• simonsmamma

Pengar till lagfart och pantbrev?

Någon som har tips på hur man kan få ihop pengar till lagfart och pantbrev (i detta fall ca 50 000 kr.) utan att sälja något eller dyl. Banken vill inte låna ut såklart. Har någon lyckats med ett blankolån eller liknande?

Alla tips är välkomna! Vi har ett lånelöfte från banken och har hittat ett hus som vi känner jättemycket för. Vi hade pengar till dessa utgifter men pengarna var placerade i fonder som hastigt sjönk.. suck!

• Svar på tråden Pengar till lagfart och pantbrev?
  • Ida76

Hej..
    Vi lånade på banken, huset kostade 660 000, men vi tog lånet på 695 000, för just pantbrev, lagfart, besiktning + till lite renovering.
    Hoppas det ordnar sig.
    Lycka till..

• kramgos

Är huset nytt o fräscht? Eller finns det någonting som behöver göras (renoveras) ?? Fick ni bra pris på huset? Isf kan ni ju kanske "låna upp" mera pengar till renovering.. (Men använda till pantbrev o lagfart)

Vi ska precis få köpa loss vårat hus, då får vi ju det billigt så vi kommer kunna låna från banken.

• kärleksbarn 05

vi bygger nytt å de kommer gå på runt 2.4 vi får låna varenda krona i våran bank.behöve rinte om vi inte vill lägga något till varken lagfart eller pantbrev.

de kan ju bero på vilekn bank ni har...har amn en mindre enskild bank brukar de oftast inte va några problem...

har man dom större i storstäderna brukar dom inte få bestämma själva.
    vissa banker har 10% regel att man måste betala 10% själv när man bygger nytt så va de här i trakten (örebro) så vi sökte oss till en liten bank istället.

men till ett äldre hus skulle vi få låna allt trots att månadskostnaderna skulle bli dyrare...

ibland e de knepigt värre hur dom tänker

hur som en haver så borde du kunna ta ett lån bredvid huslånet till de...fast de ska ju egentligen räknas in i huslånet eftersom de är en kostnad som rör huset...ni får ju bättre räntor då.

hör me en annan bank i annat fall...å ställ eran nuvarande mot vägen om ni får positivt från nästa bank.

de är mycket lättare å få bättre avtal me en annan bank om ni redan har ett lånelöfte oxå.

lycka till

• Hjärtapåtråd

Vi hade lite sparat i fonder och sen skrapade vi ihop det sista dom sista månaderna innan det skulle betalas.

Verkar vara väldigt olika i olika banker. Fsb tyckte vi kunde sälja ngt för att få ihop till handpenningen. Medans Hb helt villigt lånade oss pengarna.

• simonsmamma

Tack snälla för alla svar!! Ni är guld värda...

Vi har frågat Handelsbanken där vi har alla våra andra konton och fonder. När min sambo ringde så lät det som att "det finns väl ingen som lägger en krona kontant, ni får låna allt!" När vi sedan ringde igen för att få lånelöftet bekräftat så sa de att vi måste ha pengar till lagfart och pantbrev... vilket bakslag!!

Nu undrar jag: NÄR ska dessa utgifter betalas? Kan vi gå på visning och lägga ett bud och ev. få huset utan att ha dessa pengar, för att sedan när finansieringen ska ordnas lägga på lite på lånet för att vi behöver lite "startbudget"? Kan banken säga nej för att de misstänker att det ska vara till lagfart m.m.? Huset vi vill köpa byggdes 1990 och reoverades 1999 så vi kan kanske inte skylla på renovering...

Mycket tacksam för svar från er kloka husmänniskor

• kärleksbarn 05

lagfart och pantbrev ska betalas innan ni kan skriva på papper för huset...

ni kan buda å vinna budgivningen men måste betala lagfarten å pantbrevet så snart allt e klart.

lagfart e den avgift de kostar för att ens få skriva sig på huset som ägare kan man säga enkelt förklarat.

pantbrev är den kostnad för att öppna pantbrev i fastigheten...måste göras innan man ens får låna pengarna för att betala det.

hoppas du förstår va ja menar...

vi håller på å bygger hus å vi har redan fått betala pantbrev å lagfart innan de är klart att flytta in i...de gjordes när vi började ta pengar ur lånelöftet...

så tror de är så att när man tar pengarna från lånelöftet så måste man betala lagfart och pantbrev ananrs kan man inte låna pengarna...

men många banker så som våran lånar ut de oxå å lägger in i huslånen...

lycka till

• Tigerunge

Har precis köpt hus och nu kunde vi visserligen lägga pengar till lagfart och pantbrev själva, men om vi inte kunnat det så hade våran bank (handelsbanken) utan problem lånat ut det till oss.
    Det är ju inkomsterna de går på så att man har råd med lånet

• malla73

Det verkar konstigt att banken inte lånar till lagfarten, det har aldrig varit några problem för oss. Jag har för mig att lagfarten ansöks i samband med att man skriver köpekontrakt, men det där vet ju en mäklare. Kostnad för pantbrev behöver du bara betala om det inte finns några pantbrev uttagna på den fastigheten tidigare eller om du behöver lån på en större summa än vad som finns pantbrev på. Pantbreven "följer" med fastigheten, inte den som tar lånet. Alltså: Om ni köper ett hus för säg 1 miljon som tidigare ägaren belånat för 1 miljon, så behöver inga nya pantbrev tas ut = ingen kostnad. Men om ni köper samma hus för 1,2 miljoner måste nya pantbrev skrivas på 200 000 och då får ni betala det. Det här är vad jag har lärt mig.

Jag tycker att du ska ta ett nytt snack med banken och får klarare besked.

Lycka till med husletandet!

Svar på tråden Pengar till lagfart och pantbrev?