• Trolle1234

    Gemensamma utgifter?

    Hej,

    Jag och barnens andra förälder lever separerade på var sitt håll och har delad vårdnad om våra två gemensamma barn.

    Nu är det så att barnens mamma har fått ett nytt barn med en annan man . IOM detta så påstår hon att hon inte behöver betala för dagis och fritids längre för våra gemensamma barn då hon är hemma med deras halvsyskon då hon är f-ledig med sitt nya barn.

    Då är min fråga som så att har inte hon skyldighet att fortfarande betala dessa avgifter?

    Men har rätt till 15 timmar gratis på dagis när man är föräldraledig men gäller det när man är hemma med ett halvsyskon till våra gemensamma barn?

    Kommunen delar inte på fakturan så där är det kört.

  • Svar på tråden Gemensamma utgifter?
  • Brumma

    Rent krasst så ja, är det en kommun där barnet enbart får gå 15 timmar när föräldern är föräldraledig med ett syskon så får hon ju inte ens ha betald barnomsorg på sina veckor. Har du behov av barnomsorg på sina veckor får du även stå för kostnaden.

    Det spelar ingen roll om syskonet är halvsyskon eller inte - mamman är förälder till båda och det är hon som är föräldraledig (när det nya syskonet pappa är föräldraledig har ni däremot rätt till barnomsorg igen även på mammans veckor - förutsatt att hon då arbetar självklart).

    Jag hade tagit upp frågan ytterligare en gång med kommunen om att separata fakturor.

  • Trolle1234
    Brumma skrev 2019-02-16 00:36:57 följande:

    Rent krasst så ja, är det en kommun där barnet enbart får gå 15 timmar när föräldern är föräldraledig med ett syskon så får hon ju inte ens ha betald barnomsorg på sina veckor. Har du behov av barnomsorg på sina veckor får du även stå för kostnaden.

    Det spelar ingen roll om syskonet är halvsyskon eller inte - mamman är förälder till båda och det är hon som är föräldraledig (när det nya syskonet pappa är föräldraledig har ni däremot rätt till barnomsorg igen även på mammans veckor - förutsatt att hon då arbetar självklart).

    Jag hade tagit upp frågan ytterligare en gång med kommunen om att separata fakturor.


    Jag har tagit upp frågan två gånger med kommunen och dom är införstådda med problemet.

    Men vi betalar för platsen så timmarna spelar ingen roll tyvärr och deras ?system? kan inte dela fakturan.

    Tänkte mer på om ansvaret för omkostnader ska vara ömsesidigt då halvsyskonet inte har nått med våra gemensamma barn att göra egentligen.

    Då valet att skaffa mer barn med en annan person så ska det ju inte påverka mina utgifter.

    Eller tänker jag fel?
  • Brumma
    Trolle1234 skrev 2019-02-18 12:43:31 följande:

    Jag har tagit upp frågan två gånger med kommunen och dom är införstådda med problemet.

    Men vi betalar för platsen så timmarna spelar ingen roll tyvärr och deras ?system? kan inte dela fakturan.

    Tänkte mer på om ansvaret för omkostnader ska vara ömsesidigt då halvsyskonet inte har nått med våra gemensamma barn att göra egentligen.

    Då valet att skaffa mer barn med en annan person så ska det ju inte påverka mina utgifter.

    Eller tänker jag fel?


    Jag förstår din tanke men njae, även om du inte är inblandad har ju ert gemensamma barn i högsta grad att göra med sitt nya syskon.

    Dels känslomässigt och rent genetiskt, men förutom det baseras ju barnomsorgskostnader på det enskilda hushållets inkomster, inte de båda föräldrarnas.

    Ditt ex har två barn boende hos sig, och på det baseras som sagt barnomsorgskostnader, både genom att deras BÅDA barns taxa kommer att påverkas av att de är en tvåbarmsfamiöj men även på det sätt att de faktiskt inte får utnyttja den barnomsorg du anser att hon bör hjälpa till att bekosta. Det är helt enkelt den som har behov av platsen som får betala den.

    Utöver det får de nu flerbarnstillägg och skulle de tex behöva ansöka om bostadsbidrag räknas båda barnen in.
  • äldreochklokare

    I min kommun delar inte kommunen heller upp fakturan. Vill man ha platsen får den som behöver den betala.

    Jag kan tycka i dagens moderna samhälle att alla kommuner borde kunna dela upp, men vissa kommuner verkar inte ta tag i den saken (vill inte, eller vad det nu beror på)

  • Trolle1234

    Uppdaterad info.

    Då jag har varit i kontakt med flera juridiska instanser ang dessa kostnader så verkar det vara så att båda föräldrarna ska stå för dessa utgifter vare sig man nyttjar barnomsorgen eller inte.

    Finns ett visst ansvar i att betala dessa från bägge föräldrarna.

    Den föräldern som måste nyttja tjänsten får en ökad omkostnad då man måste ha barnen på dagis för att man jobbar. Och beslutet att skaffa fler barn ligger hos enskild förälder och bör därför ha räknat med att utgiften kvarstår för att inte sätta den andra föräldern i en taskig sits ekonomiskt.

    Någon som har erfarenhet av liknande problem?

  • äldreochklokare
    Trolle1234 skrev 2019-04-24 09:47:28 följande:

    Uppdaterad info.

    Då jag har varit i kontakt med flera juridiska instanser ang dessa kostnader så verkar det vara så att båda föräldrarna ska stå för dessa utgifter vare sig man nyttjar barnomsorgen eller inte.

    Finns ett visst ansvar i att betala dessa från bägge föräldrarna.

    Den föräldern som måste nyttja tjänsten får en ökad omkostnad då man måste ha barnen på dagis för att man jobbar. Och beslutet att skaffa fler barn ligger hos enskild förälder och bör därför ha räknat med att utgiften kvarstår för att inte sätta den andra föräldern i en taskig sits ekonomiskt.

    Någon som har erfarenhet av liknande problem?


    Fast jag håller ändå inte med. Varför ska man betala halva när barnet inte behöver nyttja platsen halva tiden? Om om det är så, varför säger inte bara alla kommuner att det är så då? 

    Hur tycker de juridiska distanserna du talat med att du ska få igenom detta, när det enligt lag inte finns tydliga krav på att (i ert fall) mamman, ska betala häften när hon är föräldraledig? 
  • Persikaplommon
    Trolle1234 skrev 2019-04-24 09:47:28 följande:

    Uppdaterad info.

    Då jag har varit i kontakt med flera juridiska instanser ang dessa kostnader så verkar det vara så att båda föräldrarna ska stå för dessa utgifter vare sig man nyttjar barnomsorgen eller inte.

    Finns ett visst ansvar i att betala dessa från bägge föräldrarna.

    Den föräldern som måste nyttja tjänsten får en ökad omkostnad då man måste ha barnen på dagis för att man jobbar. Och beslutet att skaffa fler barn ligger hos enskild förälder och bör därför ha räknat med att utgiften kvarstår för att inte sätta den andra föräldern i en taskig sits ekonomiskt.

    Någon som har erfarenhet av liknande problem?


    Vilka är dessa juridiska insatser? Finns det någon lag om detta?
  • Brumma
    Trolle1234 skrev 2019-04-24 09:47:28 följande:

    Uppdaterad info.

    Då jag har varit i kontakt med flera juridiska instanser ang dessa kostnader så verkar det vara så att båda föräldrarna ska stå för dessa utgifter vare sig man nyttjar barnomsorgen eller inte.

    Finns ett visst ansvar i att betala dessa från bägge föräldrarna.

    Den föräldern som måste nyttja tjänsten får en ökad omkostnad då man måste ha barnen på dagis för att man jobbar. Och beslutet att skaffa fler barn ligger hos enskild förälder och bör därför ha räknat med att utgiften kvarstår för att inte sätta den andra föräldern i en taskig sits ekonomiskt.

    Någon som har erfarenhet av liknande problem?


    Fast det finns ju inget stöd för detta i lagen?

    Frågar som de andra - hur tänker dessa juridiska instanser att du ska få igenom det?
  • Trolle1234

    Jag har varit i kontakt med jurister och någon myndighet som hänvisat till föräldrabalken vilka ansvar man har som förälder. Sen kan man ha olika uppfattningar om hur en lag ska tolkas.

    Så därför vänder jag mig hit för att ev kunna få svar om någon mer har varit med om någon liknande situation.

    Är det någon som har erfarenhet av liknande situation?

  • Körsbärsdalen
    Trolle1234 skrev 2019-04-24 13:39:57 följande:

    Jag har varit i kontakt med jurister och någon myndighet som hänvisat till föräldrabalken vilka ansvar man har som förälder. Sen kan man ha olika uppfattningar om hur en lag ska tolkas.

    Så därför vänder jag mig hit för att ev kunna få svar om någon mer har varit med om någon liknande situation.

    Är det någon som har erfarenhet av liknande situation?


    Absolt kan lagar tolkas på olika sätt, men att en förälder inte ska betala för något som inte används går ju inte att tolka på så många sätt.
  • Trolle1234
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-24 18:34:47 följande:

    Absolt kan lagar tolkas på olika sätt, men att en förälder inte ska betala för något som inte används går ju inte att tolka på så många sätt.


    Fast nu har ju inte nya barnet nog anknytning till mig och våra två gemensamma barn slutar ju inte att kosta pengar och då kan man ju tycka att man fortfarande har ett ansvar som förälder att allt funkar ekonomiskt med dom gemensamma utgifterna innan man skaffar fler barn på fler håll.

    Jag kan ju till ex inte strunta i att betala dagis när jag ska vara föräldraledig i tre veckor... för det är ju ingen som betalar det åt mig dom tre veckorna jag väljer att vara föräldraledig.

    Blir ju samma sak kan jag ju tycka då i så fall..

    Och nu frågar jag om någon mer har erfarenhet av denna situation?
  • Körsbärsdalen
    Trolle1234 skrev 2019-04-24 19:24:03 följande:

    Fast nu har ju inte nya barnet nog anknytning till mig och våra två gemensamma barn slutar ju inte att kosta pengar och då kan man ju tycka att man fortfarande har ett ansvar som förälder att allt funkar ekonomiskt med dom gemensamma utgifterna innan man skaffar fler barn på fler håll.

    Jag kan ju till ex inte strunta i att betala dagis när jag ska vara föräldraledig i tre veckor... för det är ju ingen som betalar det åt mig dom tre veckorna jag väljer att vara föräldraledig.

    Blir ju samma sak kan jag ju tycka då i så fall..

    Och nu frågar jag om någon mer har erfarenhet av denna situation?


    Det beror ju på att du inte kan säga upp platsen för 3 veckors tid, och sedan få tillbaka den. Men mamman har "sagt upp" platsen på sina veckor på obestämd tid. Varför ska hon då betala? Ska hon också betala om du skaffar en au pair på dina veckor?
  • Trolle1234

    [quote=79585267][quote-nick]Körsbärsdalen skrev 2019-04-24 19:37:49 följande:[/quote-nick]

    Det beror ju på att du inte kan säga upp platsen för 3 veckors tid, och sedan få tillbaka den. Men mamman har "sagt upp" platsen på sina veckor på obestämd tid. Varför ska hon då betala? Ska hon också betala om du skaffar en au pair på dina veckor?

    [/

    Hon har ju inte sagt upp platsen utan nyttjar dom dagar hon känner för eller när barnet behöver komma hemifrån ett stund. Så hon kommer ju att behöva nyttja platsen igen när nya barnet börjar på dagis. Så hon har lika mycket plats på dagiset som jag har och jag kan inte välja att inte betala på dom veckorna jag har föräldraledigt men hon kan tydligen det då menar du?

    Min poäng är att man kan inte äta av kakan och sedan ha kvar kakan.

    Hon väljer att betala för något som hon har hela tiden när det passar henne.

  • Brumma
    Hellishen skrev 2019-04-25 12:07:07 följande:

    Om hon har barnen på dagis 15 timmar så kostar väl det också pengar?


    Alla barn över tre år har rätt till 15timmar gratis förskola. Vissa kommuner har uttökat men minst 15.
  • Brumma
    Trolle1234 skrev 2019-04-24 19:24:03 följande:

    Fast nu har ju inte nya barnet nog anknytning till mig och våra två gemensamma barn slutar ju inte att kosta pengar och då kan man ju tycka att man fortfarande har ett ansvar som förälder att allt funkar ekonomiskt med dom gemensamma utgifterna innan man skaffar fler barn på fler håll.

    Jag kan ju till ex inte strunta i att betala dagis när jag ska vara föräldraledig i tre veckor... för det är ju ingen som betalar det åt mig dom tre veckorna jag väljer att vara föräldraledig.

    Blir ju samma sak kan jag ju tycka då i så fall..

    Och nu frågar jag om någon mer har erfarenhet av denna situation?


    Fast din relagion till det nya barnet är ju i det här läget totalt ointressant.

    Och vad man "kan tycka" har ju inte heller med saken att göra.

    Hade det funnits en lagtext som sa att hon måste betala hade ju de hår "instanserna" hänvisat till den. Föräldrabalken säger att båda förälsrarma skall bidra till barnets försörjning efter förmåga. Man kan ju tom hävda att du bör stå för en större del eftersom mamman nu går på föräldrapenning..

    Man kan lika gärna fråga varför mamman ska straffas för att du vill ha barnet på förskola? Hon har ju inte behov av det nu... men du anser att det är din livssituation som räknas, inte hennes.
  • LisaLarsson79

    Låt henne ta hand om.ert barn på vardagarna nu när hon ändå är hemma med den lille så kan du ha på helgerna.. så slipper du också barnomsorgsavgift

Svar på tråden Gemensamma utgifter?