• nikki06

    Kan få veta kön tidigar än v18 på Emma UL?

    Hej! 

    Jag undrar om någon fått veta kön på Emma UL i Malmö innan v18? Jag ska dit i v14 och förväntar mig inte att dom ska kolla men tänker om det finns en liten minichans att dom kan se ändå? Någon som varit med om det? :)

  • Svar på tråden Kan få veta kön tidigar än v18 på Emma UL?
  • Anonym (?)

    Varför ska du dit så tidigt? Man kan ju inte göra någon direkt medicinsk undersökning så tidigt. Kön kan sällan ses. Vänta till RUL. 

  • Anonym (Jo)

    Under mina graviditeter har bm gissat i v12 samt i v13 och det har senare stämt vid RUL :) vi har då varit väldigt tydliga med att kön inte spelar ngn roll och gissas det fel gör det inget!

  • nikki06

    Vi får inget KUB i vårt län och vi fick mf i v13 förra gången, så därför vill vi inte vänta till rul utan vill gärna veta att barnet lever då. Det var mest en nyfiken fråga om man kan ana kön så tidigt, det är absolut inte därför vi gör ul då :)

  • BambiM

    Jag hade ett utökat ultraljud på Emmakliniken i v 16+ (pga dåligt resultat efter kub) och då kunde barnmorskan enkelt se könet och berättade de gärna för oss.

  • nikki06
    BambiM skrev 2019-01-24 20:34:23 följande:

    Jag hade ett utökat ultraljud på Emmakliniken i v 16+ (pga dåligt resultat efter kub) och då kunde barnmorskan enkelt se könet och berättade de gärna för oss.


    Va kul :D
  • Anonym (Ja)
    nikki06 skrev 2019-01-24 13:58:30 följande:

    Vi får inget KUB i vårt län och vi fick mf i v13 förra gången, så därför vill vi inte vänta till rul utan vill gärna veta att barnet lever då. Det var mest en nyfiken fråga om man kan ana kön så tidigt, det är absolut inte därför vi gör ul då :)


    Fast om du bor i Skåne län, vilket jag antar att du gör eftersom du frågar gällande Emma i Malmö, så är du berättigad till KUB-test:

    www.skane.se/organisation-politik/Nyheter/Halsa-och-vard/2018/alla-gravida-erbjuds-tidigt-ultraljud-med-kub/

    Som svar på din fråga så fick vi veta kön där i vecka 16. 
  • nikki06
    Anonym (Ja) skrev 2019-01-25 09:55:04 följande:

    Fast om du bor i Skåne län, vilket jag antar att du gör eftersom du frågar gällande Emma i Malmö, så är du berättigad till KUB-test:

    www.skane.se/organisation-politik/Nyheter/Halsa-och-vard/2018/alla-gravida-erbjuds-tidigt-ultraljud-med-kub/

    Som svar på din fråga så fick vi veta kön där i vecka 16. 


    Nej, jag bor inte i Skåne och får inget kub i mitt landsting, annars hade jag nöjt mig med det :)
  • Anonym (tidigt)

    Jag var på gynakuten väldigt tidigt i grav, det var ett tag innan kub UL, och den läkaren som gjorde VUL på mig då frågade om jag ville veta, och det hon såg stämde även Glad

  • LillyE
    monn skrev 2019-01-28 20:03:38 följande:

    Vi fick veta kön på KUB där i vecka 14! Lycka till:)


    Måste fråga,

    Frågades ni om de kunde berättade? Eller de tog upp det?

    Å var de en pojke? Läst att oftast e de man bäst kan se vid kub isf.
  • Solblomma30
    LillyE skrev 2020-02-24 13:18:07 följande:

    Måste fråga,

    Frågades ni om de kunde berättade? Eller de tog upp det?

    Å var de en pojke? Läst att oftast e de man bäst kan se vid kub isf.


    Jag har gjort privat ultraljud (tidig anatomikoll) i vecka 16 på Emmakliniken i Malmö med mina fyra barn. Det har varit tre olika barnmorskor. De har varit SUPERnoga med att säga att de absolut inte får kolla kön innan vecka 18. Så jag har aldrig fått veta kön där.

    Anledningen till det är väl att man inte ska kunna abortera foster pga kön (anar att det inte är så vanligt i Sverige förvisso).
Svar på tråden Kan få veta kön tidigar än v18 på Emma UL?