• MaaxMaax

    Hjälp med namn!

    Hej! Söker namn till både kille/tjej och unisex. 
    Gillar klassiska namn, men inte just typiska "gubb och tant" namn. De ska fungera både på svenska och polska, och överlag internationellt.
    Det får inte heller innehålla bokstaven R. 
    De som dykt upp hittills är Daniel/Daniella, David, Johannes, Sasha, Misha, Mika, Halina och Lynn. 


    Simul Justus et Peccator
  • Svar på tråden Hjälp med namn!
  • UndrandeSökare

    Unisex namn är tex Kim och Tintin. Dessa namn används av båda kön i Sverige. Inget av dem innehåller bokstaven R. Vet dock inte om de funkar i Polen.

    Om ni gillar namn som David och Johannes (tradionellt Kristna namn som finns med i Bibeln), så kolla där.

    Samt kolla i Almanackan vilka namn som har namnsdagar.

    Man kan också låna speciella Namnböcker på biblioteket. Där står också vad namnen betyder på svenska.

  • fluu

    Josef, Adam, Dominik, Emil, Eli, Benjamin, Dante, John, Lucas, Fabian, Hugo, Maxim, Nikolaj, Isak, Julius, Justus, Matteus, Ludvig, Philip, Valentin.

    Agnes, Blanka, Helena, Hilda, Diana, Lola, Heidi, Adina, Ilona, Adele, Lea, Leanna, Elise, Eva Amelia, Edith, Inez, Ilse, Judith, Lydia, Magda, Paula, Sonja.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • trollhona
    MaaxMaax skrev 2019-01-24 18:19:45 följande:

    Hej! Söker namn till både kille/tjej och unisex. 
    Gillar klassiska namn, men inte just typiska "gubb och tant" namn. De ska fungera både på svenska och polska, och överlag internationellt.
    Det får inte heller innehålla bokstaven R. 
    De som dykt upp hittills är Daniel/Daniella, David, Johannes, Sasha, Misha, Mika, Halina och Lynn. 


    Matteus och Lukas är de första jag tänker på. Bibliska namn generellt fungerar väl överlag i katolska länder, även om stavningen ibland skiljer åt mellan dessa.

    Kille:
    Benjamin
    Micah
    Eli
    Nathaniel
    Konstantin
    Jonah
    David
    Markus

    Tjej:
    Milla
    Linda
    Agatha
    Lydia
    Kamilla
    Wanda
    Davida
    Sofia

    Unisexnamn är svårare eftersom jag inte vet vad som ses som detta på polska, men:
    Asa Eden Ilan Natania Salem Yonah Zion Zale 
  • MaaxMaax
    fluu skrev 2019-01-24 21:10:20 följande:

    Josef, Adam, Dominik, Emil, Eli, Benjamin, Dante, John, Lucas, Fabian, Hugo, Maxim, Nikolaj, Isak, Julius, Justus, Matteus, Ludvig, Philip, Valentin.

    Agnes, Blanka, Helena, Hilda, Diana, Lola, Heidi, Adina, Ilona, Adele, Lea, Leanna, Elise, Eva Amelia, Edith, Inez, Ilse, Judith, Lydia, Magda, Paula, Sonja.


    Gillar Dominik, Fabian, Nikolaj, Ilse och Paula!
    Simul Justus et Peccator
  • Nimzay

    Killnamn: Adrian, Elias, Elian, Jack, Zack, Kian, Arthur, Kristian, Serkan, Jovan, Gabriel, Jakob, Salomon, Sam, Lukas, Valentin, Nikolai, Natanael, Alan, Hasan, Jesper, Ibrahim, Enis, Dennis, Ali, Ismael, Elton, Kaspian, Fabian, Amel, Elliot, Davor, Liam, Kevin, Selim, Glen...etc

    Tjejnamn: Adina, Adriana, Alina, Elena, Helena, Elise, Natalie, Natalia, Natasha, Nadja, Nastja, Gabriella, Gloria, Emilia, Lydia, Alicia, Sabina, Jasmina, Amina, Amira, Hasima, Selma, Rahima, Mona, Hanna, Sara, Virginia, Honoria, Delia, Diana...etc

  • babsann
    fluu skrev 2019-01-24 21:10:20 följande:

    Josef, Adam, Dominik, Emil, Eli, Benjamin, Dante, John, Lucas, Fabian, Hugo, Maxim, Nikolaj, Isak, Julius, Justus, Matteus, Ludvig, Philip, Valentin.

    Agnes, Blanka, Helena, Hilda, Diana, Lola, Heidi, Adina, Ilona, Adele, Lea, Leanna, Elise, Eva Amelia, Edith, Inez, Ilse, Judith, Lydia, Magda, Paula, Sonja.


    trollhona skrev 2019-01-24 22:33:02 följande:
    Matteus och Lukas är de första jag tänker på. Bibliska namn generellt fungerar väl överlag i katolska länder, även om stavningen ibland skiljer åt mellan dessa.

    Kille:
    Benjamin
    Micah
    Eli
    Nathaniel
    Konstantin
    Jonah
    David
    Markus

    Tjej:
    Milla
    Linda
    Agatha
    Lydia
    Kamilla
    Wanda
    Davida
    Sofia

    Unisexnamn är svårare eftersom jag inte vet vad som ses som detta på polska, men:
    Asa Eden Ilan Natania Salem Yonah Zion Zale 
    Nimzay skrev 2019-01-28 19:39:25 följande:

    Killnamn: Adrian, Elias, Elian, Jack, Zack, Kian, Arthur, Kristian, Serkan, Jovan, Gabriel, Jakob, Salomon, Sam, Lukas, Valentin, Nikolai, Natanael, Alan, Hasan, Jesper, Ibrahim, Enis, Dennis, Ali, Ismael, Elton, Kaspian, Fabian, Amel, Elliot, Davor, Liam, Kevin, Selim, Glen...etc

    Tjejnamn: Adina, Adriana, Alina, Elena, Helena, Elise, Natalie, Natalia, Natasha, Nadja, Nastja, Gabriella, Gloria, Emilia, Lydia, Alicia, Sabina, Jasmina, Amina, Amira, Hasima, Selma, Rahima, Mona, Hanna, Sara, Virginia, Honoria, Delia, Diana...etc




    Polska flicknamn ska sluta på A annars blir de tolkade som killnamn. Så ni vet.

    Kevin och Rahim känns ju inte särskilt "polskt", läste du ens trådstarten eller skrev du ett inlägg bara för att du har behov v att synas?
  • fluu
    babsann skrev 2019-01-29 11:51:42 följande:

    Polska flicknamn ska sluta på A annars blir de tolkade som killnamn. Så ni vet.

    Kevin och Rahim känns ju inte särskilt "polskt", läste du ens trådstarten eller skrev du ett inlägg bara för att du har behov v att synas?


    Med tanke på hur vanligt använda klassiska namn som Katrin(i olika stavningar) och Marie är i Polen och av polacker i världen så tyvärr, Lena. Polen är ingen efterbliven och avskuren oas.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Nimzay
    babsann skrev 2019-01-29 11:51:42 följande:
    trollhona skrev 2019-01-24 22:33:02 följande:
    Matteus och Lukas är de första jag tänker på. Bibliska namn generellt fungerar väl överlag i katolska länder, även om stavningen ibland skiljer åt mellan dessa.

    Kille:
    Benjamin
    Micah
    Eli
    Nathaniel
    Konstantin
    Jonah
    David
    Markus

    Tjej:
    Milla
    Linda
    Agatha
    Lydia
    Kamilla
    Wanda
    Davida
    Sofia

    Unisexnamn är svårare eftersom jag inte vet vad som ses som detta på polska, men:
    Asa Eden Ilan Natania Salem Yonah Zion Zale 


    Polska flicknamn ska sluta på A annars blir de tolkade som killnamn. Så ni vet.

    Kevin och Rahim känns ju inte särskilt "polskt", läste du ens trådstarten eller skrev du ett inlägg bara för att du har behov v att synas?
    Kevin föreslog jag mest med tanke på att ts dessutom uttryckte en önskan om att det skulle fungera internationellt. Och vissa av namnen chansade jag mest när jag skrev för är liksom ingen expert på exakt vad för namn som passar i Polen och tänkte väl bara att iaf något av möjligtvis namnen skulle kunna passa. Dessutom om du hade läst trådstarten ordentligt hade du kanske sett att där inte står något om att det tvunget måste vara hundraprocentigt äktpolska namn man skulle föreslå, eller att det var förbjudet att chansa på vad för namn som skulle passa eller inte. 

    Fast dock missade jag det där att namnen ej fick innehålla bokstaven R, så just den meningen får jag väl erkänna att jag inte läste haha..

    Sen förstår jag väl inte riktigt varför man i hela världen skulle orka lägga tid på att skriva ett inlägg med namn, om man nu så gärna vill synas - liksom NAMN(!?), finns väl massvis med andra mer effektiva grejer att skriva i så fall om man nu så gärna vill synas?

    Känns ju aningen tragiskt att vad man än gör ska folk störa sig, liksom bara man skriver massa namn (som tidsfördriv samt i hopp om att iaf något av dem möjligtvis skulle vara till nån hjälp) har man tydligen gjort ett stort fel enligt vissa.
  • trollhona
    babsann skrev 2019-01-29 11:51:42 följande:
    trollhona skrev 2019-01-24 22:33:02 följande:
    Matteus och Lukas är de första jag tänker på. Bibliska namn generellt fungerar väl överlag i katolska länder, även om stavningen ibland skiljer åt mellan dessa.

    Kille:
    Benjamin
    Micah
    Eli
    Nathaniel
    Konstantin
    Jonah
    David
    Markus

    Tjej:
    Milla
    Linda
    Agatha
    Lydia
    Kamilla
    Wanda
    Davida
    Sofia

    Unisexnamn är svårare eftersom jag inte vet vad som ses som detta på polska, men:
    Asa Eden Ilan Natania Salem Yonah Zion Zale 


    Polska flicknamn ska sluta på A annars blir de tolkade som killnamn. Så ni vet.

    Kevin och Rahim känns ju inte särskilt "polskt", läste du ens trådstarten eller skrev du ett inlägg bara för att du har behov v att synas?
    Ursäkta mig då. Men TS bad även om unisexnamn så då antar jag att han är ok med att inte allt slutar på "A".

    Men tack för upplysningen. Nu har jag lärt mig något idag. 
  • ballerinakakaoreo

    Dessa har jag på min lista, har tagit bort namnen innehållandes R: 

    Tjej: 

    Althea
    Amalthea 
    Altheia
    Aleija
    Elly
    Elna
    Thelise
    Alessia
    Ana-Lee
    Aimée

    Kille: 

    Stellan
    Alessio
    Elian
    Kean
    Cole
    Loui
    Aksel

    Unisex: 
    Eli

  • Kusinen

    Amelia, Anna, Nadia, Gabriella, Alicia, Olivia, Cornelia, Magdalena, Veronica, Agatha, Klara, Paulina, Monica, Sonja, Beatrice, Margita, Teodora, Angelica, Beata, Evelina, Eliza, Adriana, Celina, Ina

    Jakob, Adam, Victor, Filip, Oskar, Fabian, Sebastian, Gabriel, Adrian, Konrad, Oliver, Emil, Dorian, Alexander, Josef, Julius, Benjamin, Emerik, Ludvig, Simon, Julian, Fabian

Svar på tråden Hjälp med namn!