• Anonym (Eko)

    Erfarenheter av att vara jourhem

    Hej.
    Jag har precis blivit utredd och färdig för att ta emot akuta jourhemsplaceringar. Eftersom jag bor i en av Sveriges storstäder kommer jag enligt soc sällan gå utan placering (om jag inte vill)

    Jag börjar bli riktigt nervös nu, på både ett bra och dåligt sätt X)
    Jag har så mycket frågor som jag skulle vilja ställa, men som är svåra för soc att svara på eftersom de ju inte själva varit jourhemsfamiljer. Jag testar här och ser om nån svarar, känns inte som att forumet är jätteaktivt. :) 
    Jag ska alltså vara Jourhem, vilket ju betyder att det är snabba ryck som gäller vid en placering. Ni som också varit, kan ni berätta om hur det brukar gå till? Vad är era erfarenheter? Jag vill gärna ha personliga berättelser om hur era liv som jourhemsfamilj varit, hur länge barnen brukar stanna, anledningar till att de blivit placerade (så mycket som ni får/kan berätta förstås), hur ni gjort med barnomsorg under den tid de varit med er osv. Jag har fått massor med information av kommunen, men det slår inte riktiga erfarenheter, och jag känner att jag behöver det för att kunna gå in i det här med hull och hår! 
    Tacksam för svar //E
  • Svar på tråden Erfarenheter av att vara jourhem
  • Trädgårdsland

    Jag kan berätta hur det är för oss. Men skulle hellre göra det lite mindre offentligt. Du kan inboka mig så kan jag berätta lite. :)

Svar på tråden Erfarenheter av att vara jourhem