• Anonym (M)
    Äldre 28 Jan 16:18
    713 visningar
    4 svar
    4
    713

    Känner mig så likgiltig - deprimerad eller något annat?

    Jag har haft några riktigt tuffa år med händelser som har satt tillvaron i gungning. Det har inte varit något jag har själv har orsakat utan händelser som jag inte har kunnat kontrollera - olyckor, svår sjukdom i familjen, en stalker som inte ger upp och uppsägning p.g.a. nedskärningar.

    Jag har alltid varit en fighter med mycket driv men efter en rad motgångar och besvikelser har jag slutat bry mig. Det enda som engagerar mig är mitt barn. I övrigt kan jag ha mina ljusa stunder, vara aktiv ibland och jag tar mitt ansvar för ekonom etc. men på det hela taget känns det som om inget egentligen spelar någon roll.

    Jag har varit deprimerad förut men det kändes inte så här. Då var tillvaron helt svart och jag sörjde och grät mycket så jag hade i alla fall känslor.

    Häromdagen såg jag en filmscen där en kvinna tog en överdos tabletter och somnade in. Jag kom på mig själv med att tänka att det såg så befriande ut. Jag vill inte dö, jag vill se mitt barn växa upp men det kanske var lockelsen i att lägga sig ner och ge upp.

    Jag började äta Voxra för ca 2 månader sedan och det har gjort mig lite piggare men inte mer engagerad.

    Är det här någon form av utmattning eller utbrändhet efter perioder av extrem stress och dramatik?

  • Svar på tråden Känner mig så likgiltig - deprimerad eller något annat?
  • Anonym (J)
    Äldre 28 Jan 16:20
    #1

    När man är deprimerad så är man oftast mer apatisk och likgiltlig än ledsen så ja, det är nog depression. Eller kanske biverkningar av tabletterna. Antidepp dämpar ju inte bara de negativa känslorna.

  • Anonym (M) Trådstartaren
    Äldre 28 Jan 17:41
    #2
    Anonym (J) skrev 2019-01-28 16:20:58 följande:

    När man är deprimerad så är man oftast mer apatisk och likgiltlig än ledsen så ja, det är nog depression. Eller kanske biverkningar av tabletterna. Antidepp dämpar ju inte bara de negativa känslorna.


    Sant, fast jag mådde så här innan jag började ta dem och Voxra fungerar inte riktigt som SSRI. Jag tog Voxra under en period för något år sedan och de enda biverkningarna då var att jag kände mig speedad men det gick över ganska snabbt.

    Förhoppningsvis hjälper tabletterna på sikt för det här tillståndet är hemskt.
  • Anonym (Voxra kompis­)
    Äldre 5 Feb 17:16
    #3

    Hej, ville bara säga att du inte är ensam.
    Jag är i en liknande situation där livet känns tungt. Det är verkligen hemskt och kanske t.om lite äckligt hur trött och utmattad man kan vara. Overkligt om inte annat.

    Ta hand om dig och var lite egoistisk ett tag, gör sånt som du tycker om. När jag är riktigt låg så brukar jag boka en resa för att ha något datum att se fram emot. Du kanske kan resa någonstans med ditt barn? Eller så kan man planera in något litet som "ansiktsmask-lördagkväll" eller liknande. 

  • Anonym (T)
    Thu 6 May 2021 07:43
    #4

    Hur mår du idag? Känner mig också likgiltig och tror det kan va en depression.

Svar på tråden Känner mig så likgiltig - deprimerad eller något annat?