• Anonym (Undrar)

Hur fungerade er mage efter koloskopin?

Ska göra en koloskopi och undrar hur magen mår efteråt, vågar man gå till jobbet dagarna efteråt?

Tänker att allt man äter åker rakt igenom

• Svar på tråden Hur fungerade er mage efter koloskopin?
  • Anonym (Luften)

Gjorde en koloskopi och gastroskopi samtidigt för ett par år sedan. Visst, det är en rätt förnedrande grej att göra men det finns ju viktiga anledningar till att göra det. Det enda som hände efteråt var att jag var otroligt gasig efteråt eftersom dom fyller en med luft mer eller mindre, så satt och fes ren luft i ett par timmar efteråt, haha! Dom på mottagningen är vana och uppmuntrade att bara ?släppa ut det? ???? Sen var det inte så mycket mer med det ????

• Anonym (Iiii)

Jag blev sjuk efter, feber och så. Men var väl bra efter ett par dagar. Kräktes flera gånger innan.

• Anonym (Dagen efter)

På grund av laxeringen hade jag skitit och torkat mig så mycket att det började blöda, så ett tips är använd blött papper varje gång du torkar dig! Min ringmuskel är dessutom konstant spänd så när all luft de fått in skulle ut hade jag så fruktansvärt ont, det var bara att komma hem fort som fan och sedan lägga sig i badet och släppa ut all luft där då det gjorde smärtan mycket mindre. 

Inga problem alls att gå till jobbet dagen efter, men jag skulle inte rekommendera det samma dag som koloskopin.

Och tar du lugnande kommer du inte märka av något av undersökningen, var nervös i flera veckor innan men det gjorde varken ont eller tog lång tid och jag minns bara fragment av det som hände. 

• Anonym (Undrar)

Hur många dagar kan man ha ont efteråt?

Har en känslig mage med mycket buksmärta.

• Anonym (Humlan)

Hej,

Tänkte skriva lite info då jag själv gjort både gastroskopi och kolioskopi i höstas.

Det första jag skulle rekommendera är att fixa en fet hudsalva. Eftersom man tar laxerande och har diare. Tog själv fet salva och det var räddare i nöden.

Om undersökningen gör ont eller inte varierar från person till person. Jag blev rädd när undersökningen skulle ta 40min. Det mesta av den tiden gick dock åt till förberedelser. Skulle uppskatta själva undersökningen till 15min.

Du kan be om lugnande innan samt smärtstillande. Vissa sjukhus har även smärtlindrande salva.

För mig gjorde undersökningen ont men jag fick smärtstillande och det hjälpte att prata med sjuksköterskorna för att distrahera.

Är inte kul att göra men stå ut, är värt det i längden. Tack vare undersökningarna som gjordes kunde läkarna ställa diagnos och bota mig.

Svårt att svara på hur magen mår efteråt då jag var mycket sjuk när min undersökning gjordes (är helt frisk idag). Men jag märkte ingen försämring utan kunde dricka som vanligt efteråt. Diaren försvann också på någon timme. Tror att man kan jobba dagen efter. Hade själv inte ont nästa dag.

Hoppas att det går bra och att du kryar på dig

Svar på tråden Hur fungerade er mage efter koloskopin?