Anonym (Kanske hundägare) skrev 2019-01-21 09:06:32 följande:
Jag har aldrig tidigare haft husdjur och har heller aldrig känt att jag ville ha en hund. Nu har det dock förändrats, främst för att mitt barn har velat det i alla år. Jag är medveten om att "alla" barn tjatar om en hund men här är det på en annan nivå. Jag har också börjat inse att det kunde vara trevligt med en ny familjemedlem och att hunden även kan ha en lite "terapeutisk" roll för barnet som har vissa problem med psykisk ohälsa, inget allvarligare men ändå.
När jag då har börjat ta reda på vad som krävs för att ha en hund så backar jag igen. Det verkar vara så väldigt mycket som ska till för att kunna ha en hund. Man får absolut inte ha en blandras - ändå vimlar det av blandrashundar i omgivningen som tycks ha det bra och må bra? Man måste vara hemma på heltid i flera månader med en valp - ändå har så många människor hundar och jag har svårt att se att alla dessa har flera månaders semester att ta ut för att ta hand om hunden i början? Kostnaderna verkar ligga högt och det verkar behövas väldigt mycket som ska införskaffas, uppemot 2.000 kr/mån har jag fått höra och då är inte dagmatte/hunddagis inräknat om man behöver det, eller veterinärkostnader - är det verkligen så dyrt?
Nu när jag tänkt skaffa hund så verkar det hopplöst. Vi vill ha en liten hund, en liten kompis som vi kan ha det mysigt med, gå på promenader med, gosa med, leka med, åka till skogen med. Men när jag frågar om olika saker så får jag ett bemötande som att jag är korkad. Lite nedlåtande sådär, som att man måste gå massvis med kurser, hur viktig stamtavlan är, hur mycket man måste träna diverse saker med hunden och gärna tävla och ställa ut. annars är man ingen bra hundägare och borde hellre köpa en kanin. Det känns inte så roligt.
Orsaken till att folk vill att man köper hundar med stamtavla framför blandraser är många.
En anledning är att hundar inom en viss ras har en väldigt stor sannolikhet att besitta vissa rastypiska egenskaper och saktna andra. Väljer du en blandras så är det betydligt mer osäkert vilka ras-drag som kommer yttra sig hos valpen, och så slutar det med att du somalls inte ville ha en vaktig hund står där med en vakthund.
En annan anledning är att du vill ha en seriös uppfödare. Det finns seriösa blandis-uppfödare och det finns oseriösa rasuppfödare. Sannolikheten att fina en oseriös blandis-uppfödare är betydligt större än att hita en oseriös rasuppfödare.
Sannolikheten att finna en seriös rasuppfödare är också betydligt större än att hitta en seriös blandis-uppfödare.
Ytterligare en anledning är att ha koll på hälsa och mentalbeskrivningar både bakåt i leden och hos syskon/kusiner osv.
En valp är helt beroende av dig/familjen. Det är jätteviktigt att den får känna sig trygg och som en del av flocken/familjen. Det är superviktigt att ensamhetsträna hunden innan man lämnar den för att jobba/plugga osv. Detta kan gå fort om du har en väldans tur, eller det kan ta väldigt lång tid, ibland lyckas det inte alls.
Låt osas säga att du tränar en vecka med varje av förljande ensamhets-tider:
1 min
3 min
5 min
7 min
10 min
15 min
20 min
30 min
40 min
55 min
1h15min
1h30min
1h45min
2h
2h30min
3h
3h30min
4h
5h
6h(max du får lämna hunden)
Nu har det gått 20 veckor.
Min hund kostade 14000 i inköp. och han drar ca en säck 2 säckar torrisar per månad om han äter uteslutande detta. Jag ger honom hälften torrisar och hälften blötmat, hamnar runt 2000kr/mån. Försäkringen kostar 8500 per år, kan tänka mig att månadskostnaden skulle hamna runt 750.
Hade jag skaffat mig en liten hund så hade matkostnaden kunnat sjunka till 500-750kr/månad, en annan ras hade kanske haft en försäkring runt 500kr/mån osv.
Du har en massa engångs-kostnader som mat- och vatten-skål, hundbädd, koppel osv, och ett antal återkommande kostnader som leksaker, påsar, vet-besök (minst en gång om året för vaccinering osv) som gäller för alla hundar oavsett ras. Så ja, hund kostar. Massor.
Det finns tre kurser jag tycker är viktiga för alla att gå, men extra viktigt för förstagångs-ägare:
valp-kurs
unghundskurs
koppel-kurs
Att folk i din omgivning pekar ut saker som detta är för att de bryr sig om dig och din familj, och din framtida hund. Jag har själv växt upp med hund, vi har haft 1 labbe och 5 goldisar. Ändå så kan jag känna att jag var helt oförberedd på hur tungt det kan vara med en valp. Det har varit månader med sömnbrist (hunden behöver ut (nu) var 4-5 timmar dygnet runt, i början var det frågan om halvtimmar. Trots bästa insats med mental stimulering, fysisk aktivering, leksaker av alla sorter så har valpens tänder röjt fram över bostaden och lämnat minnen för livet.