• LillaLina01

    Förvirrad av alla dieter

    LCHF

    Vegetariskt

    Paleo

    Veganskt

    Ayurvediskt

    Medelhavskost

    Med mera, med mera, med mera...

    Hur förvirrad blir man inte av alla olika rön om hur man ska få kroppen att må som bäst?!

    Finns det något svar om hur man får kroppen att blir så frisk, stark och pigg som möjligt?

    Hur kommer det sig att både LCHF och veganer är övertygade om att deras kost är det bästa för kroppen? Hur ska man själv veta?

    Jag är inte ute efter att gå ner i vikt och "bli snygg" utan vill ge min kropp alla förutsättningar den behöver för att hålla sig stark och frisk. Och det ska funka för hela familjen. Tips på böcker eller artiklar eller annat mottages tacksamt.

    Jag mår inte riktigt bra idag. Min kropp är svag, blodsocker, hormoner och humör åker berg och dalbana. Jag känner mig för tung.

    Jag vill bara få må bra med en hållbar, näringsrik kost.

    Dela gärna era tankar kring ämnet.

  • Svar på tråden Förvirrad av alla dieter
  • Tow2Mater

    Små förändrigar en i taget är val det som funkar bäst, speciellt för hela familjen. Börja med att lägga till en grönsak vid varje måltid.

  • legomum

    Min uppfattning är att vegeterianer har den bästa kosten.

    Förutsatt att man skaffar sig kunskap om näring och mängd.

    Annars blir det inte bra.

  • legomum
    legomum skrev 2019-01-27 08:19:45 följande:

    Min uppfattning är att vegeterianer har den bästa kosten.

    Förutsatt att man skaffar sig kunskap om näring och mängd.

    Annars blir det inte bra.


    Fast att vara vegeterian/vegan är ingen diet för viktnedgång. Det är en livsstil :)
  • LillaLina01
    legomum skrev 2019-01-27 08:21:46 följande:

    Fast att vara vegeterian/vegan är ingen diet för viktnedgång. Det är en livsstil :)


    Fast det är väl ingen som påstått något annat heller?
  • Kelsson1

    Jag ogillar starkt när folk påstår att en livsstil eller diet är bättre än något annat.
    Vi är alla olika och därför tror jag inte att det finns EN sanning utan man måste hitta vad som passar just en själv och ens familj.
    Det finns inga lätta vägar, testa många olika och välj det som passar bäst.
    Bara för att jag och min familj fungerar bäst på LCHF betyder inte att det är för alla.
    Samma gäller viktväktarna/räkna kalorier, jag personligen skulle aldrig orka med det i längden (jag har provat flera gånger).
    Vegetariskt/Vegansk kost gillar jag tanken på men tycker för mycket om kött för att kunna ge upp det.
    Som sagt hitta det som passar dig och din familj, ingen annan kan svara på vad som är bäst för er!

  • K Kalle
    LillaLina01 skrev 2019-01-26 23:43:01 följande:

    LCHF

    Vegetariskt

    Paleo

    Veganskt

    Ayurvediskt

    Medelhavskost

    Med mera, med mera, med mera...

    Hur förvirrad blir man inte av alla olika rön om hur man ska få kroppen att må som bäst?!

    Finns det något svar om hur man får kroppen att blir så frisk, stark och pigg som möjligt?

    Hur kommer det sig att både LCHF och veganer är övertygade om att deras kost är det bästa för kroppen? Hur ska man själv veta?

    Jag är inte ute efter att gå ner i vikt och "bli snygg" utan vill ge min kropp alla förutsättningar den behöver för att hålla sig stark och frisk. Och det ska funka för hela familjen. Tips på böcker eller artiklar eller annat mottages tacksamt.

    Jag mår inte riktigt bra idag. Min kropp är svag, blodsocker, hormoner och humör åker berg och dalbana. Jag känner mig för tung.

    Jag vill bara få må bra med en hållbar, näringsrik kost.

    Dela gärna era tankar kring ämnet.


    Har du kollat "Bästa dieten" på SVT? Finns kanske kvar på SVT Play.

    Enligt "Medicin med Mosley" är den bästa kosthållningen vegetarisk mat med inslag av kött.
Svar på tråden Förvirrad av alla dieter