• Anonym (TS)

    Läkemedelsassisterad behandling mot opiatberoende - Vad anser ni om detta?

    Vad anser ni om läkemedelsassisterad behandling mot opiatberoende även kallat substitutionsbehandling eller LARO?

    Det är alltså en behandling som går ut på att sjukvården föreskriver narkotikaklassat läkemedel med det verksamma ämnet buprenorfin (Subutex eller Metadon) till personer som har ett missbruk av opiater eller beroende av smärtdtillande mediciner. Syftet är att användandet av drogen ska vara under kontrollerade former och patienten ska hålla en sådan dos att de kan fungera normalt trots att de använder droger.

    2016 ändrades föreskrifterna så även personer som blivit beroende av smärtstillande preparat kunde få tillgång till LARO. Kraven för att komma med i LARO sänktes då också. Tidigare krav på dokumentation av ett års missbruk för patient för att få behandling överlämnas istället för bedömning av behandlande läkare. Uteslutning från program blev svårare då spärrtider togs bort vid exempelvis sidomissbruk. Patienten får även möjlighet att tidigare successivt själv få hantera sin medicin, efter tre månader istället för som tidigare sex månader.

    Vad anser ni om detta? Bra/dåligt?

    Personligen anser jag att det är horribelt. Personer får tillgång till droger på laglig väg, utan att egentligen provat något annat. Behandlingen kan nog vara bra för dem som varit under LVM flertalet gånger, varit på frivillig behandling osv men ändå inte lyckats bli drogfri och inte kan leva ett normalt liv. Behandlingen kan vara sista utvägen iaf en möjlighet att vara i någorlunda skick för att kunna delta och ta till sig av annan missbruksbehandling. Men personer som köpt samma preparat på gatan som endast vill ha det lagligt och gratis kommer med i programmet, utan ytterligare krav.

    Det sjukaste jag läst är dock på en Instagram jag hamnade på. En kvinna som får subuxone via LARO. Hon har nu även blivit beviljad IVF. När man läser på fass avseende medicinen står det såhär:

    "Läkemedel som Suboxone kan om de tas under ? särskilt framskriden ? graviditet orsaka abstinenssymtom och dessutom andningsproblem hos det nyfödda barnet. Dessa problem kan uppstå flera dagar efter födseln."

    Ska alltså människors rätt till att få barn överväga barnets mående. Ska kvinnor föda barn med abstinens som kräver behandling, för att rätten till att få barn är så stor? Är det inte bättre att ha krav på att personen inte alls ska äta narkotikaklassade läkemedel innan behandling med IVF ens blir aktuellt?

  • Svar på tråden Läkemedelsassisterad behandling mot opiatberoende - Vad anser ni om detta?
  • Crash Man

    Jag tycker det är väldigt bra. Detta är en politisk fråga där Sverige ligger långg efter redten av världen. För några år sedan gavs heroin ut på kliniker till heroinmissbrukare i Schweiz. Resultatet av detta var att färre personer dog i heroinöverdoser i och med att de fick tillgång till rent heroin istället "smutsheroin" på gatan.

    Samtidigt minskade blodburna sjukdomar i och med att sprutbytes program infördes.

    Heroinister är inte särskilt farliga när de är påverkade av heroin. Heroinister är farliga när det inte är påverkade av heroin.

    Det finns ingen logisk anledning till varför missbrukare inte ska bli behandladd för sina missbruk.

  • Anonym (Hur)

    Hur vet du att de får tillgång till medicinerna utan att ha provat något annat? Det borde väl vara så att vården haft kontakt med dessa personer under lång tid och sett att de blivit beroende och har svårt att sluta utan hjälp?

  • FtS70

    Som läkare är jag klart positiv och min professionella bild skiljer sig från din. Kombinationen med IVF förvånar mig, om den är sann. Att man kan köpa droger på gatan och sedan bara delta utan krav, stämmer inte.

  • Anonym (Bra)

    Underhållsbehandling med buprenorfin till kvinnor med opioidberoende bör fortsätta under hela graviditeten. Behandlingen förbättrar förhållandena för fostret genom att riskbeteende hos kvinnorna undviks. Vid övriga diagnoser bör buprenorfin, om möjligt, inte användas under graviditeten.

    Det finns ingen säkerställd ökad risk för fosterskador vid behandling med opioider i tidig graviditet. En eventuell riskökning är inte heller så stor i det enskilda fallet att det finns anledning till oro om kvinnan har använt buprenorfin i tidig graviditet. Vid längre tids behandling under senare delen av graviditeten är det vanligt med abstinenssymptom hos de nyfödda barnen. Ges opioider i anslutning till förlossningen, finns risk för andningsdepression hos barnet.

  • Anonym (asdf)

    Substitionsbehandling räddar liv. Precis som sprutubytarprogram.

  • Anonym (TS)
    FtS70 skrev 2019-01-25 20:02:07 följande:

    Som läkare är jag klart positiv och min professionella bild skiljer sig från din. Kombinationen med IVF förvånar mig, om den är sann. Att man kan köpa droger på gatan och sedan bara delta utan krav, stämmer inte.


    Envanligdag_utan_heroin kan du kolla in på Instagram för att få bekräftat det med IVF. Hon har även lagt ut intyg från LARO där de bekräftar hennes doser av medicin samt bekräftar att hon inte har något sidomissbruk bl a som var det sista pappret de behövde för IVF.

    Din sista kommentar stämmer dock inte. Är bekant med personer vars enda krav är att inte ha sidomissbruk och de får lämna drogprover för att styrka detta. Även personer som tidigare köpt subutex på gatan i ett par år har kommit med, utan att ha varit inlagd på avgiftning, gått på behandling (varken öppen eller sluten vård) eller provat sluta på egen hand. Personal inom LARO säger själv "X tycker det är så skönt nu när hen slipper jaga subutex på gatan." Förutom drogprover finns inga krav förutom att medicinen hämtas där. I övrigt finns inga krav på psykosocial behandling. Behandling för missbruk får man ej då man ej anses vara aktiv i missbruk. Har även fått bekräftat från personer som arbetar inom LARO i min kommun att det är väldigt bristfälligt. LARO här (och i fler kommuner) kan inte erbjuda psykosocial behandling vilket är ett "bör" från socialstyrelsen i samband med LARO behandling. Det saknas utbildad personal för att kunna ha sådan behandling här är anledningen.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hur) skrev 2019-01-25 19:49:33 följande:

    Hur vet du att de får tillgång till medicinerna utan att ha provat något annat? Det borde väl vara så att vården haft kontakt med dessa personer under lång tid och sett att de blivit beroende och har svårt att sluta utan hjälp?


    Därför att jag är bekant med personer som är med i behandlingen. Vet ett X antal som arbetat, haft hand om sina barn, skött boende etc samtidigt som de köpt subutex från vänner och bekanta som kommit med i programmet utan att ha desto större missbruksproblem än så. De har inte provat annan behandling innan, utan haft som mål att komma med i LARO för att få subutex gratis.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Bra) skrev 2019-01-25 20:12:33 följande:

    Underhållsbehandling med buprenorfin till kvinnor med opioidberoende bör fortsätta under hela graviditeten. Behandlingen förbättrar förhållandena för fostret genom att riskbeteende hos kvinnorna undviks. Vid övriga diagnoser bör buprenorfin, om möjligt, inte användas under graviditeten.

    Det finns ingen säkerställd ökad risk för fosterskador vid behandling med opioider i tidig graviditet. En eventuell riskökning är inte heller så stor i det enskilda fallet att det finns anledning till oro om kvinnan har använt buprenorfin i tidig graviditet. Vid längre tids behandling under senare delen av graviditeten är det vanligt med abstinenssymptom hos de nyfödda barnen. Ges opioider i anslutning till förlossningen, finns risk för andningsdepression hos barnet.


    Om man äter buprenorfin när man blir gravid är det klart bättre att fortsätta. Det finns risk för stora svårigheter för fostret om man ska trappa ner under graviditeten. Det bästa är såklart att sluta med medicinen INNAN man blir gravid och planerar man en graviditet så borde man också sluta innan. Precis som personer slutar med andra narkotikaklassade läkemedel.

    Är man så pass beroende av opiater fortfarande att man inte kan trappa ur subutexen kanske man inte är redo att skaffa barn heller. Finns många många människor som slutat med subutex efter de varit med i programmet ett antal år. Det är inte en omöjlighet.
  • FtS70

    Den kritiken har ofta framförts mot liknande program, och därför är det av största vikt att man undviker just det du nämner. Jag har sett det fungera väl, men situationen du beskriver är inte bra. Stockholm?

  • Anonym (TS)
    Anonym (asdf) skrev 2019-01-25 20:36:36 följande:

    Substitionsbehandling räddar liv. Precis som sprutubytarprogram.


    Det säger jag inte emot. Om rätt målgrupp är med i programmet. Att personer som är beroende av smärtstillande tabletter eller opiater men inte provat annat behandling är med i programmet tycker jag är fel. Är substitutionsbehandling enda utvägen så tycker jag det inte finns något fel med det. Men då ska man ha provat andra vägar innan, vilket långt ifrån alla gjort.
Svar på tråden Läkemedelsassisterad behandling mot opiatberoende - Vad anser ni om detta?