• Anonym (Sjuk)

Vad jobbar man med när man är psykisk sjuk/ohälsa?

Hej!

Jag är i färd med att få arbetsträna snart, efter lång sjukskrivningsperiod. Av och till i snart 3 år.

Jag är genuint orolig över min framtid. Min aktivitetsgrad/arbetsförmåga är max ca 50%. På arbetsrehab nämner de hela tiden att det finns gott om jobb. Är det verkligen sant? Var får man ett jobb som är 4h per dag och som inte är stressigt?

Jag känner mig hjärntrött och stressad, och har helt tappat intresse för saker och ting. Jag härdar bara ut dagarna. Det skulle nog göra mig gott att ha något att göra, men frågan är vad jobbar personer som mig med?

Har tidigare jobbat inom vården, men efter sjukdomsperioderna vet jag inte om jag klarar det, eller är nästintill säker på att jag inte gör det.

Så vad gör man om man är psykiskt sjuk? Hur blir det med jobb och ersättning egentligen?

• Svar på tråden Vad jobbar man med när man är psykisk sjuk/ohälsa?
  • Anonym (Sjuk)

Någon?

• Anonym (Olika)

Det finns ju olika utredningar man kan göra för att fastställa vilka jobbinriktningar man skulle kunna ha och i vilken omfattning.

Om du inte har fysiska nedsättningar också så finns det massor med yrken som går att anpassa till en lägre sysselsättningsgrad. Det finns ju olika former av vårdyrken dessutom, jag jobbade på ett LSS-boende för några år sedan, där det mest handlade om att vara med när de boende levde sina liv, hjälpte till (mest coaching men även mer handfasta praktiska saker) och följa med på aktiviteter. Allt inom vården är inte stressiga hemtjänst/äldrevårdstjänster där personalen är grymt underskattad.

Affärer har ofta deltidstjänster. Samma med typ receptions/kontorsjobb.

Jobbar med socialt arbete och personer som befinner sig långt från arbetsmarknaden. De som vi får ut på arbetsträning får det allra oftast inom handel, kök eller vård. Jag tror absolut att det går att hitta något som passar dig och som du trivs med :)

• Anonym (Man 38)

Utmattad? Depression? Oavsett så kan du väl jobba med vad som helst fast med låg sysselsättningsgrad initialt tills det känns bättre?

• Anonym (Tillbaka till arbetet.jag)

Jag blev sjukskriven för utmattning. (Jobbade då inom äldreomsorgen) trodde jag aldrig skulle kunna jobba med det igen men lyckades komma tillbaka. Jobbar inte heltid idag men det gjorde jag inte då heller.

För mig hjälpte det att lära mig att säga ifrån o ta mer hjälp från andra o framförallt vara äelig o öppen om hur mkt man orkar

• Anonym (Värme)

Jag har nyss gjort samma resa.

Jag var/är sjuk i 4.5 år...utmattning.

Jag började arbetsträna 11 h i veckan på ett större företag där jag fick mycket lätta uppgifter som inte hade någon stimulans för hjärnan. Dessutom så var personalen lite osociala överlag tyvärr.

Så då bytte jag till ett 2 mansföretag där jag åker åker ut till privata kunder för att serva deras värmeannläggningar samt ny installationer av värmeanläggningar så där får jag bra stimulans för hjärnan samt mycket mera social kontakt på dagarna. Nu jobbar jag 80-110% tidsmässigt om dagarna och det blev så direkt när jag bytte jobb.

Jag fick mycket mera energi direkt när jag bytte jobb.

Ja jag är trött när jag kommer hem men då sover jag middag i 30 minuter och sedan trotts att jag är jäkligt trött så går jag ut med min pojke på snart 3 år och leker eller går 30-60 minuter varje kväll oavsett väder. Och när jag kommer in då så mår jag mycket bättre.

Och en sak till.....Dra ner på mobiltelefonsurftiden regält, den tröttar ut dig oerhört mycket.

Se även hjärnstark på youtube.

Jag har varit och träffat en hel hög med tokdoktorer osv men den bästa medicinen är socialkontakt blandat med jobb utan hög stress.

Människor som tar energi ska du bara sluta träffa direkt och bara söka upp människor som ger dig energi. Jag det är lättare sagt än gjort men försök i allafall.

• Anonym (Ugglan)

Vården känns som en riktig utmattningsfälla.

Lätt att få dåligt samvete när man jobbar med folk och alltid är underbemannade.

Jag bytte till enformigt industrijobb där jag inte behöver tänka mycket. Det hjälpte massor.

När jag blir piggare kanske jag blir sugen på något mer stimulerande igen.

• Anonym (Qrs)

Nu låter det kanske som att jag bara är bitter, och ja det är jag.

Jag jobbar oxå inom vården. För 1,5år sedan stannade mitt hjärta och jag hamnade på hjärtintensiven i två veckor. Det var ytterst viktigt att jag inte fick stressa mer. Jag var sjukskriven i totalt en månad ungefär sen trappade jag upp arbetet. Kom tillbaka ganska bra under ett halvår. Sen hände samma sak igen. Sjukhusvistelse och konvalescens. Min chef lovade då mig en lugnare tjänst. En administrativ tjänst.

Samtidigt blev jag deprimerad och utbränd. Livet skulle ju aldrig mer bli sig likt. Att gå upp ur sängen på morgonen var ett helvete med ångest. Jag isolerade mig, ville inte träffa folk, blev arg o irriterad för allt. Blodtryck på 180-190 systoliskt. Men jag gick ändå till jobb o kämpade.

Den tjänsten jag blev lovad har fortfarande inte blivit av.

Men det jag skulle komma till var att jag har flera arbetskamrater som säger sig vara utbrända. De är sjukskrivna i flera år och arbetstränar. Dessa får då göra allt lätt arbete och får gräddfilen på allt.

Detta gör mig så ledsen. Vad jag vet så kan man inte dö av att jobba för att man är utbränd. Men bara för att jag kämpar och inte vill sitta hemma med min ångest så måste jag stressa och göra allt tungt arbete. Det är orättvist!! Min chef blundar när hon ser mig slita som ett djur. Ofta är jag ensam i ett team med 9 tunga patienter. Ansvar som jag inte borde ha.

Jag skulle vilja veta hur i hela friden ni andra kan komma undan med 3-4års sjukskrivningar för utbrändhet?

Jag var sjukskriven i en vecka efter att ha varit död!!

• Anonym (Sjuk)
    Anonym (Olika) skrev 2019-02-01 00:30:36 följande:

Det finns ju olika utredningar man kan göra för att fastställa vilka jobbinriktningar man skulle kunna ha och i vilken omfattning.

Om du inte har fysiska nedsättningar också så finns det massor med yrken som går att anpassa till en lägre sysselsättningsgrad. Det finns ju olika former av vårdyrken dessutom, jag jobbade på ett LSS-boende för några år sedan, där det mest handlade om att vara med när de boende levde sina liv, hjälpte till (mest coaching men även mer handfasta praktiska saker) och följa med på aktiviteter. Allt inom vården är inte stressiga hemtjänst/äldrevårdstjänster där personalen är grymt underskattad.

Affärer har ofta deltidstjänster. Samma med typ receptions/kontorsjobb.

Jobbar med socialt arbete och personer som befinner sig långt från arbetsmarknaden. De som vi får ut på arbetsträning får det allra oftast inom handel, kök eller vård. Jag tror absolut att det går att hitta något som passar dig och som du trivs med :)

Tack för svaret. Ok det låter bra. Vilka fick du hjälp av för att få lägre sysselsättningsgrad/anpassat arbete? Anpassade de yrket så det skulle vara lite lättare? Eller jobbade du som alla andra?
  • Anonym (Sjuk)
    Anonym (Qrs) skrev 2019-02-01 07:54:01 följande:

Nu låter det kanske som att jag bara är bitter, och ja det är jag.

Jag jobbar oxå inom vården. För 1,5år sedan stannade mitt hjärta och jag hamnade på hjärtintensiven i två veckor. Det var ytterst viktigt att jag inte fick stressa mer. Jag var sjukskriven i totalt en månad ungefär sen trappade jag upp arbetet. Kom tillbaka ganska bra under ett halvår. Sen hände samma sak igen. Sjukhusvistelse och konvalescens. Min chef lovade då mig en lugnare tjänst. En administrativ tjänst.

Samtidigt blev jag deprimerad och utbränd. Livet skulle ju aldrig mer bli sig likt. Att gå upp ur sängen på morgonen var ett helvete med ångest. Jag isolerade mig, ville inte träffa folk, blev arg o irriterad för allt. Blodtryck på 180-190 systoliskt. Men jag gick ändå till jobb o kämpade.

Den tjänsten jag blev lovad har fortfarande inte blivit av.

Men det jag skulle komma till var att jag har flera arbetskamrater som säger sig vara utbrända. De är sjukskrivna i flera år och arbetstränar. Dessa får då göra allt lätt arbete och får gräddfilen på allt.

Detta gör mig så ledsen. Vad jag vet så kan man inte dö av att jobba för att man är utbränd. Men bara för att jag kämpar och inte vill sitta hemma med min ångest så måste jag stressa och göra allt tungt arbete. Det är orättvist!! Min chef blundar när hon ser mig slita som ett djur. Ofta är jag ensam i ett team med 9 tunga patienter. Ansvar som jag inte borde ha.

Jag skulle vilja veta hur i hela friden ni andra kan komma undan med 3-4års sjukskrivningar för utbrändhet?

Jag var sjukskriven i en vecka efter att ha varit död!!

Jag har också kämpat. Har läst på universitet och kämpat hela mitt liv. Fast pga psykisk ohälsa fick jag ta ett jobb inom vården. Det verkade bra först och jag jobbade 50% tills jag blev gränspsykotisk. Så det är mkt ohälsa jag varit med om hela mitt liv...
  • Anonym (Olika)
    Anonym (Sjuk) skrev 2019-02-01 11:25:39 följande:
    Tack för svaret. Ok det låter bra. Vilka fick du hjälp av för att få lägre sysselsättningsgrad/anpassat arbete? Anpassade de yrket så det skulle vara lite lättare? Eller jobbade du som alla andra?
    Jag är en av de som hjälper personer att få anpassad anställning/arbetsträning så jag har inte själv varit med om det, därför kan jag tyvärr inte svara på alla dina frågor. Arbetsförmedlingen ska hjälpa till med sånt här (läs ska, för jag vet att det inte alltid fungerar så i praktiken), även försäkringskassan har ett samverkande ansvar vid rehabilitering. Vården kan också hjälpa till.

Var du kan vända dig beror på i vilken situation du befinner dig i. Är du sjukskriven från ett befintligt jobb eller står du utan arbete nu?
Svar på tråden Vad jobbar man med när man är psykisk sjuk/ohälsa?