• Anonym (Mamma)

    Hur enkelt smittar magsjuka?

    Smittar det innan man spyr? Och efter hur lång tid kan man märka symtom om man blivit smittad? Vad säger er erfarenhet? Om tex ett barn är magsjukt, kan man då gå och tex handla med syskonet som inte visat symtom?

  • Svar på tråden Hur enkelt smittar magsjuka?
  • sextiotalist
    Anonym (Mamma) skrev 2019-01-22 14:33:44 följande:

    Smittar det innan man spyr? Och efter hur lång tid kan man märka symtom om man blivit smittad? Vad säger er erfarenhet? Om tex ett barn är magsjukt, kan man då gå och tex handla med syskonet som inte visat symtom?


    Det beror på vad det är för magsjuka. Vinterkräksjukan är rejält smittsam, men en annan orsak (bakterie, matförgiftning, virus, annan mikrob) smittar annorlunda.
    Matförgiftning smittar inte alls t.ex
  • Anonym (Mamma)
    sextiotalist skrev 2019-01-22 14:43:38 följande:

    Det beror på vad det är för magsjuka. Vinterkräksjukan är rejält smittsam, men en annan orsak (bakterie, matförgiftning, virus, annan mikrob) smittar annorlunda.

    Matförgiftning smittar inte alls t.ex


    Hur vet man om det är vinterkräksjukan eller nåt annat? Matförgiftning är det iaf inte.
  • sextiotalist
    Anonym (Mamma) skrev 2019-01-22 14:51:00 följande:
    Hur vet man om det är vinterkräksjukan eller nåt annat? Matförgiftning är det iaf inte.
    Typiskt för vinterkräksjukan är att den kommer plötsligt och snabbt.
  • Duckan
    Typiskt för vinterkräksjukan är att den kommer plötsligt och snabbt.

    Snabbt som i att man knappt hinner känna att man är illamående innan man kräks?
    Jag tror inte vår lilla familj har haft det men jag har också undrat över just vintekräkan, hur man vet.
  • syntharen
    Duckan skrev 2019-01-22 15:02:28 följande:

    Typiskt för vinterkräksjukan är att den kommer plötsligt och snabbt.

    Snabbt som i att man knappt hinner känna att man är illamående innan man kräks?

    Jag tror inte vår lilla familj har haft det men jag har också undrat över just vintekräkan, hur man vet.


    Vid vinterkräksjukan känner man sig pigg och frisk bara nån timme innan och så plötsligt blir man väldigt illamående och tillslut går det inte att låta bli att kräkas. Dessutom kommer det ofta åt båda hållen samtidigt...

    Andra gånger när jag haft magsjuka har jag liksom kännt mig trött och hängig innan jag kräkts. Men just vinterkräksjuka kommer väldigt plötsligt!
  • Anonym (oas)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-01-22 14:33:44 följande:

    Smittar det innan man spyr? Och efter hur lång tid kan man märka symtom om man blivit smittad? Vad säger er erfarenhet? Om tex ett barn är magsjukt, kan man då gå och tex handla med syskonet som inte visat symtom?


    Oavsett hur lätt det smittar så måste man kunna röra sig i samhället så länge man inte är sjuk eller visar symtom.

    Alltså kan du handla och göra annat med ett syskon som är friskt. Och friskt syskon kan gå till förskolan eller skolan som vanligt, vuxna som inte vabbar kan gå till jobbet etc. 
  • modsey
    Anonym (Mamma) skrev 2019-01-22 14:33:44 följande:

    Smittar det innan man spyr? Och efter hur lång tid kan man märka symtom om man blivit smittad? Vad säger er erfarenhet? Om tex ett barn är magsjukt, kan man då gå och tex handla med syskonet som inte visat symtom?


    Du kan ju knappast isolera hela familjen i väntan på att de eventuellt insjuknar. Här går friska barn till dagis/ förskola och den förälder som inte vabbar går till jobbet.
  • violis

    Det finns ETT tillfälle när vi på förskolan nekar syskon att komma till förskolan och det är just vid magsjuka! Anledningen till det är just att det är så Oerhört smittsamt ! Får vi ETT barn som kräks på förskolan så har vi inom ett par dagar 3-4 barn minst på varje avdelning som ligger i magsjuka ...för inte tala om att ett antal av pedagogerna åker på,det också..... Små barn i förskolan är så tätt in på varandra och klarar oftast inte av att hålla hygienen på den nivå som krävs för att inte smitta ner andra..skolbarn har skolplikt och måste därmed gå om de inte uppvisar symptom + att de är äldre och bättre på hygien ( flest fall av magsjuka i skolan brukar vara i förskoleklasserna och 1-2 :an....) Vuxna (ska) klarar av att hålla sig undan sin partner och barn och även ha full koll på allmänna hygienregler och smittar därmed inte lika mycket

  • Anonym (...)

    Den magsjuka går i Sverige är allt som oftast vinterkräksjuka och den kan komma plötsligt men man kan oxå gå o må illa i flera timmar innan den bryter ut. Den ger oxå olika symptom från person till person och gång till gång. Vissa får bara diarré vissa kräks och bajsar samtidigt. Vissa har bara enstaka kräkningar. Men gemensamt trots vilka symptom man har är att det det är oerhört smittsamt och man bör inte vistas bland folk mer än nödvändigt om man har magsjuka i hemmet. Att gå på affären med ett syskon och handla tycker jag inte att man gör.

  • Anonym (Fru K)

    Mellan barn smittar det nog lättare, har aldrig själv blivit smittad av dottern någon gång, fast det är alltid jag som tar hand om det eller står och håller hår, sen blir ju vissa smittade lättare

Svar på tråden Hur enkelt smittar magsjuka?