• Saffranskaka

    Kejsarsnitt eller vaginal förlossning? Spricka..Bli slapp?

    jag är 24, och väntar mitt första barn..

    Jag var helt säker på planerat kejsarsnitt, sedan ändrade jag mig i sista stund men nu kommer förlossningsrädslan tillbaks igen. Så måste bli 100 % VAD jag vill så jag kan komma med ett riktigt beslut till en doktor.

    Rädslor: Bli helt slapp, Inkontinens speciellt analen? (Jag har spruckit upp analt en gång förut av helt andra anledningar såklart men känns som det skulle kunna hända lättare pga detta) är också rädd för själva proceduren att föda, smärtan m.m

    Ni som har fött / har erfarenhet, blev ni slappa.. fick ni inkontinens på ngt sätt. Hur löser vården sånt? vad gör man för att förbättra efteråt OM ngt händer?

    Vet att även kejsarsnitt bär med konsekvenser, ärr stora blödningar lång läkningstid.. Men kan någon ge mig mer info?

  • Svar på tråden Kejsarsnitt eller vaginal förlossning? Spricka..Bli slapp?
  • cleoeme

    Fick mitt första barn när jag var 21. Förlossningen tog 33 minuter för mig och jag sprack ingenting, inga komplikationer heller. Fick inga problem med att kissa eller bajsa heller. Det som gjorde mest ont var värkarna, värsta jag vart med om. Så när bebisen skulle ut kändes det typ löjligt i jämförelse med värkarna.

  • Bertram

    Har gjort båda. Med snitt blev det ett fult ärr med en ful hängmage över. 


    Vaginalt förlossning gick hur bra som helst, inga problem efteråt..


    Man slipper inte smärta heller för att man gör snitt. Hade jätteont i flera månader efter snittet, mot några dagar efter vanlig fl

  • Erla

    Födde vaginalt för 1,5 år sedan. Var då 28 år. Fick mycket lindriga bristningar som syddes för säkerhets skull. Hade mycket smärtor vid stygnen i två veckor och efter det har jag varit öm och känslig i ärret som blev efter stygnen. Fick även ett lindrigt bakre framfall, som jag hade problem med i drygt 6 månader sammanlagt. Frånfälle är kvar, men har inga besvär alls av det. Hade väldigt svaga muskler innan jag började med knipövningar. Jag är fortfarande inte lika stark i för di som jag var innan, men få är jag ju gravid igen också och det påverkar ju musklerna.

    Kan konstatera att mitt bakre framfall mest troligt inte är en påföljd av förlossningen i sig, utan mer att förlossningen var det som blev för mycket. Jag hade troligen blivit "slapp" oavsett vaginal förlossning eller kejsarsnitt. Jag tycker för övrigt att du ska berätta om din tidigare spricka i analen så att de kan bedöma om det är bättre att snitta eller om du kan köra på med vaginal förlossning om du vill.

  • Mal89

    Jag fick sys rätt mkt efter första barnet, med andra barnet sprack jag från a till b, sövdes och syddes, rehab genom knipövningar och inte lyfta tungt minst 2 månader efteråt, blev helt återställd efter det.. Fött ett tredje, och inga komplikationer då.

    Alla föddes vaginalt trots jag hade planerat snitt med sista egentligen. Och slapp är jag inte.

    Knipövningar+stärka bålen gör underverk så börja redan nu med det (knipövningar) och va duktig med det efteråt med

  • babyväntar

    Har gjort båda och fick massor av problem efter ks, ärret är fint men magen liksom hänger över oavsett om jag skulle ha en platt mage. Läkningen var hemskt och gjorde sååå ont, fick op mig 2,5 år senare för jag hade så mycket problem med ärrvävnaden. Andra barnet födde jag vanligt och fick som två skubbsår, självklart är man öm efteråt men var som mig själv mycket snabbare! Jobbar även på förlosssningen och det är inte vanligt att man spricker så mycket eller får så mycket problem efter en vaginal förlossning. Smärtan kommer man inte undan oavsett med tanke på att snitt är en stor bukoperation.

  • syntharen

    Jag har gått genom både vaginal förlossning, urakut snitt och planerat snitt. Även om jag vet att vaginal förlossning är det bästa så är det inget för mig. Det har bara blivit komplikationer, sugklocka och andra förlossningen slutade i urakut snitt. När jag blev gravid med tredje barnet ville jag har planerat snitt pga så många komplikationer vid dom andra två förlossningarna att jag faktiskt varken vågade eller ville föda vaginalt. Jag fick det beviljat, men hon la sig i säte så även om jag inte fått beviljat pga rädsla så hade det ändå blivit snitt. Mitt planerade snitt för en vecka sedan var den bästa förlossningen! Flickan kom ut helt opåverkad och hade full pott i apgar.

    Men är man ung, vill ha många barn så är kejsarsnitt kanske inte det bästa. Ju fler snitt man gör ju större risk för komplikationer och man kanske inte kan få alla dom barn man vill ha. Men med det sagt så vill jag säga att ett planerat snitt är inget att vara rädd för. Det är en skithäftig upplevelse. Men det kan helt säkert en komplikationsfri vaginal förlossning också vara. Bara du själv kan avgöra hur du vill ha det.

  • Bertram
    Krokodilmajonnäs skrev 2019-01-30 09:54:02 följande:

    Min fru har fött två barn och är betydligt slappare nu. Rekommenderar snitt.


    Jag blev tajtare efter förlossningen så det där behöver ju inte stämma på alla
  • Bertram
    Krokodilmajonnäs skrev 2019-01-30 09:54:02 följande:

    Min fru har fött två barn och är betydligt slappare nu. Rekommenderar snitt.


    Jag blev tajtare efter förlossningen så det där behöver ju inte stämma på alla
Svar på tråden Kejsarsnitt eller vaginal förlossning? Spricka..Bli slapp?