• Hypotenusan

    Facebookfråga - vad har han gjort?

    Hej, undrar om ni förstår det här. Jag har en Facebookvän som jag har ställt in som "Nära vän", bland annat för att få aviseringar när han kommenterar någon Facebooksida. Det funkade bra, men aviseringarna upphörde plötsligt. Då trodde jag att han kanske hade fått annat att göra än att sitta och kommentera artiklar på Facebook. Men nu kommenterade jag själv en artikel på Aftonbladet och såg av en slump honom bland kommentatorerna. Jag får alltså inte längre aviseringar, så han måste på något sätt - och av någon anledning - Rynkar på näsan ha blockat mig så att inte jag ska få det. 

    MEN - jag ser fortfarande hans vänlista, och jag ser tidigare inlägg som han enbart delat med vänner. Jag har ett "trollkonto" också för att kunna testa sådant här, på det kontot är jag inte vän med honom, och från det kan jag varken se vänlistan eller de här gamla inläggen som han enbart delat med vänner. 

    Är det någon som vet vad han kan ha gjort? Kan man enbart stoppa så att en viss vän inte får aviseringar längre, men inte ändra något annat? Jag tänkte, att om han hade lagt mig på "begränsad"-listan, så borde jag väl inte heller kunna se hans vänlista och de gamla inläggen han enbart delat med vänner (som gäller känsliga saker). Eller?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-30 09:49
    Och dessutom: om han har blockerat enbart aviseringar, så måste han väl veta att jag har haft honom på "nära vän"-listan, eller? Fast det inte SKA synas. För det är väl bara om man ställer in en vän som "nära vän" som man får aviseringar på privatpersoners inlägg? Är det en "kändis" så kan man ju välja "följer" för att få det.

    ÅÅÅÅÅH det här är så pinsamt...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-30 10:00
    Måste förtydliga: jag får alltså fortfarande aviseringar när han gör inlägg på sin egen sida, men inte när han kommenterar på andras sidor.

  • Svar på tråden Facebookfråga - vad har han gjort?
  • Bleha

    Jag vet inte om man kan se sådant? Han kanske stängt av så att ingen kan se när han skriver någonstans, inte bara du.

  • Hypotenusan
    Bleha skrev 2019-01-30 20:14:16 följande:

    Jag vet inte om man kan se sådant? Han kanske stängt av så att ingen kan se när han skriver någonstans, inte bara du.


    Hur stänger man av det då? Jag har letat och letat, men inte kunnat hitta någon sådan funktion. 
  • Hypotenusan

    OK, nu vet jag svaret. Det GÅR inte att stänga av, utan vem som helst av ens vänner kan sätta en på "nära vän"-listan, och då får han eller hon aviseringar när man kommenterar något. 

    Anledningen till att jag inte har fått aviseringar från den här mannen på sista tiden, beror på att jag har haft för mycket i mitt flöde. Inlägg kommer nämligen först och kommentarer sedan, och kommentarerna står bara en viss tid i flödet, typ några timmar. Så jag har missat dom helt enkelt. Nu när jag har tagit bort ett antal sidor som jag följde och fick många inlägg från, så ser jag killens intelligenta och roliga kommentarer på all världens sidor igen! :)

    (Fast det är lite läskigt att många säkert inte vet om det här. De sitter och kommenterar, kanske rasistiskt eller sexistiskt, eller berättar privata saker, för de tänker att "ingen jag känner kan ändå vara inne på den här amerikanska tidningssidan, så risken är liten". Och så har kanske frun, mamman, tjejen som har en crush på honom, grannen, barnens dagmamma och chefen och kollegorna satt honom som "nära vän" och ser precis allting han skriver! 

  • AnkiC
    Hypotenusan skrev 2019-02-02 13:56:37 följande:

    OK, nu vet jag svaret. Det GÅR inte att stänga av, utan vem som helst av ens vänner kan sätta en på "nära vän"-listan, och då får han eller hon aviseringar när man kommenterar något. 

    Anledningen till att jag inte har fått aviseringar från den här mannen på sista tiden, beror på att jag har haft för mycket i mitt flöde. Inlägg kommer nämligen först och kommentarer sedan, och kommentarerna står bara en viss tid i flödet, typ några timmar. Så jag har missat dom helt enkelt. Nu när jag har tagit bort ett antal sidor som jag följde och fick många inlägg från, så ser jag killens intelligenta och roliga kommentarer på all världens sidor igen! :)

    (Fast det är lite läskigt att många säkert inte vet om det här. De sitter och kommenterar, kanske rasistiskt eller sexistiskt, eller berättar privata saker, för de tänker att "ingen jag känner kan ändå vara inne på den här amerikanska tidningssidan, så risken är liten". Och så har kanske frun, mamman, tjejen som har en crush på honom, grannen, barnens dagmamma och chefen och kollegorna satt honom som "nära vän" och ser precis allting han skriver! 


    Hm...jag har inte lagt någon som nära vän på min lista men jag ser alla mina vänners kommentarer om de skriver i en gemensam grupp och då får jag aviseringar. Det också om de skriver i en offentlig grupp som jag inte är med i och då dyker inlägget upp i flödet. Om de kommenterat i en sluten grupp som man inte är medlem i kan man ju inte se det. Det kan väl ingen?
Svar på tråden Facebookfråga - vad har han gjort?