Anonym (Hur går det här ihop?) skrev 2019-01-31 22:07:15 följande:
12 vid senaste testet. Förra testet hade jag 14.
Jag tycker jag har svårt att få stark erektion och jag har inte morgonerektioner längre.
Plus jag tycket jag ofta har lite energi med mera.
Plus ibland kan jag inte ha någon sexlust alls.
www.janusinfo.se/behandling/expertradsutlatanden/endokrinologiskaochmetabolasjukdomar/endokrinologiskaochmetabolasjukdomar/undvikrutinmassigtestosteronkontroll.5.78ae827d1605526e94b60a06.html
Män med testosteronnivåer över 10 nmol/l erhåller ofta inga förbättringar av livskvalitet med testosteronsubstitution. Man brukar ge medicin om man har värden mellan 6-8 nmol/l i kombination med misstanke kring hypogonadism.
Det är också mycket tveksamt att mäta testosteronnivåerna hos män under 50 års ålder med avsaknad av komorbiditet, men med normalt utvecklad muskulatur och ett Hb-värde i det manliga referensintervallet. Tyvärr är detta en grupp män som ofta vill kontrollera sina nivåer av testosteron. Gemensamt för dessa män är att de oftast är relativt pålästa om testosteron och dess effekter, regelbundet tränar men inte tycker att träningen ger den förväntade effekten. Ett testosteronvärde i nedre referensintervallet tolkas oftast av dessa män som att en relativ brist föreligger då högre testosteronvärde anses vara bättre än lägre. Så är dock inte fallet.
Anamnestiskt utgör inte normal lust med erektil dysfunktion indikation för kontroll av testosteronvärdet, då normal lust mycket sällan föreligger vid symtomgivande hypogonadism. Minskad lust är en av de vanligaste sexuella dysfunktionerna som män söker för på sexualmedicinska mottagningar. Men det är sällan testosteronbrist är orsaken till minskad lust om inte annan samtidig symtomatologi föreligger. Ett testosteronvärde i nedre referensintervallet ska därför inte behandlas med testosteronsubstitution om det enda symtomet är en isolerad erektil dysfunktion eller minskad lust.
S-testosteron ska tas som ett fastevärde på förmiddagen helst innan klockan 10.00 om patienterna har normal dygnsrytm utan nattarbete. Födointag och/eller provtagning senare under dagen kan reducera nivåerna med mer än 30 procent.