• Rebekah

    Relation mellan barn och fd bonuspappa

    Min dotter är 7 år och de senaste 5 åren har jag varit tillsammans med en man som inte är hennes biologiska pappa. Vi har nu valt att gå isär och är båda osäkra på om relationen mellan honom och min dotter ska fortsätta. Han var en stor del av hennes liv, hon ser honom som sin pappa och hon är ofta ledsen för att han inte är där.

    Vi träffar honom då och då men hur kommer det se ut i framtiden om man träffar någon annan? Vill tillägga att hon bor hos sin biologiska pappa varannan helg.
    Är det bäst att kapa banden med bonuspappa eller fortsätta relationen?
    Hur har ni gjort vid separation med bonusförälder?
    Tacksam för råd
  • Svar på tråden Relation mellan barn och fd bonuspappa
  • Anonym (Tjej)

    Går det att utöka umgänget med biopappan? Och fasa ut/trappa ner det långsamt med bonuspappa? Hur är relationen med biopappan?

    Vill bonuspappa ha fortsatt relation och hur ofta?

  • Anonym (Felicia)

    Klart det blir såna här problem när man byter partner hela tiden. Om du träffar en ny då, ska hon ha tre pappor? 

  • Anonym (Frida)

    Kapa banden är väl drastiskt...

    Hon kan väl fortsätta träffa honom då och då, om han är ok med det?

    Spelar väl ingen roll om du träffar en annan?


    Anonym (Felicia) skrev 2019-01-26 02:57:14 följande:

    Klart det blir såna här problem när man byter partner hela tiden. Om du träffar en ny då, ska hon ha tre pappor? 


    Upp till dig om du vill leva ensam resten av ditt liv om (eller snarare när) det tar slut med din partner. Idiotisk kommentar av dig för övrigt, har du inget vettigt att komma med så kan du gå vidare till nästa tråd.
  • Anonym (ace)

    Om bonuspappan vill så kan han begära/stämma på umgänge med dottern även om han inte är juridisk eller biologisk förälder.
    Det bästa är väl att du och bonusen tar ett allvarligt snack om vad han vill ha för roll i dotterns liv de närmaste 50+ åren och ta det därifrån... Någonstans blir det ju synd om ungen om hennes (hälsosamma) relationer ska tvingas brytas bara för att du väljer att avsluta dina (hälsosamma) relationer.

  • Anonym (Noise)

    För oss var det lite annorlunda för min dotters bio.pappa finns inte med i bilden och har aldrig funnits pga missbruk. Så mitt ex var och är den enda pappan hon haft trots att han inte är biologisk pappa. Vi flyttade ihop när hon var 2 år och separerade när hon var 9. Efter separationen valde vi att hon skulle bo 50/50 precis som våra gemensamma barn. Han ser henne som sin dotter och gör ingen skillnad på barnen.

  • Anonym (Abc)
    Anonym (Noise) skrev 2019-01-26 05:51:02 följande:

    För oss var det lite annorlunda för min dotters bio.pappa finns inte med i bilden och har aldrig funnits pga missbruk. Så mitt ex var och är den enda pappan hon haft trots att han inte är biologisk pappa. Vi flyttade ihop när hon var 2 år och separerade när hon var 9. Efter separationen valde vi att hon skulle bo 50/50 precis som våra gemensamma barn. Han ser henne som sin dotter och gör ingen skillnad på barnen.


    Så har en släkting till mig det också, med undantag att han har barnen (sitt biologiska och sitt fd bonusbarn) på heltid bortsett från varannan helg då mamman inte är så intresserad av barnen.

    Ni måste själva hitta vad som är rätt för er. Om både man och barn vill ha fortsatt kontakt så borde väl det gå att ordna.
  • Anonym (Felicia)
    Anonym (Frida) skrev 2019-01-26 03:08:21 följande:

    Kapa banden är väl drastiskt...

    Hon kan väl fortsätta träffa honom då och då, om han är ok med det?

    Spelar väl ingen roll om du träffar en annan?


    Upp till dig om du vill leva ensam resten av ditt liv om (eller snarare när) det tar slut med din partner. Idiotisk kommentar av dig för övrigt, har du inget vettigt att komma med så kan du gå vidare till nästa tråd.
    Jag skulle i alla fall inte introducera en ny pappa varannat år. Barn behöver stabila relationer med vuxna. 
  • Sharper
    Anonym (Felicia) skrev 2019-01-28 03:52:18 följande:

    Jag skulle i alla fall inte introducera en ny pappa varannat år. Barn behöver stabila relationer med vuxna. 


    Skärp dig. Ts och bonuspappa har varit ihop i 5 år. Saker kan hända som man inte får för. Och det är inte vartannat år. Sluta skamma ts för att relationen inte fungerade...
  • Anonym (maud)
    Rebekah skrev 2019-01-26 01:16:05 följande:
    Min dotter är 7 år och de senaste 5 åren har jag varit tillsammans med en man som inte är hennes biologiska pappa. Vi har nu valt att gå isär och är båda osäkra på om relationen mellan honom och min dotter ska fortsätta. Han var en stor del av hennes liv, hon ser honom som sin pappa och hon är ofta ledsen för att han inte är där.

    Vi träffar honom då och då men hur kommer det se ut i framtiden om man träffar någon annan? Vill tillägga att hon bor hos sin biologiska pappa varannan helg.
    Är det bäst att kapa banden med bonuspappa eller fortsätta relationen?
    Hur har ni gjort vid separation med bonusförälder?
    Tacksam för råd
    Jag tycker du ska förhålla dig till hur det är just nu, inte tänka på hur det blir när du träffar en annan. Vill killen fortsätta träffa dig och ditt barn? Är det på tal att de kan träffas utan dig? Hur ofta vill ditt barn träffa exet?
    Det där kan ju ebba ut eller förändras över tid. Om det finns en stående tid där de vill träffas, säg en gång i månaden, oftare eller mindre ofta, så kan ju du ta den tiden till egentid. Vill du (eller de) inte att de ses ensamma blir det kanske knepigare beroende på hur ni vuxna känner inför att träffa varann.
    Om vi utgår ifrån att ditt barn och ditt ex fortsätter att träffas och om vi ska fundera på hur det kommer att bli när du träffar en ny. För det första så har ditt ex träffat ditt barn när hon var i en yngre ålder, det kanske gör sitt till att hon är angelägen om att hålla kontakten. Det kan också vara personkemin. Att hon vill fortsätta att ha kontakt med den här killen innebär inte att hon kommer att vilja ha kontakt med alla killar du råkar ta in i hennes liv. Det är vad jag tror.
    När du träffar en ny måste du givetvis berätta att din dotter fortfarande har kontakt med ditt ex fastän det inte är hennes biologiska pappa, eftersom hon önskade sig det. Om det är något du glädjer dig åt för hennes skull är det nog inte svårt för en ny att acceptera. 

    Detta är skrivet av en person som inte har varit i din situation. Jag är tillsammans med en kille som har ett barn sen tidigare. Hos mig har alltid den där känslan varit stark att om det tar slut så innebär det att jag försvinner från barnets liv, jag har därför inte varit intresserad av att göra mig till en allt för viktig person i dess liv. Jag blev inte heller inviterad att ta för stor del i deras liv. Det barnet var dock äldre än vad ditt barn är nu. Ett mindre barn måste man nog ta till sig på ett helt annat sätt.
    Hoppas du kommer fram till något som passar er alla!
Svar på tråden Relation mellan barn och fd bonuspappa