• wesslan 2

Mat- och sovtider för 3 månaders bebisar

Ni som har fått fasta rutiner och som är nöjda med det, hur ser ett dygn ut för er när det gäller mat- och sovtider?

• Svar på tråden Mat- och sovtider för 3 månaders bebisar
  • nina80

Min dotter är nu strax över 5 månader men vid 3 månader så såg det ut så här.

Sover natt mellan kl. 21:00 - 09:30 (Snabb matning kl. 06)
    Sen sov hon middag mellan kl. 12:00 - 14:00 och mellan kl. 16:00 - 18:00

Hon åt efter att hon hade sovit förutom på kvällen då hon också åt innan hon gick och lade sig för natten.

Jag tycker att det fungerade jätte bra! Nu ser det lite annorlunda ut. Natten är skjuten en timme bakåt och sovpassen är 3 st totalt. 2*45 min och 1*1,5 timmar. Annars är allt lika.

• Shagwell

Får jag svara?
    min dotter är iofs bara 2 mån men hon/vi lägger oss vid 22-23 tiden på kvällen, sover tills 07.30-08 ungefär (ibland lite längre) matdax och oftast somnar hon då igen och sover 1-2 timmar. Upp och så bad (inte bad varje dag) klädbyte och se´n aktivitet, typ frukost för mig och en tur med vagnen. Dagarna och sovrutinerna varierar väldigt beroende på vad som står på schemat. Ibland sover hon mkt och långa pass, ibland bara korta intervall fast ofta. Nätterna är det enda som är "rutin" än så länge.

mvh

• Pshevil

Zeb sover från ca kl 20-05 på natten, får mat och sover till kl 8-8.30. Sen är han vaken ett par timmar och sover sedan en halvtimme på förmiddagen runt kl 10 sådär. Sover ett kort pass vid 13-tiden mellan en halvtimme och en timme. Vid 14-15 somnar han igen och sover ca två-tre timmar.

• Knoppen79

Malte sover mellan 22-5,30 äter snabbt och somnar om till 8-8,30. Sedan äter han var 3-4:e timme under dagen och är vaken 90 minuter och sover 40 min. Så har han gjort sedan han var en månad, nu är han 3,5 mån.

• Fröken Stålhand

Oj vad era bebisar sover bra på natten... Hugo sover ungefär så här:

Vaknar ca 07.
    Somnar runt 11-tiden
    Vaknar vid 15-snåret
    Somnar en stund vid 17-18 tiden
    Vaknar vid 19.
    Somnar runt 22-tiden.
    Vaknar minst 3 ggr per natt (ammar) för att snutta lite...

Nöjd och belåten bebis för det mesta!

• lolloP

Min kille är 10 veckor idag. Han somnar vid 22-23 tiden och vaknar 1-2 ggr på natten för att äta ganska länge. Sover till 08, äter och sover till 10, vaken till 13-14 tiden. Sover sen ute i vagnen 2-3 timmar, några små korta sovstunder under kvällen. Han äter med ca 2 timmars mellanrum på dagarna, 4 timmar på natten.

• silhuett

Första sonen ammade exakt varannan timme dygnet runt de 2-3 första månaderna. Efter det började han amma var 3:e-4:e timme.

Vi brukade lägga honom att sova när vi själv gick och lade oss, men det var alltid ganska svårt att få honom att somna. Sen hade vi ett himla sjå att få honom att somna tidigare än 11 på kvällarna. Tog oss typ nått år, nu somnar han vid 7-8-tiden istället.

När jag fortfarande ammade så åt han ganska ofta på natten, och det var krångligt att få honom att somna om.

Nu är han 2 år och sover fortfarande inte helt bra.

Vår andra son är just nu 3,5 månader gammal. Vi körde samma "metod" på honom, lade honom när vi själva gick och lade oss. Och de 2 första månaderna somnade han för natten vid 10-tiden, men nu har han helt plötsligt börjat somna vid 7-8-tiden. Vi har itne gjort nått aktivt försök för att ändra hans rutiner, det har han gjort själv.

Han sover nästan hela nätter, äter en eller två gånger på natten.
    På dagarna äter han ungefär var tredje timme, men han är absolut inte lika regelbunden med det som hans storebror var.

På dagarna sover han när han blir trött, lite närsomhelst, det påverkar inte hans nattsömn.

Kan ju konstatera att mina söner är väldigt olika när det gäller sömnen, trots att vi har "behandlat" dem likadant.

• vicky7

la ni bara ned dom? vad gjorde ni om de bara skrek då?

• silhuett

Jag brukade amma dem tills de somnade, och sen försöka lägga ner dem försiktigt.
    Isac var knepig, han låg och gnydde väldigt mycket. Vaknade alltid till när man lade ner honom.
    Vi försökte värma upp hans säng med en varm vetekudde i förväg, funkade ibland.
    Annars hade vi nap som han fick snutta på, då lugnade han ner sig lite i alla fall. Men det var ofta en kamp att få honom att somna.

Emmanuel brukar inte vakna när man lägger ner honom efter amning, och gör han det brukar han få suga på mitt finger, då somnar han. Han vägrar att ta napp..

• Love05

Min son är snart 3 månader och han sover och äter så här: Upp klockan 07 och äter vid 08 sen tar han en powernap på ca 30 min(väcker honom). Äter igen vid 10-10.30 och sen ut i vagnen och sover tills jag väcker honom klockan 17. Äter då och är oftast vaken till 19.30(ibland en powernap på 10 min just innan kvällsmålet) då han äter och sen lägger vi honom i hans säng. Sover hela natten förutom ett snabbt nattmål runt 03. Vi har haft dessa rutiner sedan han var ca 1 månad. Pigg och glad liten bebis när han är vaken!

• Mama2B

Gustav är drygt 3 månader och sover/äter ungefär såhär:
    Vaknar ca 07 och är vaken en stund innan han blir hungrig. Efter maten somnar han och sover ca en timma till 09. Äter igen vid 11. Sover sedan mellan 11.30 till 14 i vagnen.
    14 mat igen. 15,30 - 17 sover och äter. Är därefter vaken till ca 20 med powernaps vid behov.
    Äter igen kl 20 och somnar för natten (efter lite nattning). Vaknar och äter 2-3 ggr på natten, men somnar om igen direkt. har varit så i ca 3 veckor nu. Innan dess var han vaken till 22-23 på kvällen.

• Minttu

Hilma somnar vid 19.30 och sover till ca 8.00 då får hon ersättning och sover vidare till 9.00
    Sen är hon vaken 1-2 timmar och sover en timme ända fram till natt sömnen och hon äter ca var fjärde timme och där emellan får hon
    gröt(vid tio) pure (vid tolv) och gröt(vid sex).
    Hon är nu 4.5 månad men det har fungerat så här i ca en månad, innan så vaknade hon en gång på natten och ville ha mat.

• Pallas

Våra fasta rutiner: Amma när de är hungriga, sova när de är trötta. Har de svårt att komma till ro så har som rutin knutit in dem i bärsjalen och så har de fått somna där. 1-2 timmar vakenhet har varit vad de mäktat med och under den tiden har jag ammat fritt.

• Melle85

Min dotter är 3 ½ månader och har dessa mat- och sovrutiner:

07-08 = Vaknar
    08.30 = äter 180-200 ml
    ca 10 = sover i allt mellan 30 min och 2 ½ timmar
    ca 11 = äter 180-200 ml
    ca 12-13 = sover en kortis
    ca 13 = Äter 180-200 ml
    ca 14-15 = sover en längre stund
    ca 17 = Äter 180-200 ml och kanske sover en stund
    ca 18.45 äter 180-200 ml och somnar för natten ca 19
    04-05 kanske vaknar och äter ca 120 ml.

• Pallas

Jaha, jag missförstod kanske, ni pratar om scheman, inte om rutiner?

Svar på tråden Mat- och sovtider för 3 månaders bebisar