• Norrlandstjejen

    Vägrar bajsa på pottan, vad göra?

    Vi har en tjej på 2,5 år hemma. Vi tog bort blöjan för 1 månad sedan. Hon blev helt torr på 3 dagar. Det gick fort och hon var själv så positiv till att kissa på pottan eller toaletten. Nu till problemet. Hon VÄGRAR bajsa på pottan. 


    Provat ge belöning, förklarar, rutinpottar, men inget funkar. Hon kan säga att hon är bajsnödig, går på pottan, sitter lite men inget kommer och sen vill hon inte sitta kvar. Kan som inte tvinga henne heller. Vill verkligen att hon ska bajsa, spelar nästan ingen roll vart. Har försökt sätta på henne blöjan igen men den tar hon bara av sig och härmar mig "man bajsar på pottan inte i blöjan" som jag sagt tidigare. Nu äter hon både Lactulos 5ml på kvällen och 1 påse Movicol på morgonen sedan 1 vecka tillbaka. Efter det hade hon en lyckad sittning på pottan och hon var så glad och lycklig över det. Men sedan dess ingenting. 

    Ni som har barn som gått igenom det här: Hur lång tid tog det innan det släppte; att de börjar bajsa på pottan utan att vara "rädd"? Några tips?

  • Svar på tråden Vägrar bajsa på pottan, vad göra?
  • Anonym (PRO)

    Hm... nu var det ett tag sedan jag pottränade min son, men det som slutligen fungerade för oss var något jag läste i en pixibok om just potträning. I boken fick flickan välja ett klistermärke varje gång det blev något i pottan som hon fick klistra fast någonstans på pottan. Det ökade motivationen och då gick hela processen riktigt fort.

  • JanneN75

    2,5 år


    Jag såg kommatecknet när jag fick på mig glasögonen :)


     

  • Anonym (kgj)

    Vårt barn bestämde sig strax efter tvåårsdsgen att hon inte skulle används blöja mer. Hon höll dig väldigt långa perioder vilket inte alls kändes bra.

    Vår lösning var att låta henne spela på bara mobiler till slut för att få henne att sitta kvar och slappna av. Vi hade bolibumpa appen. Kanske inte ett så populärt tips men vår dotter blev hård i magen av att hålla sig och vi var rädda att hon skulle bli ännu mer rädd för att gå på pottan när det gjorde ont.

    Nu är hon tre och vi har vant henne av med mobil/platta vid pottan sen länge. Nu läser hon böcker och har inga problem.

  • Norrlandstjejen
    Anonym (kgj) skrev 2019-02-01 13:47:09 följande:

    Vårt barn bestämde sig strax efter tvåårsdsgen att hon inte skulle används blöja mer. Hon höll dig väldigt långa perioder vilket inte alls kändes bra.

    Vår lösning var att låta henne spela på bara mobiler till slut för att få henne att sitta kvar och slappna av. Vi hade bolibumpa appen. Kanske inte ett så populärt tips men vår dotter blev hård i magen av att hålla sig och vi var rädda att hon skulle bli ännu mer rädd för att gå på pottan när det gjorde ont.

    Nu är hon tre och vi har vant henne av med mobil/platta vid pottan sen länge. Nu läser hon böcker och har inga problem.


    Jag har också testat med plattan och pottan. Inte regelbundet dock utan bara sporadiskt. Kanske måste testa mer frekvent ????. Allt som funkar är bra tips.
  • Norrlandstjejen
    GAndrea skrev 2019-02-01 21:41:06 följande:

    Provat sitting på toaletten?


    Japp testat på toaletten också, även köpt en sittring men icke.
  • Norrlandstjejen
    Anonym (PRO) skrev 2019-01-31 23:18:51 följande:

    Hm... nu var det ett tag sedan jag pottränade min son, men det som slutligen fungerade för oss var något jag läste i en pixibok om just potträning. I boken fick flickan välja ett klistermärke varje gång det blev något i pottan som hon fick klistra fast någonstans på pottan. Det ökade motivationen och då gick hela processen riktigt fort.


    Testat klistermärken men inget som funkade tyvärr ????. Tack ändå.
Svar på tråden Vägrar bajsa på pottan, vad göra?