• AgnetaR

    Kan mitt järnvärde bidra till missfall?

    Hej!

    Jag har tyvärr fått stå ut med ett antal missfall. Senast fick jag besked om det idag på kub. Tidigare har jag inte gått så långt så jag har börjat gått till mvc. Eftersom vi gör ivf. Men nu när jag vart på första besöket hos mvc och gjort standard blodprov, då såg jag på vårdguiden att jag har s-ferrin(som jag tolkar järnvärde) på 230. D var långt över refernsvärdet. Nu har jag impulsivt bokat av mitt nästa besök på mvc eftersom d bekräftade missfallet. Men jag är nyfiken,ringer nog dem och frågar.

    Men vad tror ni,kan det värdet va en av anledningarna till missfall? Vad innebär det värdet?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Kan mitt järnvärde bidra till missfall?
  • UndrandeSökare

    Man kan vara född med en mutation som gör att man får högt Ferritin (långtidsjärn). Om man får alltför höga värden så behöver man bli tappad på blod regelbundet eftersom för höga ferritinvärden kan skada de intre organen i längden. Googla om du vill veta mer.

    Fråga även din läkare.

  • 1234568

    Kvinnors referendvärden ligger allt för lågt. 230 är helt ok. När det börjar dra över 400 så kan man börja fundera om ev kan ha hemokromatos. Dom flesta med den sjukdomen (man lagrar för mycket järn i kroppen) har värden över 1000.

    Var glad över dina värden, dom är bra.

    Eventuellt så kan du ju haft någon inflammation eller virus som drog upp värdet. Ferritin stiger direkt när vi blir sjuka, även vid förkylningar. Och det kan stiga upp till 5 gånger vid värdet igentligen ligger på.

    Men oavsett så är ditt värde helt ok.

Svar på tråden Kan mitt järnvärde bidra till missfall?