• Anonym (Fundersam)

Frågor till skilda / singlar 50+ som vill träffa någon

Funderar mycket runt det här med att träffa någon ny..... vad är viktigt? Letar ni aktivt eller tänker ni att händer det så händer det?

Vad ser ni som viktigast? Liknande intressen? Värderingar, yrke? Eller något annat? Eller söker ni passion, förälskelse, åtrå? Eller att man bara blir kär i någon?

• Svar på tråden Frågor till skilda / singlar 50+ som vill träffa någon
  • Anonym (Frånskild)

Självklart vill jag ha en livskamrat som delar mina värderingar, har egenskaper jag blir kär i och där vi möts i lika hög åtrå och kåthet.

Det är ju inget som skiljer sig mot i yngre dagar precis.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Frånskild) skrev 2019-01-21 07:38:17 följande:

Självklart vill jag ha en livskamrat som delar mina värderingar, har egenskaper jag blir kär i och där vi möts i lika hög åtrå och kåthet.

Det är ju inget som skiljer sig mot i yngre dagar precis.

Men det du skriver är ju extremt generellt. Vad letar du efter konkret och i vilka sammanhang letar du? Vad gör du för att träffa någon? Man går ju liksom inte runt och frågar folk om deras värderingar?
  • Anonym (Snart gammal)

Känns som svårare att hitta nån på äldre dar.Hur ska träffa nån som har samma värderingar?

• Anonym (Frånskild)
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-01-21 07:53:34 följande:

Men det du skriver är ju extremt generellt. Vad letar du efter konkret och i vilka sammanhang letar du? Vad gör du för att träffa någon? Man går ju liksom inte runt och frågar folk om deras värderingar?

Jag är just nu inte särskilt aktiv i mitt letande då jag bara varit skild ett år. Men jag småtittar runt i min bekantskapskrets och i mitt sociala liv där det finns en hel del singlar också och det är där jag tänker börja. Jag är inte främmande för att ta initiativ och börja ta kontakt.

Jag vill ha en man som är självklar med att dela sysslorna i hemmet, inte dricker alkohol, gärna är högutbildad och har vettiga politiska åsikter.
  • Mongoliet

Skillnaden mot när man var yngre är att nu väljer jag bort de som har saker som jag inte gillar. När jag var yngre valde jag de som hade saker jag gillade. Att jag tolererar färre negativa saker gör det hela mycket svårare. Av alla jag träffade förra året hade jag nog fortsatt med alla utom en för ca 20 år sedan. Nu ingen. Låt oss säga att förr hade jag kanske provat med någon som hade 8-3 i pros vs cons. Nu är det större chans att jag blir intresserad av någon som har 2-0.

• Fjäril kär

Nu är jag förvisso bara 42 men jag letar/söker män mellan 50-60 år. Och jag söker ju en man som är färdig med samma bitar i livet som jag är. Och som matchar mina tankar om närmaste framtiden. (Stabil ekonomi så vi har råd och kan prioritera resor, upplevelser och en förenklad vardag) Och som vill fortsätta ha ett aktivt sexliv då jag prioriterar sex framför trist tv-häng.

• Anonym (Fundersam)
    Mongoliet skrev 2019-01-21 11:13:44 följande:

Skillnaden mot när man var yngre är att nu väljer jag bort de som har saker som jag inte gillar. När jag var yngre valde jag de som hade saker jag gillade. Att jag tolererar färre negativa saker gör det hela mycket svårare. Av alla jag träffade förra året hade jag nog fortsatt med alla utom en för ca 20 år sedan. Nu ingen. Låt oss säga att förr hade jag kanske provat med någon som hade 8-3 i pros vs cons. Nu är det större chans att jag blir intresserad av någon som har 2-0.

Det här stämmer i alla fall delvis på mig också, vissa saker som jag inte hade reagerat på för 20 år sedan skulle få mig att vända på klacken i dörren så att säga. Det i kombination med att många runt 50 faktiskt är upptagna gör ju att chansen att träffa någon minskar rätt radikalt jämfört när man var 30.
  • Anonym (unglust)

många kvinnor undrar varför män dras till unga kvinnor.
    det är för att vi attraheras av dom, och de är inte lika bittra som äldre kvinnor.

• Fjäril kär
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-01-21 13:51:14 följande:

Det här stämmer i alla fall delvis på mig också, vissa saker som jag inte hade reagerat på för 20 år sedan skulle få mig att vända på klacken i dörren så att säga. Det i kombination med att många runt 50 faktiskt är upptagna gör ju att chansen att träffa någon minskar rätt radikalt jämfört när man var 30.

Fast min bild är precis tvärtom. Jag som 42-åring tycker det finns väldigt många i 50 -60 som är singlar. I samhället omkring mig är det karlarna som blir "över" när deras ex ganska fort hittar nytt.
  • Mongoliet
    Fjäril kär skrev 2019-01-22 07:20:36 följande:

Fast min bild är precis tvärtom. Jag som 42-åring tycker det finns väldigt många i 50 -60 som är singlar. I samhället omkring mig är det karlarna som blir "över" när deras ex ganska fort hittar nytt.

Många män som nyligen blivit singlar i den åldern har nog tänkt lite & kommit fram till att det kommer att krävas någon väldigt speciell för att rucka på en, annars är livet bättre som singel. Kvinnorna som då kanske är i sena 30 måste ju snabbt skaffa ny att skaffa barn med alt någon som ska hjälpa de med nuvarande barn.
  • Anonym (unglust)

sen är det vanligt att de som levt länge i ett förhållande har rasat ihop.
    singlar är ofta mer noga med att hålla sig i form.
    så det är ett plus när 50-plussare blir singlar. de tar sig i kragen.

• Anonym (Fundersam)
    Fjäril kär skrev 2019-01-22 07:20:36 följande:

Intressant.... visst finns det singlar i bekantskapskretsen men det är ett fåtal. Kommer bara på 5 män på rak arm, alla 50-55. Kvinnor är det ännu färre. På jobbet är alla över 30 i fast relation. Så runt mig vimlar det inte av singlar precis.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (unglust) skrev 2019-01-22 07:29:38 följande:

sen är det vanligt att de som levt länge i ett förhållande har rasat ihop.

singlar är ofta mer noga med att hålla sig i form.

så det är ett plus när 50-plussare blir singlar. de tar sig i kragen.

Tyvärr finns det en hel del ofräscha män, stämmer. Säkert kvinnor också.....

Övervikt och ofräscha tänder går fetbort. Jag är själv sport- och friluftsfåne så det är viktigt för mig att hitta någon likasinnad.

Jag är verkligen ambivalent i det här med att hitta någon ny. Det är väldigt skönt och bekvämt att vara singel och slippa anpassa sig till någon annan. Men på sikt blir tillvaron kanske väldigt ensam om man inte anstränger sig och faktiskt försöker hitta en själsfrände.
  • Anonym (Charlotte68)

Jag var strax under 50.

Jag sökte någon som verkade ha samma syn på livet, som i det stora gillade samma saker som jag och som jag så klart fann attraktiv såväl intellektuellt som fysiskt. Absolut ungefär i min egna ålder och definitivt med utflugna barn. Och boendes i samma stad.

I mitt fall handlade det om en man som ville mixa storstadsliv (med allt det innebär) och ambitiös karriär med »att mocka hästskit«, gosa med hunden och sätta potatis. Typ så! :D

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Charlotte68) skrev 2019-01-22 10:39:40 följande:

Jag var strax under 50.

Jag sökte någon som verkade ha samma syn på livet, som i det stora gillade samma saker som jag och som jag så klart fann attraktiv såväl intellektuellt som fysiskt. Absolut ungefär i min egna ålder och definitivt med utflugna barn. Och boendes i samma stad.

I mitt fall handlade det om en man som ville mixa storstadsliv (med allt det innebär) och ambitiös karriär med »att mocka hästskit«, gosa med hunden och sätta potatis. Typ så! :D

Hur hittade du honom då? Dejtingsida?
  • Anonym (Charlotte68)
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-01-22 10:45:21 följande:
    Hur hittade du honom då? Dejtingsida?

Ja, de gjorde jag. 3 km från mig bodde han, som verkligen är mitt livs kärlek. Vi hade dock nog aldrig stött på varandra om vi inte hade mötts på sajten.

Nu bor vi tillsammans sen 2,5 år.
Svar på tråden Frågor till skilda / singlar 50+ som vill träffa någon