• Delilah2001

    Varför ska amning vara så sjukt svårt?

    Fick en son för två veckor sedan, och han totalvägrar att ta bröstet.

    Han har gått ner mkt i vikt så har fått ge honom ersättning.

    Vill bara att amningen ska funka!!

    Vad ska man göra?

  • Svar på tråden Varför ska amning vara så sjukt svårt?
  • Jag är bara jag

    Kontakta amningsmottagning och/eller gå med i amningshjälpen på Facebook. Det du måste kolla upp är tungbandet- är det för kort? Vilket tag har han? Amningsställning? Många barn som får flaska istället blir tuttförvirrade och vägrar amma, men det går komma tillbaks till hel-eller delamning om man ger sig den på det.

  • Delilah2001
    Jag är bara jag skrev 2019-01-21 19:19:45 följande:

    Kontakta amningsmottagning och/eller gå med i amningshjälpen på Facebook. Det du måste kolla upp är tungbandet- är det för kort? Vilket tag har han? Amningsställning? Många barn som får flaska istället blir tuttförvirrade och vägrar amma, men det går komma tillbaks till hel-eller delamning om man ger sig den på det.


    Jag är med i Facebookgruppen redan...

    Ska kolla med bvc. Han vill inte ta tag alls, han suger på själva vårtan en sekund, sen vill han inte veta av tutten mer.
  • Delilah2001

    Vi har testat alla möjliga amningsställningar.

    Även amningsnapp och tillmatningsset.

  • Jag är bara jag
    Delilah2001 skrev 2019-01-21 19:23:19 följande:
    Jag är med i Facebookgruppen redan...
    Ska kolla med bvc. Han vill inte ta tag alls, han suger på själva vårtan en sekund, sen vill han inte veta av tutten mer.
    Inte säkert bvc kan hjälpa. Väldigt få där har amningskunskap. Bättre med en amningsmottagning.
  • Grodis15

    Bor du i Stockholm? I så fall finns bra amningsmottagningar. Min erfarenhet av BVC är att de varken kan eller vill hjälpa till med amningen.

  • Losan

    Nädu... tog 1.5 månad innan min dotter kunde ta bröstet (orkade suga tag tillräckligt hårt) utan amningsnapp sen ammades hon tills hon var 11månader. Hon matades även med flaska när det behövdes utan att bli tutt-förvirrad men alla barn är olika. Om du orkar så kämpa på... jag tyckte det var värt allt slit i början. 

  • Jag är bara jag

    Amningsnapp är ren skit! Gör väldigt ofta så barnet får i sig för lite mjölk och därmed inte går upp i vikt. Ska undvikas till vilket pris som helst!

  • Losan
    Jag är bara jag skrev 2019-01-21 19:51:07 följande:

    Amningsnapp är ren skit! Gör väldigt ofta så barnet får i sig för lite mjölk och därmed inte går upp i vikt. Ska undvikas till vilket pris som helst!


    Var inte för snabb att döma. Det är olika för alla. Hade jag inte fått hjälp utav amningsnapp pga för platta vårtor och dåligt sugtag hade jag varit tvungen att ge upp amningen. Efter 1.5 månad hade dottern ett tillräckligt starkt sugtag för att orka dra in vårtan såpass att det gick att suga ordentligt och då kunde vi fasa ut amningsnappen. Därefter ammade jag henne i ytterligare 10 månader.
    Allt kan väl vara värt att testa innan man ger upp?
Svar på tråden Varför ska amning vara så sjukt svårt?