• Anonym (Lilith)

Amning, sådant stressmoment!

Jag har alltid tagit för givet att amma mina barn.

Men det har med 3 av 4 barn blivit samma sak. De har redan på bb tappat för mycket vikt och fått lågt blodsocker. Har kommit hem med såriga och extremt onda bröst. Och det har blivit ersättning..

Har gjort kejsarsnitt, men brösten har gjort mkt mer ont än såret i magen!

Nu är barn nr 4 tre veckor gammal, och hon har hela tiden vägrat ta bröstet. Hon vänder bara bort huvudet.

Jag vill så hemskt gärna amma, vad ska jag göra?

Har pumpat, men tiden räcker inte riktigt till!

Koka vatten, låta svalna, koka flaskor, koka delarna till pumpen. Pumpa många minuter varje dag. Och så fyra barn på det. Städa, städa, städa, tvätta, handla etc.

En ettåring som river hemmet, trotsigt dagisbarn, och skolbarn som behöver skjuts och hjälp med läxor.

Kommer knappt någon mjölk när jag pumpar nu längre, och är väl inte så konstigt, då jag inte hinner oftare än två ggr/dag.

• Svar på tråden Amning, sådant stressmoment!
  • möjligt

Kan din man/sambo ta ett par veckor med dubbeldagar och vara hemma?

Har man problem med amningen så är amningshjälp och sedan lugn och ro a och o. Att få till en strulig amning utan lugn och ro och möjlighet att ?binda? ihop dig med bebisen och bara kunna fokusera på det är på gränsen till omöjligt. Det har att göra med att kunna ?släppa? mjölken vilket blir omöjligt för vissa om de känner stress eller press.

Tror aldrig jag någonsin har sagt det i en tråd, men om din partner inte kan avlasta just nu, har du övervägt att släppa amningen och gå över till bara flaska? Och inte vara för hård med dig själv, amning är viktig, men ännu viktigare är en fungerande mamma och det låter som att du har nog att hantera.

Annars kontakta BVC eller VC för att se om du kan få oxytocin spray utskrivet. Det och amningshjälp kan kana hjälpa i din situation

• Anonym (Lilith)

Tack för svar!

Jag har varit i kontakt med amningshjälpen, och fått råd, men tyvärr har de inte fungerat på min bebis.

Amningsmottagningen är för akuta problem, och de säger att jag ska vända mig till bvc.

Problemet är att hon inte ens vill befatta sig med bröstet...

Sambon var hemma två veckor, men det hjälpte inte. Jo, jag hade iofs lite mer tid att pumpa, men amma ville hon inte.

• SI12344

Tråkigt att amningsmottagningen inte kan hjälpa, bvc brukar inte ha rätt kunskaper.

Tar bebisen bröstet vid nåt tillfälle? Har du prövat laid back amningposition?

Amningshjälpen har hjälpmammor som kan komma hem till en,

• Anonym (Mimmi)

Om barnet inte vill så fattar jag att det är svårt. Själv hade jag jätteont och var sårig men det gav med sig efter 3-4 veckor då jag härdade ut och sedan kunde jag helamma barnen i flera månader. Men i din sits vet jag inte hur jag gjort, när barnet vänder bort huvudet. Jag hade nog tänkt att huvudsaken är att barnet får mat och gett ersättning om det var det enda som funkade.

• möjligt

Det är jättesvårt när barnet inte själv vill amma

Vissa bebisar reagerar ju så på flaskning tidigt att de helt väljer bort bröstet.

Någonting du hade kunnat prova om du vill försöka någonting nytt, det finns tillmatningssätt som har en slang man sätter fast brevid bröstvårtan, så ligger bebisen och äter redan vid bröstvårtan

Då kan du också passa på att pumpa på det andra bröstet samtidigt för närheten kan göra det lättare att släppa mer mjölk.

Så länge du har produktion alls så kan du tekniskt sett få igång amningen mer men det kommer att kräva mycket maratonamningar när bebisen väl väljer att amma för att öka produktionen.

Det är ett simpelt trick och kanske har du redan provat men har du provat att handmjölka ut litegrann när bebisen ligger vid bröstet, testa dels när hen är lite hungrig och dels när hen är sömnig , ibland kan det trigga igång instinkten.

Och flaskning är inte dåligt! Kanske får du se det som att din bebis valde själv ????

Lycka till!

• Anonym (Lilith)

Tack för svar och tips!

Tillmatningsset har vi testat, men eftersom hon inte vill suga så har det inte funkat.

Amningsnapp testat. Handmjölka när hon är vid bröstet är testat, hon är inte intresserad.

Hon kan ta bröstet en sekund, sen tappar hon intresset.

När hon var helt nyfödd så var hon väldigt på bröstet, så hon fick i sig lite råmjölk i alla fall. Dessvärre sög hon ju fel, så fick otroligt smärtsamma sår på bröstvårtorna.

Så dippade hon i blodsocker och vikt, och det blev ersättning för att hon skulle pigga på sig.

Jag har ammat ett av mina barn riktigt och länge, det var så mysigt, och vill verkligen ha den närheten igen.

Tyvärr minns jag inte vad hemligheten var den gången, varför det funkade bra då, men inte med de andra :(

Svar på tråden Amning, sådant stressmoment!