• Mara Sara

Mycket tjafs om bensinskatt?

Är det inte lite väl mycket tjafs om att bensinskatten idag? Att MP utarmar landsbygden osv med alla skatter?

Tycker jag ser detta mycket i mitt flöde. Ibland känner jag bara, om det nu är så dyrt med bensin och städerna har det sååå bra pga sin kollektivtrafik, varför flyttar då inte dessa personer in i städerna? Se ifall den totala levnadskostnaden blir så mycket bättre? Att bo i ett stort hus i Stockholm är väl billigt eller?

Dom jag känner som flyttat utanför städerna har gjort det just pga det blir billigare. Att de då har råd att bo större och bättre. Givetvis förstår jag att det kan skilja mycket beroende på hur attraktivt området är och ifall man bor utanför bekvämligheterna med kommunalt vatten och sådant. Men generellt ser jag en tydlig trend att familjer flyttar ut för att ha råd med mer.

Och ärligt talat, är verkligen kollektivtrafiken billigare över huvud taget? Ska jag åka till min partner så kostar det mer än dubbelt så mycket och tar mer än dubbla tiden att åka kollektivt mot att ta bilen. Så vad väljer jag? Bilen såklart. Faktum är att vart jag än ska åka så är bilen det billigaste alternativet. Endast när man åker en viss sträcka väldigt ofta varje månad brukar priserna gå ned så pass att det lönar sig att låta bilen stå hemma.

Vissa vill hävda att man måste räkna med bilens totala kostnader när man jämför. Och att man därför ska se kollektivtrafiken som billigaste alternativet. Men ärligt talat, nästan alla hushåll, iaf de familjer som har barn eller hund, behöver väl en bil oavsett om man bor på landet eller i stan? Därför tycker jag inte man kan se det på det sättet.

• Svar på tråden Mycket tjafs om bensinskatt?
  • Anonym (Landsbygdsbo)

Du har helt rätt. De flesta husen brukar vara lite billigare på landet men vi får bekosta det mesta runt husen själva. Vi betalar fastighetsskatt som alla andra men vi får betala vattenförsörjningen (brunnar) och eventuell reningsverk själva. Septietankar och infiltrationsanläggningar måste vi oxå betala själva. Nu har kommunen kommit på att vissa septitetanklock är för tunga, så nu har vi köpt ett nytt lättare lock. Nedgrävning av fiber måste vi också betala själva. Vi får inte våra vägar plogade omgående, polisen rycker nästan aldrig ut när det begås inbrott på landet, vi har inte första prioritet när/om strömmen går. Listan kan bli lång över vad vi landsbygdsbor måste vara medvetna om när vi väljer att bo på landet. Om vi landsbygdsbor inte får några subventioner, som t ex lägre drivmedelsskatt så kommer landsbygden dö ut och då blir det inte mysigt, trevligt och härligt att vara ute i skog och mark.

Varför alla inte flyttar in till stan? Alla vill inte bo i trängsel och oljud. En del vill ha det lugnt och skönt runt sig. Vi väljer avstånd till alla bekvämligheter. Vi betalar fastighetsskatt och inkomstskatt precis som de som väljer att bo i städer och samhällen.

• Guapa

För klimatets skull vore det bättre om människor bodde närmare varandra och delade på uppvärmning, infrastruktur och transporter. För människors hälsa är det däremot inte bra att bo för trångt. Det är en avvägning man får göra där och en utmaning för alla samhällsplanerare som samtidigt har en massa politiska mål att leva upp till.

Rent krasst är det otroligt mycket bättre för miljön att åka kollektivt än att ta den egna bilen. För att nå klimatmålen kommer det nog vårat transportsystem se helt annorlunda ut om 20 år. Elektrifieringen har sannolikt utvecklats en hel del tills dess. Detsamma med de självkörande fordonen. Att äga sin egen bil kommer nog inte längre vara en självklarhet längre..

• Magnefico

Största problemet med drivmedelsskatterna är inte för privatbilismen utan för transportsektorn. 95% av alla varutransporter sker på väg med lastbil och något alternativ finns inte. Höjt skatt på drivmedel gör allt dyrare, överallt!

• Guapa
    Magnefico skrev 2019-01-26 13:45:12 följande:

Största problemet med drivmedelsskatterna är inte för privatbilismen utan för transportsektorn. 95% av alla varutransporter sker på väg med lastbil och något alternativ finns inte. Höjt skatt på drivmedel gör allt dyrare, överallt!

Lösning för el-laddning på motorväg finns. Det gäller bara att någon vågar fatta beslut om utbyggnad av elinfrastrukturen längs våra största motorvägar och att transportsektorn vågar investera i eldrivna fordon.
  • Magnefico
    Guapa skrev 2019-01-26 14:06:06 följande:

Lösning för el-laddning på motorväg finns. Det gäller bara att någon vågar fatta beslut om utbyggnad av elinfrastrukturen längs våra största motorvägar och att transportsektorn vågar investera i eldrivna fordon.

Absolut. Men något sådant finns inte i dagsläget. Därför behövs diesel.
  • Anonym (De)

Finns ju andra nackdelar med kollektivtrafiken kontra bil. Ofta kan man inte lita på tidtabellerna, exempelvis är tåg ofta inställda, försenade eller så saknas det vagnar. Att åka buss är inte heller något kul, speciellt inte stadsbussar som ofta är fyllda med diverse drägg man måste trängas med (Givetvis inte alla).

Bilen ger mer frihet, man måste inte anpassa sig efter någon idiotisk tidtabell, man slipper trängas med folk och man är inte beroende av var hållplatserna ligger.

Sen är inte elbilar ett alternativ för alla, så de borde ge fan i att höja bensinskatten.

• Anonym (Bara bita ihop å betala)

Som vi bor så finns det inget alternativ till bilen med den dåligt utbyggda lokaltrafiken. Fanns järnväg för länge sedan men den lades ned i slutet på 60talet. 
    99% av vårat bilanvändande är för att ta oss till och från arbetet samt veckohandlandet så dra ner på det har vi svårt med. Högre bränsleskatter ger högre kostnader och då faller besparingarna till nyare renare bilar samtidigt som andrahandsvärdet på våra befintliga dieslar sjunkit rejält sedan den tidigare subventionerade "miljöbilen diesel" helt plötsligt blev en miljöbov. Lika inkompetent politik som när man lade ner elektrifierade järnvägar så svänger det om vad som är en miljöbil eller inte helt beroende på vem som lobbar för det och tjänar pengar på det samma. Titta bara på Etanolhysterin som var ett tag och skulle frälsa världen från utsläpp. Nu pratas det om elbrist i tex Skåne så man köper in skitig kolkraftsel från kontinenten eller spetsar på med fosilbränsledriven elproduktion. Är då elbilen så lämplig ?
    Flytta skriker då några men hur ska det gå till när bostadsmarknaden ser ut som den gör och huspriserna här sjunker då resande etc kostar så mycket så det går ju inte spara till det heller.
    Nä bit ihop och betala är det enda som verkar fungera då politiker och miljöpartister vänder arslet mot oss som bor utanför betonggettona men vänta bara till den dag då folket börjar tänka själv då åker ni ut ur regeringen med hurrarop och fest.

• Magnefico
    Anonym (Bara bita ihop å betala) skrev 2019-01-26 17:23:22 följande:

Som vi bor så finns det inget alternativ till bilen med den dåligt utbyggda lokaltrafiken. Fanns järnväg för länge sedan men den lades ned i slutet på 60talet. 

99% av vårat bilanvändande är för att ta oss till och från arbetet samt veckohandlandet så dra ner på det har vi svårt med. Högre bränsleskatter ger högre kostnader och då faller besparingarna till nyare renare bilar samtidigt som andrahandsvärdet på våra befintliga dieslar sjunkit rejält sedan den tidigare subventionerade "miljöbilen diesel" helt plötsligt blev en miljöbov. Lika inkompetent politik som när man lade ner elektrifierade järnvägar så svänger det om vad som är en miljöbil eller inte helt beroende på vem som lobbar för det och tjänar pengar på det samma. Titta bara på Etanolhysterin som var ett tag och skulle frälsa världen från utsläpp. Nu pratas det om elbrist i tex Skåne så man köper in skitig kolkraftsel från kontinenten eller spetsar på med fosilbränsledriven elproduktion. Är då elbilen så lämplig ?

Flytta skriker då några men hur ska det gå till när bostadsmarknaden ser ut som den gör och huspriserna här sjunker då resande etc kostar så mycket så det går ju inte spara till det heller.

Nä bit ihop och betala är det enda som verkar fungera då politiker och miljöpartister vänder arslet mot oss som bor utanför betonggettona men vänta bara till den dag då folket börjar tänka själv då åker ni ut ur regeringen med hurrarop och fest.

Har du en vettig bil så kommer du 75 mil på 500 kr bränsle. Om du lägger på lika mycket till för övriga kostnader så kommer du 75 mil för 1000 kr.

Dyrt kan tyckas, men ska du ta dig fram billigare så är det bara cykeln som kan konkurrera. Kollektivtrafik kan du glömma i sammanhanget.
  • Mara Sara
    Anonym (Landsbygdsbo) skrev 2019-01-26 13:13:32 följande:

Du har helt rätt. De flesta husen brukar vara lite billigare på landet men vi får bekosta det mesta runt husen själva. Vi betalar fastighetsskatt som alla andra men vi får betala vattenförsörjningen (brunnar) och eventuell reningsverk själva. Septietankar och infiltrationsanläggningar måste vi oxå betala själva. Nu har kommunen kommit på att vissa septitetanklock är för tunga, så nu har vi köpt ett nytt lättare lock. Nedgrävning av fiber måste vi också betala själva. Vi får inte våra vägar plogade omgående, polisen rycker nästan aldrig ut när det begås inbrott på landet, vi har inte första prioritet när/om strömmen går. Listan kan bli lång över vad vi landsbygdsbor måste vara medvetna om när vi väljer att bo på landet. Om vi landsbygdsbor inte får några subventioner, som t ex lägre drivmedelsskatt så kommer landsbygden dö ut och då blir det inte mysigt, trevligt och härligt att vara ute i skog och mark.

Varför alla inte flyttar in till stan? Alla vill inte bo i trängsel och oljud. En del vill ha det lugnt och skönt runt sig. Vi väljer avstånd till alla bekvämligheter. Vi betalar fastighetsskatt och inkomstskatt precis som de som väljer att bo i städer och samhällen.

Det hade varit intressant att veta vad er boendekostnad snittar på? Samt hur många kvadrat huset ligger på. Hur många mil kör ni per månad ungefär?
  • Anonym (ds)
    Guapa skrev 2019-01-26 14:06:06 följande:

Med tanke på alla varningar om elbrist så kanske det inte är den smartaste idén.
  • Tow2Mater
    Magnefico skrev 2019-01-27 09:58:04 följande:
    Har du en vettig bil så kommer du 75 mil på 500 kr bränsle. Om du lägger på lika mycket till för övriga kostnader så kommer du 75 mil för 1000 kr.

Dyrt kan tyckas, men ska du ta dig fram billigare så är det bara cykeln som kan konkurrera. Kollektivtrafik kan du glömma i sammanhanget.
    För 615 kr kan du just nu hyra en bil på Arlanda för en dag, inkl skatter och avgifter. Bara bränsle tillkommer.
    750 kr om du vill ha den i två dagar. Tycker man borde komma billigare undan om man köper egen bil jämfört med hyrbil, eller är det inte större skillnad än så?
  • Anonym (De)
    Anonym (ds) skrev 2019-01-27 14:46:48 följande:
    Med tanke på alla varningar om elbrist så kanske det inte är den smartaste idén.
    Hade kanske fungerat om man slutade vara hysterisk och började bygga ut ny modern kärnkraft.
  • Anonym (ds)
    Anonym (De) skrev 2019-01-27 15:39:59 följande:

Hade kanske fungerat om man slutade vara hysterisk och började bygga ut ny modern kärnkraft.

Absolut, inget ont om elbilen som sådan. Men den är fortfarande före sin tid.

Snart kommer man väl på den briljanta idéen att man kan köra dieselelverk för att ladda sin miljövänliga bil...
  • Anonym ((O)lika för alla)

Det måste dock vara billigare att bo någonstans eftersom alla tjänar olika. Låginkomsttagare har inte råd att bo i en nyproduktion med marknadshyra direkt.

• Anonym (Landsbygdsbo)
    Mara Sara skrev 2019-01-27 14:24:00 följande:

Det hade varit intressant att veta vad er boendekostnad snittar på? Samt hur många kvadrat huset ligger på. Hur många mil kör ni per månad ungefär?

Hur tänker du att jag ska räkna ut vad vår boendekostnad snittar på? Vad ska ingå? Hur många år, vilka år ska jag ha med i beräkningen? Oftast är husen lite större på landet eftersom de är gamla och det bodde flera generationer i samma hus förr. Så uppvärmnings kostnaderna är oftast lite dyrare på landet. Vilket kanske motsvarar vad de i moderna och/eller nyproducerade mindre hus i samhälle/städer får betala. Jag vet inte hur många mil vi kör per månad. Vi har två personbilar som vi kör med privat och en liten skåpbil som min man endast kör med i sitt företag. Jag kör t o f jobbet samt diverse event som t ex restaurangbesök, bio, vård, motion tillsammans med kompisar, middagar, semester m m. Vilket kanske blir drygt 200 mil per månad. Min man kör också till diverse event som han är intresserad av samt kör sin gamla mor till olika vårdinrättningar och kör henne till affären för att handla. Han kör också en del i sitt jobb eftersom det han jobbar med kräver att han emellanåt måste ut is kognitiv och mark. Jag tänker ofta på att inte köra i onödan med tanke på miljön och kostnaderna. Vi planerar våra matinköp så vi inte behöver köra iväg och små handla.
  • Mara Sara
    Anonym (Landsbygdsbo) skrev 2019-02-09 09:50:22 följande:

Hur tänker du att jag ska räkna ut vad vår boendekostnad snittar på? Vad ska ingå? Hur många år, vilka år ska jag ha med i beräkningen? Oftast är husen lite större på landet eftersom de är gamla och det bodde flera generationer i samma hus förr. Så uppvärmnings kostnaderna är oftast lite dyrare på landet. Vilket kanske motsvarar vad de i moderna och/eller nyproducerade mindre hus i samhälle/städer får betala. Jag vet inte hur många mil vi kör per månad. Vi har två personbilar som vi kör med privat och en liten skåpbil som min man endast kör med i sitt företag. Jag kör t o f jobbet samt diverse event som t ex restaurangbesök, bio, vård, motion tillsammans med kompisar, middagar, semester m m. Vilket kanske blir drygt 200 mil per månad. Min man kör också till diverse event som han är intresserad av samt kör sin gamla mor till olika vårdinrättningar och kör henne till affären för att handla. Han kör också en del i sitt jobb eftersom det han jobbar med kräver att han emellanåt måste ut is kognitiv och mark. Jag tänker ofta på att inte köra i onödan med tanke på miljön och kostnaderna. Vi planerar våra matinköp så vi inte behöver köra iväg och små handla.

Du känner nog bäst själv vad som behöver ingå i en sådan beräkning. Amortering, ränta, värme, kostnad för brunnen osv. Det nödvändiga som behövs helt enkelt. Även om det tillkommer större utgifter för ett hus på landet ibland har ni säkert koll på vad det kostar ungefär för er att bo där.

Jag är helt enkelt nyfiken på hur mycket extra ni betalar för att det är just på landsbygden. Vore intressant att jämföra månadskostnaden på liknande hus inuti en stad.
  • Anonym (För mycket skatter)

Sverige har bland världens högsta skatter. Ändå vill man höja dem ännu mer så att politikerna  ska kunna festa på vår bekostnad och starta idiotprojekt för att försörja sina odugliga kompisar.
    När det gäller den globala uppvärmningen så är den bara bra. 

• Anonym (Crs)

Imbecillt att alls beskatta energi i ett av de mest glesbefolkade länderna i världen. Dessutom är här, som kanske bekant, mörkt och kallt under mer än halva vår livstid.

Samtliga energislag hade behövt vara omomsade och flera energi- punktskatter borde tagits bort för att alls få till nån fortsatt aktivitet i det Sverige som byggts upp under 1900- talet.

Tre opportunistiska socdemare gick den andra vägen i jakt på nya skattebaser åt dem som inte kan, vill eller vet i samband med skattereformen i början av nittiotalet. De tre omtänksamma kamraterna hittade också ett antal tjänster som dittills varit momsbefriade. Så numera är det full moms även på t ex begravning.

• Anghammarad
    Magnefico skrev 2019-01-27 09:58:04 följande:
    Har du en vettig bil så kommer du 75 mil på 500 kr bränsle. Om du lägger på lika mycket till för övriga kostnader så kommer du 75 mil för 1000 kr. Dyrt kan tyckas, men ska du ta dig fram billigare så är det bara cykeln som kan konkurrera. Kollektivtrafik kan du glömma i sammanhanget.

Eh, jag åker ca 230 mil kollektivt i månaden för att ta mig till och från jobbet. För det betalar jag 890kr. Skulle jag ta min bil så skulle bara bränsle och vägtullsavgiften vara över 3300kr.
  • Anonym (12345)

Att bo i Sthlm är dyrt då de flesta måste låna pengar för att bo och ger höga räntekostnader trots låg ränta.
    Man kan åka i hela länet på ett ett SL-kort men det är förseningar nästan varje dag på vintern, en resväg som normalt tar lite över en timme kan ta 1,5-2 timmar pga man missar anslutningsbussar.

Bil kostar en en del det är inte bara skatt, bensin och service utan även trängselskatt om man passerar biltullarna något som det lovades att det inte skulle införas men vilket dom gjorde ändå.

Man får ha en förstående arbetsgivare och hela tiden se till att höja sin lön eller byta jobb.
    Kör jag bil till och från arbetet varje dag så har jag en  bensinkonstnad på nästan 4000kr det inkluderar ca 8-10 mils privatkörning.

Jag personligen hade gärna flyttat från stockholm om jag inte var härifrån och har mina föräldrar och vänner här.
    Och haft ett par tusen mindre i lön men ha ett hus för halva kostnaden, det är rätt mycket billigare boendekostnad med en vill för 3-4 miljoner mot 8-10.
    Vad en trerumslägenhet kostar med alla avgifter kan man betala ett hus med på många ställen.

Vem vet kanske flyttar om tillfälle ges Stockholm kan man alltid flytta tillbaka till.

Svar på tråden Mycket tjafs om bensinskatt?