• Nótt

    Tillit

    Hej
    Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska hantera, och undrar om det finns någon här med samma erfarenhet.
    Jag upptäckte för ett tag sedan att min sambo ljugit för mig. Han hade träffat en tjejkompis men sa till mig att han träffade en annan vän. Läste deras konversation och det verkar inte vara sexuellt eller någonting sådant men han hade tänkt ut vad han skulle säga till mig för ursäkt/lögn.
    Frågade ju såklart ut honom om detta och han sa att det inte var något och att han inte velat göra mig misstänksam/svartsjuk osv. 
    Jag förklarade allvaret i att han ljugit för mig, oavsett vad lögnen handlar om.

    Nu har det gått ett tag och som sagt tror jag inte att han gör någonting med någon, men jag har så svårt att lita på honom. Har ofta känslan nu av att han inte är ärlig, eller undanhåller saker eller har kontakt med gamla ex osv. Jag har inga belägg för detta men tilliten brast där när han ljög för mig och jag vet inte hur vi bygger upp den igen?
    Svårt att prata med honom om det för jag vet inte vad jag ska säga. Jag vet inte själv vad han kan göra för att hjälpa till att bygga upp tilliten. Vad gör man?!

  • Svar på tråden Tillit
  • Anonym (moralgubben.)

    Det är helt ok att vara orolig i din situation. Han ljög för dig i ett väldigt känsligt område. Det handlar inte om huruvida han varit över gränsen eller ej. Han visste att du skulle reagera och ändå ljög han. Jag tycker att han har ett reparationsarbete att göra. Och du skall kunna stå för att det för dig finns en brist på tillit.

    Är man tillsammans borde man lära känna varandra så bra att man kan se konsekvenserna av sitt handlande för partnern. Annars är man ju utbytbar. Och jag tror att det är vanligt idag, Det finns så stora egobehov att tillfredsställa att man tappar bort respekten för varandra. Eller är det så att man ser sin relation som en kompisrelation där man tillåter sig att gå bakom ryggen på nära och kära.
    Att säga att man ljuger för att ens partners skull blir en kullerbytta för mig.
    Nej stå upp för din sårbarhet och kräv ett reparationsarbete.

  • Anonym (Prata prata prata!)

    Hur man börjar reparera något som upplevt som ett svek är högst individuellt.


    Alla har vi olika nivåer om vad man tycker är okej eller inte. Ibland måste vi prata om dessa gränser att båda parter förstår var gränsen går och på vis även förstår och verkligen tar till sig när man bryter mot detta.


    Är det så att han inte håller med om att det var så hemskt? eller ångrar han det väldigt mycket?


    Håller han inte med om att detta var ett svek mot ditt förtroende så föreslår jag att ni sätter er ner där du kan förklara vad som sårade dig, och även varför han kände behovet att ljuga från början. Och om du inte tvivlar på att han älskar dig och inte tex är intresserad eller otrogen med någon av de han skrivit med så var noga med att påtala detta för honom. Men att tillit är något man förtjänar och då behöver ni prata om vad tillit betyder mellan er.

    Är det så att han också tycker att det var fel gjort och ångrar sig så tycker jag hur som helst att du har rätt att få veta varför han kände behovet att ljuga om det. Upplever han dig som kontrollerande eller att du inte kan hantera något som han tycker borde vara okej så är det något ni mår bättre av att prata om istället för att han smyger med saker.


    Som en summering kan man säga att "kommunikation är allt" och det är det verkligen!


    Vi gör dumma saker när vi är osäkra och har en möjlighet att tolka en situation lite som man vill, man ska aldrig lämna något osagt mellan varandra.


    Och sedan försöka hitta ett bra ställe att mötas på, så båda era känslor och viljor kommer fram.


     

  • Anonym (Hmm)

    Sa han varför han kände att han behövde ljuga för dig?

    Är tjejkompisen ett ex el varför tror du att han har kontakt med sina ex?

    Jag tänker att om det inte fanns sexuella anspelningar så borde du kunna lita på honom gällande kompisen. Men det verkar ändå märkligt att du behövde ?komma på honom? genom att läsa en konversationen.

  • Anonym (Vaken)
    Anonym (Hmm) skrev 2019-01-31 18:23:26 följande:

    Sa han varför han kände att han behövde ljuga för dig?

    Är tjejkompisen ett ex el varför tror du att han har kontakt med sina ex?

    Jag tänker att om det inte fanns sexuella anspelningar så borde du kunna lita på honom gällande kompisen. Men det verkar ändå märkligt att du behövde ?komma på honom? genom att läsa en konversationen.


    För att undvika den situation som kunde ha uppstått om han berättade att han skulle till en tjej. Svartsjuka, bråk och annat. Om han visste att det inte var sexuellt och inte gjorde något fel fast ändå skulle anklagas för det. 
  • Anonym (Vaken)

    Att man "råkar" hitta en privat konversation är ju ett tecken på svartsjuka och kontrollbehov. Om jag spekulerar.


    Med den typen av partner har jag också ljugit. Det tar för mycket energi att bråka om något som inte är fel på något sätt. 


    Med en vaken partner som litar på en är det inga problem att säga att man drar i väg och hjälper en kvinnlig vän. 

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Vaken) skrev 2019-02-11 20:08:30 följande:

    Att man "råkar" hitta en privat konversation är ju ett tecken på svartsjuka och kontrollbehov. Om jag spekulerar.

    Med den typen av partner har jag också ljugit. Det tar för mycket energi att bråka om något som inte är fel på något sätt. 

    Med en vaken partner som litar på en är det inga problem att säga att man drar i väg och hjälper en kvinnlig vän. 


    Eller så är man extra tydlig med en sådan partner och berättar mycket om tjejkompisen
  • Anonym (Vaken)
    Anonym (Hmm) skrev 2019-02-11 20:16:31 följande:
    Eller så är man extra tydlig med en sådan partner och berättar mycket om tjejkompisen

    Nej, man lämnar dem. Man ska inte behöva trippa på tå och förklara varenda steg man tar för en partner. Man ska inte behöva ljuga om småsaker. 
    Jag ljuger inte vanligtvis, men har känt mig pressad att göra det i dessa situationer. Och den kontrollerande partnern får då sina "tvivel" besannade. 
    Därför finns det lika många trådar om "min kille träffar andra tjejer" och liknande.


    Om vi nu talar om svartsjuka och kontrollerande partners. Påstår inte att TS är det nödvändigtvis.


    Man kan inte göra något rätt med en sådan människa. Enligt min erfarenhet. Den typen av människor har stulit tillräckligt av min tid och energi. Ingen sådan person har blivit bättre över tid, även om jag levt som en asket under flera år, i mitt liv.

Svar på tråden Tillit