• hejhejhallå0987

Behålla eller inte? Med min situation

Hej! Jag och min pojkvän har varit tillsammans i ett år och nu är jag tidigt gravid. Till historien hör till att jag för exakt ett år sedan gjorde en abort när jag blev gravid med honom (då hade jag inga tvivel eftersom att vi bara hade känt varandra några månader). Vi har ett jättefint förhållande och jag tvivlar inte på att han hade blivit den bästa pappan, men han vill absolut inte behålla barnet..

Han har ett välbetalt jobb och är 29 år men problemet är att han arbetar 80 timmar i veckan. Så hans argument är att han vill kunna vara en närvarande pappa som kan gå hem från jobbet när han vill och han har 2 år kvar av den här arbetssituationen. Detta skulle alltså ?förstöra hans karriär?. Han vill detta med mig, men ber mig vänta två år och jag försöker säga till honom att det inte ens är säkert att jag kan bli gravid om två år?

Innan jag berättade för honom var min magkänsla: jag kommer absolut inte göra abort igen. Nu är jag jätteosäker för jag vill inte förstöra vår fina relation.. Kanske ska jag vänta tills vi båda är redo..

Vi bor inte tillsammans och jag säger att det lätt går att ordna genom att exempelvis hyra en lägenhet men det skulle han inte gå med på.. Han vill inte flytta förrän han har råd att köpa en större lägenhet på Östermalm.

VAD SKA JAG GÖRA? Älskar ju honom

• Svar på tråden Behålla eller inte? Med min situation
  • Anonym (Svårt)

Jag tänker lite såhär... du är gravid i 9 månader och sedan ska du vara mammaledig. När hans arbetssituation är klar så är barmet ca 14 månader ungefär.

Då kan han vara pappaledig och du börjar jobba? På så sått blir det bra.

Lägenhet och dylikt kan vänta. Och om han just vill bo på Östermalm så kan det ju ta sjukt lång tid att ens få en lägenhet....

Men sedan förstår jag att han vill vara med från start och vara med sitt barn och knyta ann. Det är en stor skillnad på att jobba 40 h/vecka kontra 80 h/vecka. Han kommer inte kunna vara med er som familj vilket blir tråkigt för dig och för honom men även för barnet. För din kille måste ju sova också...

Kommer du orka med barnet själv? Kommer du vilja gå på tillställes och dylikt själv? Kliva upp mitt i natten och inte få någon avlastning?

Hade du velat missa spädbarnstiden som din kille kommer få göra?

Dock ska du inte tvingas till en abort. Din kropp är din rättighet.

Du och din kille måste sätta er ner och prata och ni båda måste förstå varandra. Ni måste respektera varandras känslor och vad ni båda vill.

Hoppas det löser sig.

Jag förstår dig men jag förstår din kille. Som sagt - du ska inte behöva gå igenom en abort du inte vill och han ska inte tvingas vara frånvarande sitt barn.

Ett dilemma tyvärr.

All lycka

• hejhejhallå0987

Tack för svar <3 Nej jag vet inte om jag är redo att göra detta ?själv?.. Han kommer kunna vara närvarande på helgerna, men ibland jobbarn han även söndagar. Är bara så rädd att jag kommer ångrar mig i framtiden OM jag inte kommer kunna få barn då. Önskar att något kunnat garantera mig att det skulle gå lätt även i framtiden.

Ja, bi får prata med varandra. Men vi kommer ingen vart i samtalen

• Anonym (J)

Svårt att avgöra då du bara beskriver hans situation men inte din.

• Anonym (Just sayin)

Jag tänker så här...efter första aborten har han lite förverkat sin rätt att säga nej..för om han inte fattat tidigare att han måste skydda sig vid sex borde han fattat det då.

Be honom googla kondom. Ja jag är sarkastisk men så svårt är det inte att skydda sig.

• fjanten

Hur ser din egen situation ut? Finns det någon särskild anledning till att du tänker att du kanske inte kan få barn sedan (du är 25 år och är gravid för andra gången inom loppet av något år)?

• hejhejhallå0987

Han är den av oss som minst brytt sig om att skydda sig. Sist han kom i mig (när jag blev gravid) så sa jag att det var dumt gjort och att nu måste vi gå och köpa ett dagen efter piller. Fick ingen respons och då tänkte jag att varför ska jag bry mig om han inte gör det. Korkat nog

Jag har fast jobb, tjänar 26 i månaden men måste hyra i andrahand så en stor del går till hyran just nu. Min familj bor i Skåne, har deras 100 procentiga stöd men svårt med avståndet då vi bor i Stockholm..

• fjanten
    hejhejhallå0987 skrev 2019-01-31 10:07:00 följande:

Han är den av oss som minst brytt sig om att skydda sig. Sist han kom i mig (när jag blev gravid) så sa jag att det var dumt gjort och att nu måste vi gå och köpa ett dagen efter piller. Fick ingen respons och då tänkte jag att varför ska jag bry mig om han inte gör det. Korkat nog

Jag har fast jobb, tjänar 26 i månaden men måste hyra i andrahand så en stor del går till hyran just nu. Min familj bor i Skåne, har deras 100 procentiga stöd men svårt med avståndet då vi bor i Stockholm..

hejhejhallå0987 skrev 2019-01-31 10:08:15 följande:

Man hör så många kämpa med infertilitet det är därför jag tänker så mycket på det

Det är klart man hör en del om infertilitet och problem att skaffa barn - det är ju då det 'behöver' lyftas. För de allra flesta är det inga problem alls. Så med din hyfsat unga ålder och att du ändå kunnat bli gravid två gånger, och inte har några kända problem (typ PCOS), då skulle jag inte väga in fertilitet i för-emot-listan.

Vad är oddsen för dig att köpa själv/skaffa förstahandskontrakt inom en ganska snar framtid? Det är nog ingen höjdare att bo osäkert med en bebis tänker jag...
  • hejhejhallå0987
    fjanten skrev 2019-01-31 10:12:21 följande:

Det är klart man hör en del om infertilitet och problem att skaffa barn - det är ju då det 'behöver' lyftas. För de allra flesta är det inga problem alls. Så med din hyfsat unga ålder och att du ändå kunnat bli gravid två gånger, och inte har några kända problem (typ PCOS), då skulle jag inte väga in fertilitet i för-emot-listan.

Vad är oddsen för dig att köpa själv/skaffa förstahandskontrakt inom en ganska snar framtid? Det är nog ingen höjdare att bo osäkert med en bebis tänker jag...

Jag kommer nog aldrig kunna köpa en lägenhet i Stockholm och står inte i någon boastadskö heller. Så lösningen skulle vara att han köper en större lägenhet till oss, eller så får jag flytta hem till Skåne. Men det har han bestämt sagt att han INTE skulle gå med på, vilket jag såklart förstår... Men ja, jag förlitar mig så fall på honom och hans ekonomi
  • fjanten
    hejhejhallå0987 skrev 2019-01-31 10:23:32 följande:

Jag kommer nog aldrig kunna köpa en lägenhet i Stockholm och står inte i någon boastadskö heller. Så lösningen skulle vara att han köper en större lägenhet till oss, eller så får jag flytta hem till Skåne. Men det har han bestämt sagt att han INTE skulle gå med på, vilket jag såklart förstår... Men ja, jag förlitar mig så fall på honom och hans ekonomi

Det låter lite osäkert, rent praktiskt, att förlita sig på hans 'goda vilja' med tanke på att han verkar lite oansvarig (gör dig gravid två gånger och räknar blint med att du ska göra abort). Har du någon plan B om det inte håller mellan er? Att flytta med barnet när det är fött, om ni har gemensam vårdnad, går inte särskilt smidigt om han motsätter sig det.
  • Anonym (Just sayin)
    hejhejhallå0987 skrev 2019-01-31 10:07:00 följande:

Ni är nog inte redo för barn. Han verkar ju vara en härlig kille som har abort som preventivmedel och du är totalt ovillig att ta ansvar "om inte han bryr sig så varför ska jag" ( för att det handlar om hela din framtid?! för att du är en vuxen människa?!).

Du har en osäker boendesituation med andrahandsval rakt och han dagdrömmer om ett glassigt liv på Östermalm.
  • hejhejhallå0987

Tack för era svar! Förstår att det är mycket som motsättningar men sen är jag en drömmare som tänker att allt löser sig.. Han är mer realistisk. Har bokat en preliminär tid till abort nu sen får vi se vad hjärtat väljer.

Jobbigt när man måste ta stora beslut

• fjanten
    hejhejhallå0987 skrev 2019-01-31 11:04:58 följande:

Tack för era svar! Förstår att det är mycket som motsättningar men sen är jag en drömmare som tänker att allt löser sig.. Han är mer realistisk. Har bokat en preliminär tid till abort nu sen får vi se vad hjärtat väljer.

Jobbigt när man måste ta stora beslut

Nog löser sig allt, men det löser sig inte nödvändigtvis särskilt bra - tyvärr! Det är ju du som får leva med dina val, hur du än väljer, och jag har full förståelse för att du inte vill göra abort. Men då får du tänka ut en plan på hur du realistiskt sett kan lösa allt på egen hand om du hamnar i det läget.
  • Anonym (Fia)
    hejhejhallå0987 skrev 2019-01-31 10:23:32 följande:
    Du får självklart flytta till Skåne eller vart du vill utan hans tillstånd så länge barnet inte är fött!
  • Milyana

Jaa du.. din kille är väldigt tydlig med vad han vill (eller snarare, vad han inte vill) och du kan inte räkna med att han ändrar sig. Det är ingen idé och tjata eller försöka övertyga tror jag, utan i så fall ändrar han sig av sig själv när barnet blir mer verklighet för honom. Du kan inte räkna med hans stöd som förälder och del sv familjen så du måste fatta beslutet på din egen livssituation, som de skriver ovan. Ta en ordentlig titt på ditt liv först, om du och denna kille inte var ihop skulle du vara i en situation där du vill skaffa barn? Om inte, är det värt det ändå eller kan det vara bättre att vänta tills du kan erbjuda barnet (och dig själv för all del! Glöm inte att det kan vara otroligt svårt/jobbigt/ensamt att vara gravid och få barn utan partner) trygghet.

För dig kanske det är värt det. Kanske är det så pass hemsk att göra abort, jag förstår det fullt ut isf. Gör i så fall något åt situationen redan tidigt om du väljer att behålla. Förbered dig redan nu på att du måste ha stöd från familj och vänner, en trygg och stabil bostad osv. Måste du flytta till Skåne så måste du. Förlita dig inte på att din kille kommer att hjälpa dig, det är farligt. Du och barnet behöver trygghet.

Som en sidenote kan jag rekommendera att du verkligen snackar med din kille om ansvar när det gäller sex och preventivmedel. Han var med och skapade den här situationen, då får man vara med på att det finns konsekvenser.

Stooort lycka till!!!

• Anonym (Em)

Eftersom han inte vill ha barn nu och ni fortfarande inte varit ihop så länge och du är rätt ung så hade jag personligen gjort abort. Jag hade inte velat ha barn med någon som inte ville och som inte tänkte vara närvarande, för det är jobbigt nog med barn ändå när båda är engagerade. Men om du inte vill göra abort pga den tidigare aborten eller av andra anledningar så ska du ju följa det du känner. Det är i slutändan ditt beslut.

7 skrev 2019-01-30 13:51:15 följande:

Hej! Jag och min pojkvän har varit tillsammans i ett år och nu är jag tidigt gravid. Till historien hör till att jag för exakt ett år sedan gjorde en abort när jag blev gravid med honom (då hade jag inga tvivel eftersom att vi bara hade känt varandra några månader). Vi har ett jättefint förhållande och jag tvivlar inte på att han hade blivit den bästa pappan, men han vill absolut inte behålla barnet..

Han har ett välbetalt jobb och är 29 år men problemet är att han arbetar 80 timmar i veckan. Så hans argument är att han vill kunna vara en närvarande pappa som kan gå hem från jobbet när han vill och han har 2 år kvar av den här arbetssituationen. Detta skulle alltså ?förstöra hans karriär?. Han vill detta med mig, men ber mig vänta två år och jag försöker säga till honom att det inte ens är säkert att jag kan bli gravid om två år?

Innan jag berättade för honom var min magkänsla: jag kommer absolut inte göra abort igen. Nu är jag jätteosäker för jag vill inte förstöra vår fina relation.. Kanske ska jag vänta tills vi båda är redo..

Vi bor inte tillsammans och jag säger att det lätt går att ordna genom att exempelvis hyra en lägenhet men det skulle han inte gå med på.. Han vill inte flytta förrän han har råd att köpa en större lägenhet på Östermalm.

• Anonym (Em)

Eftersom han inte vill ha barn nu och ni fortfarande inte varit ihop så länge och du är rätt ung så hade jag personligen gjort abort. Jag hade inte velat ha barn med någon som inte ville och som inte tänkte vara närvarande, för det är jobbigt nog med barn ändå när båda är engagerade. Men om du inte vill göra abort pga den tidigare aborten eller av andra anledningar så ska du ju följa det du känner. Det är i slutändan ditt beslut.

7 skrev 2019-01-30 13:51:15 följande:

Svar på tråden Behålla eller inte? Med min situation