• Anonym (Mike)

    Arv bonusbarn

    Jag är gift och vi har två gemensamma barn och ett bonusbarn som bor varannan vecka hos oss. Vi har det mycket bra rent ekonomiskt pga. min inkomstkälla. Jag är närmare 50 år och reser väldigt mycket inom mitt jobb och har även ett par intressen av högre riskkaraktär. 
     
    Jag har på sistone funderat en hel del kring om vad som skulle hända om jag går bort i förtid och funderingar kring barnens arv. Jag vet att bonusbarnet har rätt till sin laglott och det råder naturligtvis inga konstigheter men jag vill försäkra mig om att om jag dör i förtid så ska inte bonusbarnet ärva mig. Bonusbarnets arvslott blir i det läget 1/3 av min hustrus andel. Men jag tror att turordningen är väl så att så min fru ärver mig först (orubbat bo) tillika 100 % av tillgångarna.  Jag är ganska säker på att min hustru kommer att resonera annorlunda och således fördela ut hela arvet proportionerligt till alla tre. Bonusbarnet är enda barnet på biologiska pappans sida och kommer att ärva sin pappa till 100 %. 
     
    Det handlar inte om några astronomiska summor men vi äger några fastigheter och även en hel del materiella prylar som har relativt högt värde. Min pappa är utländsk och ej bosatt i Sverige och jag själv enda barnet. Han i sin tur äger en hel del fastigheter men där känner inte jag någon oro. Vi är överens om att han testamenterar allt han äger direkt på barnen och jag förmyndare tills barnen är myndiga och då håller vi den delen helt utanför. Det finns ingen laglott där han bor och han får lov att testamentera bort till vem han önskar. 
     
    Men, jag undrar nu om jag behöver testamentera det tydligt i förväg att min del får endast ärvas av våra gemensamma barn om jag dör i förtid eller regleras det per automatik? Behöver testamentet även bevittnas av min fru eller räcker det t ex att mina närmaste vänner kan bevittna och signera och därefter registrera? Kan vara bra att vara påläst innan jag kontaktar en jurist. 
     
    Tack på förhand. 
  • Svar på tråden Arv bonusbarn
  • Sharper

    Vi har inga gemensamma barn men vi har båda barn sen tidigare och är gifta. Äger boendet 50/50 och skriver man ingenting ärver inte min man mig alls, eller tvärtom. Dör jag först har han hälften av våra tillgångar (eftersom vi äger 50/50) vilket är hans del. Min halva delar mina barn på. MEN vi är mitt uppe i att skriva både äktenskapsförord och testamente, bla för att mannen är egenföretagare. Och det kommer innebära att barnen får enbart sin laglott när den första av oss går bort (25% av våra totala tillgångar) och den av oss som är kvar Har 75% av tillgångarna. Resterande arv blir då när båda inte längre finns i livet.

  • Sharper

    Förtydliga! Min mans barn ärver inget om jag dör först utan enbart mina barn isåfall. Bonusbarnen är ju inga arvingar till den andre vuxne :)

  • Anonym (Mike)
    Anonym (***) skrev 2019-01-22 11:05:00 följande:

    Det är endast din fru som ärver dig.


    Och då blir det 1/3 till bonusbarnet av det totala arvet och det är just det jag vill undvika. 
  • Anonym (Mike)
    Anonym (***) skrev 2019-01-22 11:05:00 följande:

    Det är endast din fru som ärver dig.


    Och då blir det 1/3 till bonusbarnet av det totala arvet och det är just det jag vill undvika. 
  • Anonym (Mike)
    Sharper skrev 2019-01-22 11:06:55 följande:

    Förtydliga! Min mans barn ärver inget om jag dör först utan enbart mina barn isåfall. Bonusbarnen är ju inga arvingar till den andre vuxne :)


    Jag tror det blir lite mer komplext när man har gemensamma barn och ett särkullsbarn. 
  • Anonym (***)
    Anonym (Mike) skrev 2019-01-22 11:07:50 följande:
    Och då blir det 1/3 till bonusbarnet av det totala arvet och det är just det jag vill undvika. 
    Inte av ditt arv. Av din frus arv. Men du vill kanske bestämma över hennes arv?
  • Anonym (***)
    Anonym (Mike) skrev 2019-01-22 11:09:54 följande:
    Jag tror det blir lite mer komplext när man har gemensamma barn och ett särkullsbarn. 
    Nej, det är inte komplext. Din fru ärver dig, hon sitter i orubbat bo. Du har bara gemensamma barn med henne. Ditt bonusbarn ärver inte dig.
  • Anonym (T)

    Är bonusbarnet din biologiska avkomma eller din frus?

  • sextiotalist
    Anonym (Mike) skrev 2019-01-22 11:08:30 följande:
    Och då blir det 1/3 till bonusbarnet av det totala arvet och det är just det jag vill undvika. 
    Nej.
    Om du går bort först, så kommer det ske en bodelning. Enkelt förklarat så kommer 50% vara din giftorättsdel, 50% din frus.
    Eftersom ni har gemensamma barn så kommer din fru sitt i orubbat bo, dvs inget arvskifte kommer göras.
    När din fru i sin tur går bort. Så kommer arvet skiftas. Då kommer 1/6 (1/3 av din frus del)  gå till ditt särkullbarn och 5/6 (din giftorätt och 2/3 av din frus del) gå till era gemensamma.
    Dvs dina barn kommer ärva din halva och era gemensamma och din frus barn kommer dela på hennes halva, såvida inte det finns några papper skrivna. Däremot kan din fru göra sig av med allting, testamentera bort halva sin giftorätt etc. Så det är inte alls säkert att det finns något kvar att ärva.

    Om din fru går bort först, så kommer hennes tidigare barn ha rätt till  1/3 av hennes del av giftorätten gå till hennes barn sedan tidigare och resten kommer vara kvar i det oskiftade boet.


Svar på tråden Arv bonusbarn