• Äldre 20 Jan 14:34
    960 visningar
    2 svar
    2
    960

    Ledsen, ångest och känner mig ensam

    Hej!

    Jag har kommun in i tredje trimestern i min graviditet. I början av graviditeten kände jag mig också orolig och ledsen men mest oro innan ultraljudet. Efter ultraljudet har jag mått bra, känt mig glad och lycklig av vetskapen att barnet mår bra där inne.

    Men de senaste veckorna har jag ungefär en dag i veckan sån otrolig ångest, jag grälar med min sambo om saker som i efterhand inte spelar nån roll alls. Jag gråter hela dagen, men kan inte sätta ord på vad det är jag är ledsen över. Jag har läst att det är vanligt med oro och nedstämdhet inför förlossningen såhär i tredje trimestern, men grejen är att jag inte alls känner mig orolig över förlossningen, har ingen ångest över barnet och längtar så oerhört. Så jag kan inte säga vad oron beror på.

    Jag känner mig även väldigt ensam, känns som att min sambo är oförstående - han grälar tillbaka, frågar vad jag grinar över, säger att det inte kommer funka om jag ska fortsätta gräla över småsaker - vilket ger mig mer ångest och gör mig ännu ledsnare. Jag känner mig otillräcklig och inte som mig själv. Jag är trött och tråkig. Jag umgås inte med vänner längre, jag blir sällan inbjuden sedan jag blev gravid, oftast jag som försöker styra upp "kompisdejter" men som blir inställda eller inte blir av alls.

    Jag känner att jag inte har någon att prata med, ja givetvis ta upp det här med barnmorskan och kanske få en samtalskontakt men jag vet inte vad jag ska säga där heller. Har så svårt att sätta ord på mina känslor.

    Värst av allt är skammen av att må dåligt. För jag är rädd att folk ska tro att det är barnet jah ångrar, att jag gett mig in i nått jag inte är redo för. Men jag känner att det inte handla om det, jag älskar känslan av barnets rörelser, tanken på att han snart är här, blir glad av att inhandla små kläder osv. Det jag är rädd för är att Barnet ska få en mamma som inte mår bra, som är ledsen nån dag i veckan etc.

    Jag vet inte vad jag vill med det här inlägget egentligen. Någon som har känt igen sig eller så?

  • Svar på tråden Ledsen, ångest och känner mig ensam
  • Anonym (anony­m)
    Äldre 20 Jan 16:59
    #1

    Kolla med Mvc om det finns någon grupp för blivande mammor som du kan bli med i ? Det kanske skulle kännas lättare för dig om du får träffa andra som också är blivande föräldrar eller nyblivna föräldrar? Istället för dina vanliga kompisar? Bara ett tips.

  • Anonym (Alla känslo­r är okej)
    Äldre 21 Jan 12:36
    #2

    Jag tror och upplever att det där är ganska vanliga känslor, men att det inte pratas så mycket om det alltid. Jag har själv fått en samtalskontakt via MVC och det kan jag verkligen rekommendera. Du behöver inte veta innan vad du ska säga eller prata om. Det styr de upp när du väl är där. Inga prestationskrav!
    Jag blir lättirriterad och gråter mycket så fort jag blir trött eller får lågt blodsocker. För mig är det superviktigt att sova mycket och att äta regelbundet och bra mat. För sök prata med din partner om det när du inte är på dåligt humör. Förklara att du inte vill bråka och att du inte menar att göra det, men det växer en människa inuti dig som tar all din energi. Ni kanske kan komma fram till något sätt som ni båda kan agera på när det händer? Typ att han bara kramar om dig när du blir sådan så att du får gråta ut och så känns det kanske bättre sen? Eller att du får gå och lägga dig i en halvtimma och äta en banan och att han inte är på dig under tiden. Jag vet inte alls vad som kan tänkas fungera för er, men det kan ju en samtalskontakt också hjälpa till att reda ut. Att du känner dig sådan här nu betyder inte att du kommer må dåligt när bebis kommer och inte heller att bebis tar någon annan skada på något sätt. Prioritera dig själv nu den tiden som är kvar och sov mycket är mitt bästa tips!

Svar på tråden Ledsen, ångest och känner mig ensam