Nån som besökt Auswitch?
Var det värt ett besök? Bodde ni i Krakov då el vart flög ni? Räcker 3 hela dagar på plats i krakov? Enkelt att åka ut till Auswitch, lär ligga 60km utanför?
Var det värt ett besök? Bodde ni i Krakov då el vart flög ni? Räcker 3 hela dagar på plats i krakov? Enkelt att åka ut till Auswitch, lär ligga 60km utanför?
Jag har besökt Auschwitz, med skolklassen i gymnasiet.
Vi bodde i Krakow i typ 3-4 dagar, men då gjorde vi ju lite andra saker också. Vi tog oss dit med färjan från Nynäshamn till Gdansk, därifrån tog vi tåg till Krakow.
Vet inte hur man tar sig ut till lägret som privatperson, vi hade en egen buss.
Om tre dagar räcker kan bara du svara på. Man kanske vill göra något annat när man väl är där? Det är en väldigt sevärd stad.
Har nyss varit där, åkte på en weekendresa och vi bokade Auschwitch/Birkenau en hel dag med ett företag som har svensk guide (hon var toppen!) som dessutom hämtade upp och lämnade av oss på hotellet! Rekommenderar er att bo nära den stora gallerian i Krakow, vi bodde en bra bit nedanför och det vart myyycket gående!!
turpol.com/turer/auschwitz-birkenau/
Vi bokade med dom! I mailet kommer ni få frågan om ni vill köpa till paket med ?lättare lunch?, det gjorde vi och de var jag glad för, det var sååå mycket folk där att vi aldrig hade hunnit äta annars! Lycka till!
Själva Krakow är genomgått på en dag, ink besök på schindlers fabrik, örnapoteket och dom gamla judekvarteren. Den staden sprudlar inte direkt av liv. Ska ni besöka lägren gör det på vår/höst när det inte är 30grader ute. För det är folk och då menar jag FOLK ÖVERALLT! Guiden föser runt folket likt en skock får och det är trång o kvavt! Birkenau är bättre då det är ett öppet fält i princip.
Själva Krakow är genomgått på en dag, ink besök på schindlers fabrik, örnapoteket och dom gamla judekvarteren. Den staden sprudlar inte direkt av liv. Ska ni besöka lägren gör det på vår/höst när det inte är 30grader ute. För det är folk och då menar jag FOLK ÖVERALLT! Guiden föser runt folket likt en skock får och det är trång o kvavt! Birkenau är bättre då det är ett öppet fält i princip.
Har nyss varit där, åkte på en weekendresa och vi bokade Auschwitch/Birkenau en hel dag med ett företag som har svensk guide (hon var toppen!) som dessutom hämtade upp och lämnade av oss på hotellet! Rekommenderar er att bo nära den stora gallerian i Krakow, vi bodde en bra bit nedanför och det vart myyycket gående!!
Ja de tror jag nog :) Vi bodde på Kazimierz 2 och det var längre att få än vi trodde men man fick se mycket kul efter vägen! Glöm inte prova deras glass som tydligen är väldigt poppis (med långa köer)och Chimney cakes! Mums!