• Anonym (Sam)

Sälja valpar, anmäla inkomst och betala skatt?

Om man inte har en kennel men ändå får valpar eller kattungar som man säljer ska man anmäla inkomst och betala skatt då? Hur gör man om man har en hobby som tex att baka och säljer till andra? Ska man anmäla det med och ska man skatta på vinsten?

Jag tror inte att de flesta anmäler inkomster från valpar eller en hobby men det skulle vara spännande att få veta om jag har rätt eller inte.

• Svar på tråden Sälja valpar, anmäla inkomst och betala skatt?
  • chrissepisse
    Ja, inkomst från hobbyverksamhet är skattepliktig i inkomstslaget tjänst. Den som utvöar en hobby har själv ansvaret för att deklarera sina inkomster från hobbyverksamheten. 

Om den verksamhet man bedriver har ett vinstsyfte är det inte hobby utan näringsverksamhet.
  • Anonym (Sam)
    chrissepisse skrev 2019-01-21 10:47:43 följande:
    Ja, inkomst från hobbyverksamhet är skattepliktig i inkomstslaget tjänst. Den som utvöar en hobby har själv ansvaret för att deklarera sina inkomster från hobbyverksamheten. 

Om den verksamhet man bedriver har ett vinstsyfte är det inte hobby utan näringsverksamhet.
    Var går gränsen mellan privat och hobbyverksamhet?
  • chrissepisse

Om det är hobby eller näring avgörs främst av om man har vinstsyfte eller inte. En utgångspunkt rent allmänt är att man ska skatta för alla inkomster man har.

• Anonym (Praktisk)

Du får väl dra av allt hundfoder, körning till hundkurser, soffan dom käkade upp och annan utrustning, slitage. Blir inte så mycket vinst.

Men var försiktig när det gäller att deklarera sexköp för hunden.

• EmberEyes
    Anonym (Sam) skrev 2019-01-21 10:39:26 följande:

Om man inte har en kennel men ändå får valpar eller kattungar som man säljer ska man anmäla inkomst och betala skatt då? Hur gör man om man har en hobby som tex att baka och säljer till andra? Ska man anmäla det med och ska man skatta på vinsten?

Jag tror inte att de flesta anmäler inkomster från valpar eller en hobby men det skulle vara spännande att få veta om jag har rätt eller inte.

Alla seriösa uppfödare skattar (eller deklarerar iaf) sin hobby. Alla ärliga individer skattar (eller iaf deklarerar) inkomst från sin hobbyverksamhet. Vad patrasket håller på med vet jag inte, jag beblandar mig inte med sådana.
Svar på tråden Sälja valpar, anmäla inkomst och betala skatt?