Mycket tjafs om bensinskatt?
Är det inte lite väl mycket tjafs om att bensinskatten idag? Att MP utarmar landsbygden osv med alla skatter?
Tycker jag ser detta mycket i mitt flöde. Ibland känner jag bara, om det nu är så dyrt med bensin och städerna har det sååå bra pga sin kollektivtrafik, varför flyttar då inte dessa personer in i städerna? Se ifall den totala levnadskostnaden blir så mycket bättre? Att bo i ett stort hus i Stockholm är väl billigt eller?
Dom jag känner som flyttat utanför städerna har gjort det just pga det blir billigare. Att de då har råd att bo större och bättre. Givetvis förstår jag att det kan skilja mycket beroende på hur attraktivt området är och ifall man bor utanför bekvämligheterna med kommunalt vatten och sådant. Men generellt ser jag en tydlig trend att familjer flyttar ut för att ha råd med mer.
Och ärligt talat, är verkligen kollektivtrafiken billigare över huvud taget? Ska jag åka till min partner så kostar det mer än dubbelt så mycket och tar mer än dubbla tiden att åka kollektivt mot att ta bilen. Så vad väljer jag? Bilen såklart. Faktum är att vart jag än ska åka så är bilen det billigaste alternativet. Endast när man åker en viss sträcka väldigt ofta varje månad brukar priserna gå ned så pass att det lönar sig att låta bilen stå hemma.
Vissa vill hävda att man måste räkna med bilens totala kostnader när man jämför. Och att man därför ska se kollektivtrafiken som billigaste alternativet. Men ärligt talat, nästan alla hushåll, iaf de familjer som har barn eller hund, behöver väl en bil oavsett om man bor på landet eller i stan? Därför tycker jag inte man kan se det på det sättet.