• Anonym (Ts)

    Oklart

    Jag är gravid i vecka 4+1, och har egentligen många frågor och funderingar jag hoppas få svar på här. Jag kände redan samma dag som förväntad mens lite symtom så som smärta i brösten, vilket har varit mitt största och första symtom. Dagen efter kände jag även som "menssmärta" och en smärta som strålar ner i benen, eller typ ilningar. Därefter lite yrsel, men jag är även mycket piggare än tidigare innan graviditet, så ingen tvekan om att hcg:t ökar. Är det normalt att känna symtom så här tidigt?

    Jag har bokat tid på abortmottagningen. Men jag är väldigt osäker på om jag vill och tänker genomföra en abort. Det är framförallt killen som pressar mig genom att säga att jag förstör hans liv om jag inte gör abort och att han absolut inte vill ha barn nu och att han inte kommer att ha kontakt med mig om jag väljer att behålla. Han bönar och ber att jag ska genomföra aborten. Han tycker att han har blivit lurad. Saken är den att vi har kört oskyddat i ett halvår och han har varje gång kommit i mig, jag har föreslagit kondom. Nu säger han att han förväntade sig att jag skulle göra abort om det hände. Vi är snart 26 år och jag har länge haft en barnlängtan och jag känner redan nu att vid en eventuell abort skulle jag känna avsky mot honom som fått mig att genomföra ett ingrepp jag absolut inte velat. Och vem vet då när jag träffar någon och får barn. Jag mår rätt dåligt i denna situation och är iallafall inte redo för en abort än. Jag behöver mer tid att tänka och prata med vänner, men jag kommer ändå gå på min tid på abortmottagningen för att känna hur det känns att vara nära steget och för att se att det inte är ett utomhavandekveds eller något annat där jag inte har något val.

    Hur mycket tror ni att man kan se på ett VUL om en vecka? Och har ni varit i liknande situation? Vad hände? Behöll du barnet och blev ensam, hur gick det? Skulle du göra om det? Behöll du barnet och han senare ångrade sig och kunde glädjas med dig? Genomgick du en abort och hur mådde du efteråt?

    Frågorna är såklart många och jag pratar med mina vänner om det. Men vill ha lite input från er också.

    Tackar ödmjukast!

  • Svar på tråden Oklart
  • Anonym (Ts)

    Ingen som har något svar på mina frågor?

  • Anonym (L)
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-23 10:46:47 följande:

    Ingen som har något svar på mina frågor?


    Du ville alltså bli gravid med honom, eftersom du inte använde något preventivmedel?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (L) skrev 2019-01-23 11:00:52 följande:

    Du ville alltså bli gravid med honom, eftersom du inte använde något preventivmedel?


    Jag kan inte använda något annat preventivmedel än kondom, något som jag har föreslagit för honom men han har avstått. Jag har dessutom sagt till honom att jag inte vet vad jag gör om jag blir gravid. Nu är vi här.
  • Anonym (L)
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-23 21:44:26 följande:
    Jag kan inte använda något annat preventivmedel än kondom, något som jag har föreslagit för honom men han har avstått. Jag har dessutom sagt till honom att jag inte vet vad jag gör om jag blir gravid. Nu är vi här.
    Du svarade aldrig på frågan, ville du ha barn med honom när ni hade sex?
  • Anonym (Men)

    Min spontana reaktion: lämna honom! " Förväntade sig" att du skulle göra abort... Det där är inte kärlek :/

    Du har många år på dig att träffa nån och bli gravid med! En bra man som blir överlycklig istället. Om du behåller kommer du ju behöva dras med denna människan i resten av ditt liv typ...

    Sen får du i fortsättning skydda dig, vill inte killen ha kondom så får du stå på dig.

  • Anonym (Been there - done that)

    Gör absolut inte abort! Det är mitt råd, från hjärtat.

    Jag har både gjort abort och fött barn. Att göra abort är oerhört svårt. Jag har inte ångrat min abort, men jag var 110 procent säker på att jag ville göra den.

    För mig var det enklare och mindre smärtsamt att föda barn än att göra abort.

  • Pierott
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-23 21:44:26 följande:

    Jag kan inte använda något annat preventivmedel än kondom, något som jag har föreslagit för honom men han har avstått. Jag har dessutom sagt till honom att jag inte vet vad jag gör om jag blir gravid. Nu är vi här.


    Ville du/han/ni inte bli gravid så skulle du sagt -kondom eller inget sex-. Abort är inget preventivmedel och du borde vid din ålder lärt dig vad oskyddat sex kan leda till. Så det är faktiskt inte bara han som är den onda i denna cirkus.
  • Anonym (O)

    Jag är så fascinerad över att man inte tänker igenom såna här beslut innan det sker. Han är otroligt svinig som förväntat sig att du skulle göra abort om (när) detta hände. Och vad tänkte du? Hade du inte en "game plan" innan? Du måste ju förstått att detta skulle hänt förr eller senare förutsatt att ni inte vet om att ni inte skulle kunna få barn. Skriver inte detta för att ge dig mer ångest, men är uppriktigt nyfiken på hur du tänkte innan.

    För att svara på din fråga skulle jag personligen inte göra abort i ett läge där jag har en barnlängtan, eller där jag inte är 110 % säker på att detta är bästa beslutet. Skulle dock råda dig att fundera över din situation. Är du redo att bli ensamstående förälder? Hur ser det praktiska och ekonomin ut? Har du ett bra kontaktnät som kan stötta dig? Nästan oavsett svaren på frågorna tror jag att du kan klara av att bli en superbra förälder, men tänk efter och gör ett aktivt och medvetet val och ta ansvar för valet du gör. 


     

  • Anonym (Ts)

    Jag hade oskyddat sex, jag var medveten om riskerna. Jag tänkte att blir jag gravid så behåller jag. Då abort inte är ett preventivmedel. Jag hade älskat barnet av hela mitt hjärta. Jag har varit tydlig med att jag kanske inte kan göra abort om så händer.

    Jag har haft oskyddat många många gånger i mitt liv, i 13 år av mitt liv och jag har inte blivit gravid tidigare. Alltså har det varit väldigt oklart om jag har kunnat bli det. Jag har alltid velat ha barn.

  • Pierott
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-24 22:37:12 följande:

    Jag hade oskyddat sex, jag var medveten om riskerna. Jag tänkte att blir jag gravid så behåller jag. Då abort inte är ett preventivmedel. Jag hade älskat barnet av hela mitt hjärta. Jag har varit tydlig med att jag kanske inte kan göra abort om så händer.

    Jag har haft oskyddat många många gånger i mitt liv, i 13 år av mitt liv och jag har inte blivit gravid tidigare. Alltså har det varit väldigt oklart om jag har kunnat bli det. Jag har alltid velat ha barn.


    Varför gör du då en tråd när allting är klart för dig? Du behåller barnet o snubben lämnar dig. Du visste ju att de skulle bli så om du blev gravid.
Svar på tråden Oklart