• Anonym (murkel)

Semester, sjukskriven

Har pga stress och depression blivit sjukskriven på 75 % tills vidare. Läkaren tror att det kan sträcka sig över sommaren i värsta fall. Men då kommer frågan hur man gör med semestrar, för de brukar kräva in semesterplanering framåt mars.

Jag fick höra att tar man ut semester så räknas 1 semesterdag som dubbelt när man är sjukskriven, eller hur funkar det? Med andra ord så om jag tar ut två veckors semester, kostar det mig fyra veckors semesterdagar?

Kan tillägga att jag går skiftgång så det är i normala fall 3-6 arbetstillfällen per vecka, så det räknas ju lite olika redan därinnan...

• Svar på tråden Semester, sjukskriven
  • Anonym (sessis)

Svårt att tro att de får dra dubbla semesterdagar. När jag var sjukskriven 50% så fick jag ta semester.

Det bästa svaret får du om du ringer din handläggare på FK.

Ansök om semester och utgå från att du är frisk då.

• Anonym (Ellen)

Hur många dagar som kommer att dras beror på hur många arbetstillfällen du har schemalagt per vecka i genomsnitt. Jobbar man 5 dagar per vecka är kvoten 1 = på 5v dras 5×5 =25 dagar vilket är lagens avsikt.

Jobbar du färre gör kvoten att det ändå alltid ska bli 5 per vecka. Är snittet 4 dagar är kvoten 1,25 eftersom 1,25 ×4 =5.

Annars skulle ju en person som är schemalagd 3 dagar per vecka kunna vara ledig dryga 8v på sina 25 dagar och det är inte meningen.

Det dras inte per automatik 2 dagar bara för att du är sjuk, däremot kan ett ändrat schema under sjukperioden om man är sjukskriven på deltid, göra att man har en annan kvot.

• Mongoliet

Jobbar du 25 % så har du väl 25 % semesterdagar. 2 dgr i månaden i snitt om du arbetar heltid. Så om du tänker jobba 25 % hela året så har du ju bara 6 semesterdagar att ta ut på hela året.

• Anonym (Ellen)
    Mongoliet skrev 2019-01-21 01:04:23 följande:

Jobbar du 25 % så har du väl 25 % semesterdagar. 2 dgr i månaden i snitt om du arbetar heltid. Så om du tänker jobba 25 % hela året så har du ju bara 6 semesterdagar att ta ut på hela året.

Så funkar det inte.
  • Anonym (Jenna)

Lägg in om semester som vanligt. Ingen kan ju veta om du är frisk eller sjuk i sommar när det väl blir dags!
    Ev. kommer du få bryta din sjukskrivning för semester, men det kan se så olika ut hos olika AG! Hos vissa kan man ta semester del av dag (på den del du ev. då är sjukskriven) eller så krävs att du tar semester hela dagar.
    För att få ett korrekt svar om vad som gäller hos just din AG bör du fråga denne!

• Mongoliet
    Anonym (Ellen) skrev 2019-01-21 07:12:35 följande:

Så funkar det inte.

Jo det gör det nog. Fråga din chef.
  • Anonym (Fel)
    Mongoliet skrev 2019-01-21 10:15:08 följande:

Nej det är helt fel... sjukskrivning är semestergrundande.
  • Mongoliet
    Anonym (Fel) skrev 2019-01-21 10:18:19 följande:

Nej det är helt fel... sjukskrivning är semestergrundande.

Men då är allt som vanligt ju. Varför säger ingen/du i tråden så slipper ju ts undra.
  • chrissepisse
    Mongoliet skrev 2019-01-21 01:04:23 följande:

Det vanligaste är att man har samma antal dagar men att varje dag har ett lägre värde. 
  • Anonym (murkel)
    Anonym (Jenna) skrev 2019-01-21 08:36:15 följande:

Lägg in om semester som vanligt. Ingen kan ju veta om du är frisk eller sjuk i sommar när det väl blir dags!

Ev. kommer du få bryta din sjukskrivning för semester, men det kan se så olika ut hos olika AG! Hos vissa kan man ta semester del av dag (på den del du ev. då är sjukskriven) eller så krävs att du tar semester hela dagar.

För att få ett korrekt svar om vad som gäller hos just din AG bör du fråga denne!

Vad innebär det att bryta sjukskrivningen?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (murkel) skrev 2019-01-21 11:05:39 följande:

Vad innebär det att bryta sjukskrivningen?

Du ska inte bryta sjukskrivningen. Gör du det så börjar du om igen med karens etc. Utan sjukskrivning och semester löper parallellt (hanteras bra av de flesta lönesystem) och eftersom semestern är en intjänad förmån så har man rätt att få semesterlön och sjukpenning samtidigt.
  • Anonym (Ellen)
    Mongoliet skrev 2019-01-21 10:15:08 följande:

Kan jag göra men hen är inte sakkunnig på området. Däremot jobbar jag själv delvis med detta på daglig basis.
  • Anonym (Fel)
    Mongoliet skrev 2019-01-21 10:23:34 följande:

Men då är allt som vanligt ju. Varför säger ingen/du i tråden så slipper ju ts undra.

För jag vet inte det exakt korrekta svaret på frågan men jag vet att det inte fungerar som du skrev.

När jag var sjukskriven 50% så fungerade det så att jobbet betalade ut semesterdagar på 100% och FK betalade ut sjuklön på 50%. Jag behövde alltså ta ut 100% semester trots att jag var sjukskriven och fick därmed ut rätt mycket pengar. Kan det vara det du menar TS?
  • Anonym (murkel)
    Anonym (Ellen) skrev 2019-01-21 12:07:15 följande:

Du ska inte bryta sjukskrivningen. Gör du det så börjar du om igen med karens etc. Utan sjukskrivning och semester löper parallellt (hanteras bra av de flesta lönesystem) och eftersom semestern är en intjänad förmån så har man rätt att få semesterlön och sjukpenning samtidigt.

Okej, men hur faller det under den här regeln att man måste söka tillstånd att åka utomlands utanför EU?

Min pappa som var sjukskriven för några år sedan hade bokat en resa till USA innan han blev sjukskriven, och om inte FK godkände hans vistelse där hade han fått ta semester istället. Innebär det att han hade fått bryta sjukskrivningen?

Nu är det inte säkert att jag kommer gå på deltid hela tiden. Det beror på hur allt utvecklar sig, men jag försöker planera inför sommaren för det lär bli ett jäkla stohej om man inte är inne med semestern i tid....
  • Anonym (Fel)
    Anonym (murkel) skrev 2019-01-21 13:14:35 följande:

Okej, men hur faller det under den här regeln att man måste söka tillstånd att åka utomlands utanför EU?

Min pappa som var sjukskriven för några år sedan hade bokat en resa till USA innan han blev sjukskriven, och om inte FK godkände hans vistelse där hade han fått ta semester istället. Innebär det att han hade fått bryta sjukskrivningen?

Nu är det inte säkert att jag kommer gå på deltid hela tiden. Det beror på hur allt utvecklar sig, men jag försöker planera inför sommaren för det lär bli ett jäkla stohej om man inte är inne med semestern i tid....

Men du ska ju givetvis söka semester som vanligt och utgå från att du kommer vara frisk. Sen får du se hur allt löper på och göra ändringar om det behövs.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (murkel) skrev 2019-01-21 13:14:35 följande:

Det är en helt annan sak. Att söka semester från arbetsgivaren, hur man lägger semester, hur det räknas i lön etc. Sen är hanteringen hos FK ett ämne i sig. Ja, man har rätt att ha semester även som sjuk. Men vad man GÖR under sin semester om man uppbär sjukpenning från FK finns det också regler kring. Självklart ska man inte resa iväg någonstans utan att ha en dialog med sin handläggare på FK. Du har ändå sjukpenning pga din arbetsförmåga är nedsatt och de står för ekonomisk ersättning under tiden.
  • Anonym (murkel)
    Anonym (Ellen) skrev 2019-01-21 14:41:01 följande:

Det är en helt annan sak. Att söka semester från arbetsgivaren, hur man lägger semester, hur det räknas i lön etc. Sen är hanteringen hos FK ett ämne i sig. Ja, man har rätt att ha semester även som sjuk. Men vad man GÖR under sin semester om man uppbär sjukpenning från FK finns det också regler kring. Självklart ska man inte resa iväg någonstans utan att ha en dialog med sin handläggare på FK. Du har ändå sjukpenning pga din arbetsförmåga är nedsatt och de står för ekonomisk ersättning under tiden.

Men lär ju ändå boka flyg i lagom tid innan, det är just det. Nu ska jag inte åka iväg och vandra 100 mil direkt. Anledningen är att få rekreation, och med tanke på att min arbetsplats tyvärr ligger väldigt nära är det svårt att få någon semester.

Så om FK handläggaren tycker att jag lika gärna kan åka till Finland istället, eller om jag vill åka till Norge och blir nekad, hur gör jag då om jag redan betalt flyg eller boende (i Norge typ). Det är det jag tänker på.
  • Anonym (Ellen)

Man bokar självklart inte någon sådan resa förrän man haft den dialogen med sin handläggaren. Att få sin sjukpenning indragen av ett sådant skäl vore jäkligt klantigt skulle jag säga. OM regelverket handlar om inom/utom EU/EES så håller man sig till det. Som sagt, FK betalar ut sjukpenning till personer som har nedsatt arbetsförmåga och till den ersättningen är kopplat ett regelverk. Precis som till föräldrapenning eller andra förmåner vi har enligt lag.

Rekreation har även sjukskrivna rätt till men säkerställ vilka möjligheter du har innan du bokar.

• Anonym (filuren)

Det är ju nya regler med sjukersättning efter nyår. Någonting om att det ska bli enklare med ersättning om man jobbar konstigt. Långpass, skift, helger och så. Man får typ ersättning 80% 1/30 av sin månadslön varje dag. Inte helt insatt men nåt sånt.

Tror man är sjukskriven på sin semester med. Själv bröt jag handen på semestern förra året och blev sjukskriven 1 vecka. Har kvar de semesterdagarna nu.

• Anonym (Ellen)
    Anonym (filuren) skrev 2019-01-21 18:34:04 följande:

Det är ju nya regler med sjukersättning efter nyår. Någonting om att det ska bli enklare med ersättning om man jobbar konstigt. Långpass, skift, helger och så. Man får typ ersättning 80% 1/30 av sin månadslön varje dag. Inte helt insatt men nåt sånt.

Tror man är sjukskriven på sin semester med. Själv bröt jag handen på semestern förra året och blev sjukskriven 1 vecka. Har kvar de semesterdagarna nu.

De nya reglerna från 1/1 avser beräkningen av karensdagen. Ts berörs inte då den karensen förmodligen ligger längre bak i tiden. Att bli sjuk på sin semester är inte heller riktigt samma sak, här handlar det om semester under pågående sjukskrivning.
Svar på tråden Semester, sjukskriven