• Anonym (Ann)

Någon som haft feber i månader - men blivit bra igen?

Jag har haft feber i flera månader nu och det enda jag hittar info om är cancer, ME och leukemi. Man har tagit blodprover som inte var alarmerande men som visar på okänd infektion. Jag ska avvakta enligt VC.

• Svar på tråden Någon som haft feber i månader - men blivit bra igen?
  • Anonym (J)

Avvakta? Låter helt sjukt (no pun intended). Kan de inte skriva ut nån antibiotika iaf?

• Anonym (qwerty)

Det kan väl verkligen inte stämma? Varför ska du avvakta för?
    Ring sjukvårdsupplysningen och hör vad de säger om det.

• Anonym (Hur)
    Anonym (Ann) skrev 2019-01-25 20:14:51 följande:

Jag har haft feber i flera månader nu och det enda jag hittar info om är cancer, ME och leukemi. Man har tagit blodprover som inte var alarmerande men som visar på okänd infektion. Jag ska avvakta enligt VC.

Hur hög feber har du? Är det varje dag, eller hur ofta?

Känns konstigt att vc skulle säga avvakta om du hade feber dagligen i flera månader
  • Pentra

Jag har haft det; den låg runt 38 grader; men jag var även svullen här och var. Många prover togs. Fick ingen exakt och säker diagnos (men hörde många olika teorier), mer än att något inflammatoriskt fanns i kroppen. Jag hörde då med en vårdutbildad i Schweiz gällande vad de brukar att ta till för medel, och började sedan att boosta mig med höga doser vitaminer (speciellt C och D), boswellia och MSM. Sakta men säkert; febern försvann, järnvärdet steg till det normala och sänkan blev normal igen, men det tog, som sagt, flera månader. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Tecum

Jag har haft feber som kom och gick i flera månader, det var något virus som inte gick att behandla men som gick över av sig självt. Men feber varje dag låter inte bra. Inte för att jag vill skrämma dig men hade en bekant som hade det så. Läkarna hittade inget men det visade sig ändå vara lymfom...

• Anonym (Ann)
    Anonym (Hur) skrev 2019-01-25 20:44:27 följande:

Hur hög feber har du? Är det varje dag, eller hur ofta?

Känns konstigt att vc skulle säga avvakta om du hade feber dagligen i flera månader

Det går upp och ner. Upp till 38 varje dag.
  • Anonym (Ann)
    Pentra skrev 2019-01-25 20:59:00 följande:

Jag har haft det; den låg runt 38 grader; men jag var även svullen här och var. Många prover togs. Fick ingen exakt och säker diagnos (men hörde många olika teorier), mer än att något inflammatoriskt fanns i kroppen. Jag hörde då med en vårdutbildad i Schweiz gällande vad de brukar att ta till för medel, och började sedan att boosta mig med höga doser vitaminer (speciellt C och D), boswellia och MSM. Sakta men säkert; febern försvann, järnvärdet steg till det normala och sänkan blev normal igen, men det tog, som sagt, flera månader. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Oj! Du blev helt frisk, inga symtom? Ska nog köpa MSM och Boswellia. Du körde med dessa saker dagligen, hur länge?
  • Anonym (Ann)
    Tecum skrev 2019-01-25 21:27:47 följande:

Jag har haft feber som kom och gick i flera månader, det var något virus som inte gick att behandla men som gick över av sig självt. Men feber varje dag låter inte bra. Inte för att jag vill skrämma dig men hade en bekant som hade det så. Läkarna hittade inget men det visade sig ändå vara lymfom...

Ingen fara med att skrämmas. Då ska jag be dem kolla det. Men det är som om de uteslutit det i och med proverna. Men det kan ju vara i startfasen...
  • Anonym (Hur)
    Anonym (Ann) skrev 2019-01-25 21:35:05 följande:

Det går upp och ner. Upp till 38 varje dag.

Över 38 är feber.
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Hur) skrev 2019-01-25 21:41:58 följande:

Över 38 är feber.

När man som jag har 36.5 i normal temp så är även t.ex 37.5 feber. Det har läkaren bekräftat. Man kan inte dra alla över en kam. När jag dessutom får frossa i samband med detta, ja, det är något som är sjukt!
  • Anonym (Hur)
    Anonym (Ann) skrev 2019-01-25 21:46:37 följande:

När man som jag har 36.5 i normal temp så är även t.ex 37.5 feber. Det har läkaren bekräftat. Man kan inte dra alla över en kam. När jag dessutom får frossa i samband med detta, ja, det är något som är sjukt!

Jag har 36.4 som normal temperatur, och har alltid fått höra att 38 är feber, oavsett normaltemp.
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Hur) skrev 2019-01-25 21:53:06 följande:

Jag har 36.4 som normal temperatur, och har alltid fått höra att 38 är feber, oavsett normaltemp.

Förhöjd temperatur då, om vi ska märka ord. Det är i alla fall något som är fel. Dessutom frossa och muskelvärk i samband är inte "inget".
  • Anonym (Jag med)

Hej

Jag hade också så, feber varje dag under en lång tid. Musklerna ömade och vissa delar av kroppen svullnade ibland upp. Gick till Vårdcentralen- de hittade inget. Gick dit igen- de hittade inget . Vissa dagar hade jag riktigt hög feber ,ibland bara en mindre förhöjd kroppstemperatur. Jag var super orolig, för jag tyckte att i övrigt mådde jag bra...så tänkte tankar som cancer och dyl.

Sedan så brakade jag en dag ihop på jobbet. Utreddes och blev sjukskriven för utmattningssyndrom. Jag accepterade först inte detta. Hade inte upplevt mig stressad eller dylikt (i efterhand kan jag givetvis se tydliga tecken) och tog upp det här med febern med min läkare. Han förklarade för mig att vid hög stress under lång tid så bryts immunförsvaret ned och att det är mycket vanligt att ha feber då - att min historia inte var unik. En del känner utmattningen komma medan för andra (som mig) kom det som en käftsmäll.

Förlåt för långt inlägg, men så här var det för mig när jag drabbades av oförklarlig feber i månader. Oavsett vilken orsak som ditt tillstånd visar sig ha så önskar jag att du snart får må bättre. Stå på dig och ring till läkaren igen, gärna din husläkare om du har någon (i min erfarenhet brukar det underlätta att få komma till samma varje gång).

Lycka till!

• Starka

Jag har haft feber typ varje dag sen hösten 2009

Har inte fått nån definitiv diagnos utan det misstänks höra ihop med min autoimmuna leversjukdom. Be dom ta lite autoimmun prover, kommer inte ihåg vad de heter. Är nåt antikroppsprov

• Anonym (Anna Nym)
    Anonym (Ann) skrev 2019-01-25 20:14:51 följande:

Min syster opererades då hon hade ont i magen och man upptäckte med ultraljud att hon hade cystor. Det visade sig vid en titthålsoperation att hon troligtvis hade gått med en klamydiainfektion i vad som kan ha varit åratal men infektionen var inkapslad och gav därför inte utslag på klamydiatest. Hon fick en dunderkur med antibiotika. Eftersom ditt nick anger att du är en kvinna så tänker jag att det kan vara värt att kolla upp gynekologiska sjukdomar som kan finnas inne i kroppen.
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Jag med) skrev 2019-01-26 13:28:41 följande:

Hej

Jag hade också så, feber varje dag under en lång tid. Musklerna ömade och vissa delar av kroppen svullnade ibland upp. Gick till Vårdcentralen- de hittade inget. Gick dit igen- de hittade inget . Vissa dagar hade jag riktigt hög feber ,ibland bara en mindre förhöjd kroppstemperatur. Jag var super orolig, för jag tyckte att i övrigt mådde jag bra...så tänkte tankar som cancer och dyl.

Sedan så brakade jag en dag ihop på jobbet. Utreddes och blev sjukskriven för utmattningssyndrom. Jag accepterade först inte detta. Hade inte upplevt mig stressad eller dylikt (i efterhand kan jag givetvis se tydliga tecken) och tog upp det här med febern med min läkare. Han förklarade för mig att vid hög stress under lång tid så bryts immunförsvaret ned och att det är mycket vanligt att ha feber då - att min historia inte var unik. En del känner utmattningen komma medan för andra (som mig) kom det som en käftsmäll.

Förlåt för långt inlägg, men så här var det för mig när jag drabbades av oförklarlig feber i månader. Oavsett vilken orsak som ditt tillstånd visar sig ha så önskar jag att du snart får må bättre. Stå på dig och ring till läkaren igen, gärna din husläkare om du har någon (i min erfarenhet brukar det underlätta att få komma till samma varje gång).

Lycka till!

Tack för ditt inlägg! Skönt att du fick hälp med det hela.

Kanske kan det vara stressrelaterat för mig med, en förälder som jag oroar mig för just nu och lite konflikter. Jag ska fokusera på psykiskt välmående och se om det leder nånvart.

Vanligtvis tränar jag för att må bra men med feber kan man inte träna, det känns bara fel i hela kroppen.
  • Anonym (Ann)
    Starka skrev 2019-01-26 13:32:55 följande:

Jag har haft feber typ varje dag sen hösten 2009

Har inte fått nån definitiv diagnos utan det misstänks höra ihop med min autoimmuna leversjukdom. Be dom ta lite autoimmun prover, kommer inte ihåg vad de heter. Är nåt antikroppsprov

Tack för tips!
Svar på tråden Någon som haft feber i månader - men blivit bra igen?