• ulderborna

Inflammerad nagelband

Hej allihopa! Hoppas någon kan hjälpa mig eller ev. Ge lite tips och råd. Har fått en kraftig inflammation i nagelbandet på långfingret. Det började för sedan en vecka sedan. Fingret pulserar och känns varmt. Det är ordentligt rött och ganska hårt när man trycker. Kan inte se att det har bildats var under. Kan det vara farligt? Bör jag uppsöka läkare? Eller kan jag göra något själv?? Någon som varit med om något liknande? Orkar inte med att söka upp en läkare om det är ?onödigt? och dom ändå inte kan göra något? Väldigt tacksam för svar. Bifogar en bild.

• Svar på tråden Inflammerad nagelband
  • Anonym (S)

Jag har inte jättestor kunskap om detta men att det ser ut så efter en vecka tycker jag känns lite konstigt, och av den anledningen hade jag nog kontaktat antingen sjukvårdsupplysningen eller vårdcentral för att få veta vad de tycker att jag ska göra. Eller har det varit ännu värre tidigare? Jag kan ha fel, men känns ju som att det borde ha hunnit bli något bättre efter en vecka även om det inte har gått över helt. Har du bara låtit det vara eller gjort något för att försöka lindra det?

• Alexandra1986

Hej,

Jag hade testar en bomullspad och dränkt den i alsolsprit och tejpa med medicintejp. Ligg med den över natten och se om det hjälper.

Jag har fått så någon gång men det har aldrig gått så långt eftersom jag spritat innan. Brukar alltid hjälpa typ!

• ulderborna

Tack för svar! Ja jag började dränka en bomull med alsholsprit för ca 4 dagar sen men har inte blivit bättre. Kan liksom inte komma på något mer sätt

• Anonym (S)
    ulderborna skrev 2019-01-27 19:08:57 följande:

Tack för svar! Ja jag började dränka en bomull med alsholsprit för ca 4 dagar sen men har inte blivit bättre. Kan liksom inte komma på något mer sätt

Har du testat fuktad kompress-förbandet som föreslås på 1177:s sida om nagelbandsinfektion? 
  • Starka
    ulderborna skrev 2019-01-27 19:08:57 följande:

Jag får också så ibland då jag är en pillare, brukar försöka lyfta i nagelbandet så eventuellt var kan dränera då går det över på nån dag. Kan också sitta en bra stund med fingret i alsolsprit eller vätesuperoxid. Har en gång fått söka läkare, då blev fingertoppen som en boll. Han skar upp och rengjorde sen hade jag bandage en vecka typ. Prova vätesuperoxid nån dag och blir det inte bättre så hade jag gått till vc
  • Anonym (Aj)

Bättre? Kontaktat VC?

Annars, sätt handen i ett lagom varmt handbad en lång stund.

Sen kan du försiktigt massera mot nagelbandet så kan det hända att

Det tömmer sig.

Blir det värre - VC!

• ulderborna

Tycker det varken har blivit bättre eller sämre. Så jag har fortfarande avvaktat med VC. Kontaktar imorn om det inte blir bättre alls. Kör med kompress och alsolsprit dagligen iaf! Tack snälla för alla tips!!

• Starka
    ulderborna skrev 2019-01-29 15:21:47 följande:

Tycker det varken har blivit bättre eller sämre. Så jag har fortfarande avvaktat med VC. Kontaktar imorn om det inte blir bättre alls. Kör med kompress och alsolsprit dagligen iaf! Tack snälla för alla tips!!

Skulle nog vilja påstå att det är sämre, ser ut som att det är rött längre ner än innan. Ring vc imorn och låt någon titta på det, det är snabbt fixat. Dumt att chansa

Ett tips om dom ska skära upp lite och du får lokalbedövning så hosta till varje gång som dom sticker låter löjligt men en handkirurg lärde mig det när han skulle karva i min hand. Det fungerar verkligen, lokalbedövning tycker jag gör svinont i vanliga fall.
Svar på tråden Inflammerad nagelband