• Viffy

Första tandläkarbesöket?

Ja när gör man första tandläkarbesöket och ska man boka tid själv?

//Lycklig mamma till Cindy
  • Svar på tråden Första tandläkarbesöket?
  • sheeba

Vi var på informationsmöte med en tadhyginist när Alex var runt 11 mån.
    Hon ville igentligen se i munnen på honom men han sov

Men hon sa att det inte blir fler besök förrens runt 3 års ålder och de kallar honom då.
    Så då kallar de nog din dotter när det är dax.
    Vi blev även kallade för detta besöket vi var på.

• Pyret3

Vad jag kommer ihåg...med mina pojkar, så tittade inte ens tandläkaren i munnen på dem(under 1 år gamla). Dom fick en tandborste att leka med, och att jag som mamma fick information om barns tänder(eller kommande tänder) och om kostens betydelse.

• cege

Mitt b-barn har just varit på sitt första tandläkarbesök.Det bestod av att en tandsköterska tittade i munnen och tog ett kariesprov.Han fick slicka på en "pinne" så kan man kolla i saliven om han är kariesbenägen.Han är 2år o 3 mån.

• Memo

Strax innan 3 år på min äldsta. Och då tittade dom bara hur tänderna såg ut och räknade så att hon hade så många som hon skulle.
    Har inte varit än med mitt andra barn och hon är nu 2½ år så det kommer väl snart.

• cege

Ett tillägg det är nog BVC som kallar det brukar det vara

• MARIA99

Här är det vid 1 år & vi blev kallade dit

• Memo

Jag fick hem papper från Folktandvården när mina var runt 2 år. Och där stod det info om man ville använda sig av privat tandläkare eller inte. Sen så kom det faktiskt hem en kallelse ifrån folktandvården utan att vi behövde göra något

• dison

Kan vara bra att ringa och kolla med Folktandvården där du bor. Min dotter blev inte kallad eftersom de hade något databasfel, så jag bokade själv tid till slut.

• Cicciliona

Vi blev kallade när J var 11 månader.
    C

Svar på tråden Första tandläkarbesöket?