Anonym (Kommunen) skrev 2019-01-27 19:27:52 följande:
Jag är kommunalt anställd. Vi har fått information om att nya regler gäller från och med i år. Om felaktig lön betalas ut får vi faktura på bruttolönebeloppet, trots att vi bara fått nettolönen till lönekontot. Sedan får man själv begära återbetalning från skatteverket på den skatt arbetsgivaren drog vid utbetalningen. Knepigt, men tydligen inget arbetsgivaren kan göra undantag från, enligt informationen vi fick.
Låter som man ska ta ett snack med facket så det inte strular sig.
Man har som jag fattat det segat sig med att rapportera in sjukdagar, och då skrevs lönen ut som vanligt en viss tid. Men nu denna månad hade man rapporterat in hela månaden, trots att sjuskrivningen löpte till efter lönebrytet (innan den förlängdes). Så jag förstår inte varför man inte gjorde så från början.
Men begära återbetalning, innebär det att det inte är säkert man får tillbaka skatten? Borde väl iofs synas på deklarationen sen?
Känns som man kommer förlora på det oavsett
Gör de här reglerna att det blir sämre för arbetstagaren i såna situationer?
Det ska ju ha kommit ut nån mindre summa i lön, och det hade genererat nån annan summa på skatt. Sen har det kmmit ut en summa på den här lönen, som jag antar att de reducerat skulden med.
Risken är att det här kommer upprepas, för läkaren har noll förståelse för det här med lönebryt. Har förklarat t.ex. med schemaplanering och allt. Läggs ibland sjukskrivning till en torsdag, osv. Lön verkar ju inte lägga in sjukdagar i "förebyggande syfte", vilket hade gjort det lättare för min del.