• Anonym (Undrar)

Lärartjänst ferietjänst, sjukskriven

Hej på er!

Jag har ett lärarvikariat på ett år. Ferietjänst. Min läkare vill nu långtidssjukskriva mig. Är sjukdagar feriepenninggrundande? Eller blir det en katastrofal sommar rent ekonomiskt för mig nu? :(

• Svar på tråden Lärartjänst ferietjänst, sjukskriven
  • Anonym (K)

Jag var sjukskriven halva graviditeten och det var lugnt. Jag fick lön hela sommaren.

• Ms H

Ja, det första halvåret (ca).

//lärare som varit sjukskriven

• Anonym (Undrar)

Tack för era svar! Har ett vik som sagt och jag är nervös att min sjukskrivning kommer att få dem att säga upp mig. Har kontrakt till sommarlovet. LÄkaren vill sjukskriva mig 4 veckor i taget. Är så nervös och stressad över allt. Skönt om det åtminstone inte påverkar min sommarpeng. Om jag nu får vara kvar...

• Ms H
    Anonym (Undrar) skrev 2019-01-27 15:13:39 följande:

Tack för era svar! Har ett vik som sagt och jag är nervös att min sjukskrivning kommer att få dem att säga upp mig. Har kontrakt till sommarlovet. LÄkaren vill sjukskriva mig 4 veckor i taget. Är så nervös och stressad över allt. Skönt om det åtminstone inte påverkar min sommarpeng. Om jag nu får vara kvar...

Jag tror att de intensiv har rätt att säga upp dig, om du har ett fast schema och en avtalad anställningsperiod. Inte helt hundra dock, hör mest facket.
  • FtS70

Det finns ingen lagstadgad rätt att säga upp en tidsbegränsad anställning i förtid! Oroa dig inte!

• Anonym (eee)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-01-27 15:13:39 följande:

Men man brukar väl inte få lön över sommaren när man är anställd på ett läsår? Då brukar de betala ut semesterersättningen direkt på varje månadslön, åtminstone senast det var aktuellt för mig. Har du kollat upp detta säkert? 
  • Anonym (Anna)

Jag undrar också om du vet säkert att du skulle fått lön under sommaren med tanke på att det är ett vik som tar slut till sommaren. Oavsett din sjukskrivning.

• FtS70

Du har antingen fått månadslöner med semesterersättning inkluderad, eller så kommer du få en större klumpsumma i juni. Det senare är det vanligaste! När min fru vikade brukade junilönen bli typ 130% högre än majlönen.

• Anonym (Undrar)

Tack för alla svar. Ska kolla upp ordentligt med facket. Jag har fått en ferietjänst. Får ut en klumpsumma i juni eller den summan uppdelad på juni och juli. Så långt är allt lugnt. Däremot trodde jag inte att sjukdagar räknades in, därav min nervositet. 

• Anonym (X)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-01-27 20:54:15 följande:

Tack för alla svar. Ska kolla upp ordentligt med facket. Jag har fått en ferietjänst. Får ut en klumpsumma i juni eller den summan uppdelad på juni och juli. Så långt är allt lugnt. Däremot trodde jag inte att sjukdagar räknades in, därav min nervositet. 

Avser inte feriejänsten den tiden du är anställd och då inte över sommaren? Eller sträcker sig vikariatet till augusti? Så snälla tycker jag sällan kommunerna brukar vara..
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (X) skrev 2019-01-27 20:58:58 följande:
    Avser inte feriejänsten den tiden du är anställd och då inte över sommaren? Eller sträcker sig vikariatet till augusti? Så snälla tycker jag sällan kommunerna brukar vara..
    Det är en privatägd skola. Anställningen är fram till skolavslutningen. Enligt dem ska jag få lön över sommaren som jag har tjänat in fram till juni. Den summan kan jag få i juni eller uppdelat på juni och juli. 
  • Ms H
    Anonym (X) skrev 2019-01-27 20:58:58 följande:

Menar du att man inte skulle få betald semester om man jobbar ett helt läsår?
Svar på tråden Lärartjänst ferietjänst, sjukskriven