• Xrissy

    Att göra på ruvardagar - massa tips!

    Hej,

    Sitter här och har precis gjort allra första insättningen i min första IVF. Nu börjar den låååånga väntan fram till testdagen. Men istället för att prata symptom och orostankar skulle jag vilja få era bästa tips på saker att göra för att ruvardagarna ska gå lite fortare.

    Spontant kan jag komma på:

    - Gå på bio

    - Gå på museum

    - Ställa till med paltkalas (ja är en från norr så är en)

    - Fixa mackor, varm choklad och ta en promenad till någon fin plats utomhus

    Kan vi hjälpas åt och komma på ännu fler? :) Göra detta till en tråd som hjälper för att överleva ruvardagarna!

  • Svar på tråden Att göra på ruvardagar - massa tips!
  • SevenSeas

    Grattis och stort lycka till med den lille :) Hur länge har Ni försökt bli gravida? När har Ni testdag?

    Jag och min sambo har försökt i fyra år och efter tredje IVF-försöket fick vi vårt efterlängtade plus!! :)

    Paltkalas eller surströmmingsfest vore fett nice. Ska vi boka datum nu genast? :) (Jo, ja är å från norr)

    I övrigt kan jag tipsa om att försöka leva så normalt som möjligt och att ta en dag i taget.

  • Xrissy
    SevenSeas skrev 2019-01-22 15:30:35 följande:

    Grattis och stort lycka till med den lille :) Hur länge har Ni försökt bli gravida? När har Ni testdag?

    Jag och min sambo har försökt i fyra år och efter tredje IVF-försöket fick vi vårt efterlängtade plus!! :)

    Paltkalas eller surströmmingsfest vore fett nice. Ska vi boka datum nu genast? :) (Jo, ja är å från norr)

    I övrigt kan jag tipsa om att försöka leva så normalt som möjligt och att ta en dag i taget.


    Vi har försökt i snart 3 år, påbörjade utredning i höstas, gjorde tre inseminationsförsök och nu då IVF. Testdagen är bestämd till den 8/1.

    Grattis till plusset! :) När plussade du? Hur känns det? :)

    Jo, kommer absolut att bara försöka leva på som vanligt. Tänkte mer att det kunde vara kul att ha lite aktiviteter för att hindra tankarna att flyga. Det gör de ju liksom utan att en ibland kan hindra dem ;)
  • SevenSeas

    Håller både tummar och tår för att Ni fick plus 8/1!! :)

    Vi plusade 12/12 och har inte kunnat fatta än att det ligger en liten där inne... Gjorde VUL i vecka 9+1 och det kändes jättehäftigt att se den lille plutten röra armar och ben samt se hjärtat slå, men kunde inte greppa att plutten var vår. Känns så overkligt på nåt sätt... Hur känns det för dig/Er?

    Ja att hindra tankarna från att flyga är lättare sagt än gjort, även efter pluset (i alla fall för oss), så att hålla sig sysselsatt är nog en bra idé, samtidigt som det är viktigt att lyssna på kroppen och vila när så behövs.

    Vilken klinik har Ni gått/går Ni på? Känner du av några symptom? Själv är jag trött och illamående, men det är det, förhoppningsvis, värt :) Har Ni berättat för någon/några om Er resa?

  • UndrandeSökare
    Xrissy skrev 2019-01-21 17:26:06 följande:

    Hej,

    Sitter här och har precis gjort allra första insättningen i min första IVF. Nu börjar den låååånga väntan fram till testdagen. Men istället för att prata symptom och orostankar skulle jag vilja få era bästa tips på saker att göra för att ruvardagarna ska gå lite fortare.

    Spontant kan jag komma på:

    - Gå på bio

    - Gå på museum

    - Ställa till med paltkalas (ja är en från norr så är en)

    - Fixa mackor, varm choklad och ta en promenad till någon fin plats utomhus

    Kan vi hjälpas åt och komma på ännu fler? :) Göra detta till en tråd som hjälper för att överleva ruvardagarna!


    Gå på biblioteket och låna hem någon spännande bok att läsa så man glömmer bort tiden.

    Umgås med kompisar

    Sortera foton och sätta in i fotoalbum

    Läsa sig att sticka/virka (finns beskrivningar på nätet och i biblioteksböcker)

    Skaffa sig en ny hobby

    Det finns säkert massor med fler saker, men här är några förslag iaf.
  • Xrissy
    UndrandeSökare skrev 2019-01-27 22:27:31 följande:

    Gå på biblioteket och låna hem någon spännande bok att läsa så man glömmer bort tiden.

    Umgås med kompisar

    Sortera foton och sätta in i fotoalbum

    Läsa sig att sticka/virka (finns beskrivningar på nätet och i biblioteksböcker)

    Skaffa sig en ny hobby

    Det finns säkert massor med fler saker, men här är några förslag iaf.


    Tack för tipsen UndrandeSökare! :) Ditt förslag om att sortera foton får mig att tänka på mina bröllopsfoton... kanske är dags att framkalla dem, såhär nästan tre år senare. Eller vad tror du? ;)
  • UndrandeSökare
    Xrissy skrev 2019-01-28 07:35:12 följande:

    Tack för tipsen UndrandeSökare! :) Ditt förslag om att sortera foton får mig att tänka på mina bröllopsfoton... kanske är dags att framkalla dem, såhär nästan tre år senare. Eller vad tror du? ;)


    Det låter som en bra idé. Sen kan du köpa ett fotoalbum och sätta in dem i. Är det någon bild på bröllopsparet som blir extra lyckat så kan man ju göra en förstoring och rama in den, kanske hänga på väggen
  • Skilla77

    Jag gör mitt andra försök som ensamstående och ruvar på en liten blastocyst. Trots att TD kommer snabbare med blåst är det ju en hel vecka kvar... och jag har inga bröllopsfoton att sortera!

    Hur har det gått för er andra?

  • UndrandeSökare
    Skilla77 skrev 2019-02-13 22:45:54 följande:

    Jag gör mitt andra försök som ensamstående och ruvar på en liten blastocyst. Trots att TD kommer snabbare med blåst är det ju en hel vecka kvar... och jag har inga bröllopsfoton att sortera!

    Hur har det gått för er andra?


    Kanske du har några semesterbilder eller andra bilder att sortera? Behöver ju inte vara bröllopsbilder tänker jag. Eller så kan man låna böcker på biblioteket om hur man lär sig sticka eller virka etc. Se mitt tidigare inlägg med olika förslag.
Svar på tråden Att göra på ruvardagar - massa tips!