 10:26
    #1
    +2

    Ja ta hjälp av familjerätten så kanske de kan få mamman att söka vård för det låter som att hon behöver det.

  • Äldre 20 Jan 10:44
    #2

    Hon har de senaste åren till och från sökt och fått hjälp.
    Hon går hos psykolog för tillfället, i vart fall enligt egen utsaga.

    Men det låter sunt.

  • Anonym (Målla­)
    Äldre 20 Jan 10:58
    #3

    "MATT"???!!!! Just så, be henne knipa igen o vara MAMMA. Va e det för tjafs....mamma e man dagligen, inte bara när man känner för det. Be henne växa upp, o tala med mor-o farföräldrarna också så dom e på din sida. Barnets bästa i fokus.

  • Anonym (Målla­)
    Äldre 20 Jan 10:58
    #3

    "MATT"???!!!! Just så, be henne knipa igen o vara MAMMA. Va e det för tjafs....mamma e man dagligen, inte bara när man känner för det. Be henne växa upp, o tala med mor-o farföräldrarna också så dom e på din sida. Barnets bästa i fokus.

  • Äldre 20 Jan 11:26
    #4
    +1

    Ja du ringer ju dem redan imorgon då hennes beteende är allt annat än okej.

  • Anonym (Som man bäddar­...)
    Äldre 20 Jan 12:27
    #5

    Märkte du inte innan du skaffade barn med henne att hon var en sån nolla?

  • Anonym (H)
    Äldre 20 Jan 12:41
    #6

    Man har ingen laglig skyldighet att ta hand om sitt barn, så det kan du inte kräva av henne. Och mår inte mamman bra är det förmodligen bättre för barnet att inte vara där mer än vad hon orkar. Däremot kan det ju vara bra att göra om schemat för umgänge så att det stämmer med verkligheten.

  • Anonym (H)
    Äldre 20 Jan 12:43
    #7
    Anonym (Målla) skrev 2019-01-20 10:58:22 följande:
    "MATT"???!!!!

    Ett vanligt symptom vid t.ex. ångest och depression.
  • Anonym (K)
    Äldre 20 Jan 12:54
    #8

    Självklart ska du nysta i varför hon inte orkar och se vad som kan förändras så att hon tar mer ansvar. Men så länge hon inte kan eller om det blir katastrof varje gång barnet ska vara där så är det ditt ansvar att ta över så att barnet inte blir lidande. Dina kollegor kanske tyckte det var kul att hjälpa till men varken de eller dina egna föräldrar kan förväntas ställa upp så om ditt jobb blir lidande så är det så det får bli eftersom barnets behov kommer före jobb.

  • Äldre 20 Jan 12:57
    #9
    Anonym (Målla) skrev 2019-01-20 10:58:28 följande:

    "MATT"???!!!! Just så, be henne knipa igen o vara MAMMA. Va e det för tjafs....mamma e man dagligen, inte bara när man känner för det. Be henne växa upp, o tala med mor-o farföräldrarna också så dom e på din sida. Barnets bästa i fokus.


    Jag är rädd att den typen av uttalande skulle få henne att bryta ihop. Och då blir plötsligt jag en ond människa och hon kan gräva ner sig i sin offerroll.

    Nu har hon bara en förälder i livet, men denne har redan sagt till henne att hon nog inte bör ha 50/50 vårdnad, denne ser att hon inte klarar ut det. Mina föräldrar vill såklart barnets bästa, men är även oroliga för hur det påverkar mig att alltid bli uppbunden.
Svar på tråden Mamma som inte vill ta ansvar?