• Anonym (By)

Löneskuld brutto

Jag har haft strul med pågående sjukskrivning med sega löneassistenter och lyckades få ut för mycket lön förra mönaden. Nu stod det plötslkigt löneskuld på 12000 brutto. Betyder det att jag ska betala 12000 rakt av eller ska det skattas och ha sig??

Kan man begära att få dela upp betalningen eller drar de in kronofogden då?

Pga att jag får in pengar från olika håll och inte får nått på papper längre plus att allt varit nog rörigt märkte jag inte missen. Väntar dessutom på utbetalning som FK håller inne pga fel i sjukintyget.

• Svar på tråden Löneskuld brutto
  • ThomasW

Dom drar det på nästa lön.

Får du ingen nästa lön från firman och har använt pengarna I god tro så har firman ett problem.

• Anonym (nja)
    ThomasW skrev 2019-01-27 16:16:16 följande:

Får du ingen nästa lön från firman och har använt pengarna I god tro så har firman ett problem.

Båda har ett problem... Det är inte så att man får behålla felaktigt utbetalad lön hur som helst. Det finns regler för detta, kommer inte ihåg exakt, men under något år eller två kan arbetsgivaren kräva tillbaka pengarna - detta måste dock ske under kontrollerade former.
  • Anonym (By)
    Anonym (nja) skrev 2019-01-27 17:08:24 följande:

Båda har ett problem... Det är inte så att man får behålla felaktigt utbetalad lön hur som helst. Det finns regler för detta, kommer inte ihåg exakt, men under något år eller två kan arbetsgivaren kräva tillbaka pengarna - detta måste dock ske under kontrollerade former.

Klart man vill betala av det så fort som möjligt, men är kontot mindre än vad skulden ligger på kan jag inte göra så mycket. Nu är det FK det hänger på.

Som sagt, det har varit rörigt i huvudet. Jag har varit sjukskriven pga utmattning och stress, och det är inte lätt att ta in saker som händer. Det är inte som att jag spenderat allt på lyx och saker, det är nödvändiga utgifter och pga FK strular har jag inte fått så mycket in på kontot. Jag trodde ju naturligtvis att det var FK pengar som kommit in, därför har hyran och allt betalats precis som vanligt.

Jobbade julextra på nån firma i tonåren och då råkade man betala ut två veckors lön istället för en vecka. Då fick vi ett inbetalningskort, men det beror väl snarare på att det var timpenning.

Om jag förstått rätt så kommer jag inte få någon lön från arbetsgivaren nästa lön, eller väldigt lite, hur fasen gör man då?
  • Lånehajen
    Anonym (By) skrev 2019-01-27 18:58:35 följande:
    Klart man vill betala av det så fort som möjligt, men är kontot mindre än vad skulden ligger på kan jag inte göra så mycket. Nu är det FK det hänger på.

Som sagt, det har varit rörigt i huvudet. Jag har varit sjukskriven pga utmattning och stress, och det är inte lätt att ta in saker som händer. Det är inte som att jag spenderat allt på lyx och saker, det är nödvändiga utgifter och pga FK strular har jag inte fått så mycket in på kontot. Jag trodde ju naturligtvis att det var FK pengar som kommit in, därför har hyran och allt betalats precis som vanligt.

Jobbade julextra på nån firma i tonåren och då råkade man betala ut två veckors lön istället för en vecka. Då fick vi ett inbetalningskort, men det beror väl snarare på att det var timpenning.

Om jag förstått rätt så kommer jag inte få någon lön från arbetsgivaren nästa lön, eller väldigt lite, hur fasen gör man då?
    Antingen får du väl betala tillbaka summan eller så dras den på nästa lön. Dvs dras det på lönen så bör du väl ha extrapengar kvar att leva på när FK kommer ikapp och allt?

Har du gjort av med mer pengar än du har blir det förstås problem men du skriver ju att du inte bränt dem på något.
  • Anonym (nja)
    Om det enbart är arbetsgivaren som trasslat till det tycker jag att du ska prata med lönekontoret och förklara hur det ligger till, och säg att du vill dela upp beloppet på flera månader.
  • Anonym (K)

Jobbade julextra på nån firma i tonåren och då råkade man betala ut två veckors lön istället för en vecka. Då fick vi ett inbetalningskort, men det beror väl snarare på att det var timpenning.Om jag förstått rätt så kommer jag inte få någon lön från arbetsgivaren nästa lön, eller väldigt lite, hur fasen gör man då?

Får du bara ersättning från FK nu? Om de reglerar skulden vid nästa lön blir det ju först när du börjar jobba igen. Blir det för stort belopp, kontakta arbetsgivaren och be att få löneskulden reglerad över t ex 3 månader. Så har vi löst det ett par gånger på vårt jobb.

Är du orolig, ring arbetsgivaren och fråga hur det ska hanteras och kom med ett förslag.
  • Anonym (Kommunen)

Jag är kommunalt anställd. Vi har fått information om att nya regler gäller från och med i år. Om felaktig lön betalas ut får vi faktura på bruttolönebeloppet, trots att vi bara fått nettolönen till lönekontot. Sedan får man själv begära återbetalning från skatteverket på den skatt arbetsgivaren drog vid utbetalningen. Knepigt, men tydligen inget arbetsgivaren kan göra undantag från, enligt informationen vi fick.

• Anonym (K)
    Anonym (Kommunen) skrev 2019-01-27 19:27:52 följande:

Jag är kommunalt anställd. Vi har fått information om att nya regler gäller från och med i år. Om felaktig lön betalas ut får vi faktura på bruttolönebeloppet, trots att vi bara fått nettolönen till lönekontot. Sedan får man själv begära återbetalning från skatteverket på den skatt arbetsgivaren drog vid utbetalningen. Knepigt, men tydligen inget arbetsgivaren kan göra undantag från, enligt informationen vi fick.

Jösses! Detta trots att det kan vara arbetsgivaren som gjort fel. Dåligt!
  • Anonym (nja)

Det där kan du ta upp med en jurist om du får problem... Håller inte för högre belopp.
  • Anonym (By)

Låter som man ska ta ett snack med facket så det inte strular sig.

Man har som jag fattat det segat sig med att rapportera in sjukdagar, och då skrevs lönen ut som vanligt en viss tid. Men nu denna månad hade man rapporterat in hela månaden, trots att sjuskrivningen löpte till efter lönebrytet (innan den förlängdes). Så jag förstår inte varför man inte gjorde så från början.

Men begära återbetalning, innebär det att det inte är säkert man får tillbaka skatten? Borde väl iofs synas på deklarationen sen?

Känns som man kommer förlora på det oavsett

Gör de här reglerna att det blir sämre för arbetstagaren i såna situationer?

Det ska ju ha kommit ut nån mindre summa i lön, och det hade genererat nån annan summa på skatt. Sen har det kmmit ut en summa på den här lönen, som jag antar att de reducerat skulden med.

Risken är att det här kommer upprepas, för läkaren har noll förståelse för det här med lönebryt. Har förklarat t.ex. med schemaplanering och allt. Läggs ibland sjukskrivning till en torsdag, osv. Lön verkar ju inte lägga in sjukdagar i "förebyggande syfte", vilket hade gjort det lättare för min del.
Svar på tråden Löneskuld brutto