• Anonym (Ut på banan igen)

Tips på hur man börjar dejta efter en separation sökes

Är en tjej på 39 år, Separerad sedan ett år ungefär. Har inte bråttom in i en ny relation men nu känner jag att skulle man träffa någon vore det mysigt. Men så kommer det dåliga självförtroendet, vem skulle vilja dejta mig? Självförtroendet fick sig verkligen en törn vid skilsmässan. Finns det någon här som kan dela med sig av lite erfarenheter, hur gick det till när ni startade en ny relation efter en separation? Lite tips och råd kanske?

• Svar på tråden Tips på hur man börjar dejta efter en separation sökes
  • Mackan1978

Du kan få dejta mig! Maila mig här, så kan vi skriva.

• Anonym (Våga och vinn)

Se till att inte ha för stora förväntningar på nätdejting.

Kvinnor som sätter upp nya profiler på Tinder och Mötesplatsen och allt vad det är, får ofta massor av uppmärksamhet. Man drunknar i mail de första dagarna. Många män sitter och scannar av sidorna efter nykomlingar och skriver till alla nyregistrerade.

Men den där uppmärksamheten är inte värd så mycket i praktiken. Den absolut största delen är bara ute efter bekräftelse, sexchatt och tillfälliga ligg. Om du inte är intresserad av det, ska du sålla noggrant. Av hundra meddelanden är det kanske ett eller två som är helt seriösa kontaktförsök. 

Vet man bara om det, blir man inte så besviken och frustrerad, utan kan ta alltihop för vad det är. Lär dig urskilja de seriösa.

Ett annat tips är att fundera på djupet över vad du faktiskt söker. Vilken sorts relation? Vilka egenskaper tycker du är nödvändiga hos en man? Hur tät kontakt tycker du är rimligt? 

Och sedan håller du dig till det. Frestas inte att acceptera en lägre standard, bara för att någon råkar vara så himla charmig eller för att ni har så bra kemi. Om en kille tidigt visar egenskaper som du inte gillar (t ex slutar svara en period, och tar sedan upp kontakten som om inget hänt) så ska du dra öronen åt dig omedelbart. Även om han är supergullig när han väl skriver. 

Det du inte kan leva med under resten av förhållandet, ska du inte acceptera i början i tron att han kommer att bli bättre. 

Fundera även på vad du själv har att erbjuda. Vilken sorts man skulle gilla dig? Hur kan du lyfta fram ditt bästa jag? 

Det var det jag lärde mig när jag gav mig ut på marknaden efter femton års äktenskap. Det tog några år, men sedan hittade jag rätt! Glad

Tack för tipsen!Kloka råd! Är lite anti datingsidor, tror mer på möten i verkliga livet. Men krogen känns inte direkt seriöst heller.Vänners vänner kanske?

• Anonym (Z)
    Anonym (Ut på banan igen) skrev 2019-02-01 18:35:51 följande:

Tack för tipsen!Kloka råd! Är lite anti datingsidor, tror mer på möten i verkliga livet. Men krogen känns inte direkt seriöst heller.Vänners vänner kanske?

Nätet är nog inte så dumt om man lär sig sålla ut guldkornen.

Men annars är ett tips fritdsintressen. Engagera dig i någon sportklubb, eller vad du nu gillar att göra. Kvällskurs på universitetet, ta dykcert, börja golfa.... Något du tycker är kul och där du träffar folk.
  • Havin

Håller med allt signaturen våga och vinn skriver. Jag var 38 när jag blev singel efter ett långt förhållande. Jag väntade med dejting första året, ville landa i mig själv.

Nu har det gått ca 6 mån sedan jag började med dejting. Jag fick verkligen en chock och gjorde några misstag, som jag ångrar jätte mycket. Men nu kan jag nästan alla spelets regler.

Jag har inte träffat nån än, är tyvärr kräsen. Jag har en tinder profil men överväger att stänga ner den helt. Vill helst träffa någon IRL.

Mitt tips är att inte ha höga förväntningar

En matchning, eller några dagars textande osv betyder ingeting i dejtingvärlden. T o m efter några dejter kan din dejt plötsligt försvinna (ghosta).

• Anonym (Tjej)
    Havin skrev 2019-02-01 21:42:02 följande:

Håller med allt signaturen våga och vinn skriver. Jag var 38 när jag blev singel efter ett långt förhållande. Jag väntade med dejting första året, ville landa i mig själv.

Nu har det gått ca 6 mån sedan jag började med dejting. Jag fick verkligen en chock och gjorde några misstag, som jag ångrar jätte mycket. Men nu kan jag nästan alla spelets regler.

Jag har inte träffat nån än, är tyvärr kräsen. Jag har en tinder profil men överväger att stänga ner den helt. Vill helst träffa någon IRL.

Mitt tips är att inte ha höga förväntningar

En matchning, eller några dagars textande osv betyder ingeting i dejtingvärlden. T o m efter några dejter kan din dejt plötsligt försvinna (ghosta).

Vad gjorde du för misstag som du ångrar nu?
  • Havin
    Anonym (Tjej) skrev 2019-02-01 23:19:02 följande:

Dejtade fel personer typ. Vill inte gå in på detaljer.

Var försiktig och hellre dra ut på det än att vara osäker.
  • Anonym (Våga och vinn)
    Anonym (Tjej) skrev 2019-02-01 23:19:02 följande:
    Jag gjorde också en hel del misstag, men de handlade mer om att läsa in för mycket.

Det ledde till att jag lade alldeles för mycket tid och känslomässigt engagemang på personer som inte alls var på samma nivå som jag.

Ett konkret tips om man nätdejtar är att inte maila och chatta för länge innan man ses. Det gör lätt att man blir överdrivet fäst vid någon. Och sedan känner man sig ghostad när han tappar intresset.

Håll den skriftliga kontakten kortvarig Om en kille inte har hittat något tillfälle att ses efter ett par veckors skrivande, kan man vara rätt säker på att han inte har för avsikt att ses alls. Då är det lika bra att avsluta och gå vidare. Även om han skriver massor av godmorgon- och godnattmeddelanden varje dag och beter sig jättepersonligt.

Att kräva ett fysiskt möte ganska snart är därför ett bra sätt att sålla bort de som bara vill maila. Och de är många!

Och för att träffa folk utanför nätet måste man ju förstås hålla sig så aktiv som möjligt, som andra har skrivit. Gå på olika evenemang och var öppen för nya bekantskaper även om de inte är så högintressanta för egen del. Man vet aldrig vad som leder vidare.

Min man träffade jag genom en annan kille som jag var lite intresserad av. Han var väl inte lika intresserad, för han presenterade mig för en bekant. Som visade sig vara en fullträff. Skrattande

Ja, det kanske är så, man träffar den rätta på de mest oväntade sättGlad 
    Kanske har helt fel med nätdejtande men det känns så fake. Man kan gömma sig bakom en skärm och hitta på lite vad man vill bara för att det ska låta bra. Men jag kan ha helt fel?
    Har blivit lite insnöad på cykling så kanske ska gå på lite fler spinningpass? Det kanske är min arena?Flört

• Anonym (Z)
    Anonym (Ut på banan igen) skrev 2019-02-02 13:28:08 följande:

Ja, det kanske är så, man träffar den rätta på de mest oväntade sätt 

Kanske har helt fel med nätdejtande men det känns så fake. Man kan gömma sig bakom en skärm och hitta på lite vad man vill bara för att det ska låta bra. Men jag kan ha helt fel?

Har blivit lite insnöad på cykling så kanske ska gå på lite fler spinningpass? Det kanske är min arena?

Det är därför man ska träffa dejten direkt. Det här tramset med att skriva är inte min grej, jag vill se vem människan är. Vill de inte ses så sålla bort.
  • Anonym (Gubben)
    Havin skrev 2019-02-01 21:42:02 följande:

Skulle du tänka dig att dejta  fina yngre killar omkring 20-23 eller är det otänkbart.
    Tror du rent generellt att kvinnor mellan 30-40 är ointresserade av yngre killar
Svar på tråden Tips på hur man börjar dejta efter en separation sökes