• Michelle2098

    Flytta till ny gård ???????????

    Hej!

    Tankarna går i att köpa en ny gård.

    Gården ligger ute för 6,5 miljoner.

    Jag och min sambo får inte låna så mycket själva.

    Mina föräldrar är intresserade av att flytta ihop med oss till en ny gård. Så att vi kan vara tillsammans och hålla på med hästar.

    Kan vi alla 4 slå ihop oss och gå till banken och köpa den här gården tillsammans, eller är det helt omöjligt? Tänker om vi kan ansöka om att låna 6,5 miljoner ihop. Vi har kontantinsatsen ihop, men sen är de ju själva lånet som är problemet. Förstårs kan vi vända oss till banken och fråga Direkt. Men kanske någon som vet här hur vi skulle kunna göra?

  • Svar på tråden Flytta till ny gård ???????????
  • Tecum

    Möjligt är det kanske, men är det lämpligt? Samägande brukar var en utmärkt inkörsport till problem och konflikter även om det känns rätt från början. 
    Vad säger din kille om att flytta ihop med sina svärföräldrar och äga en fastighet med dem? Har ni någon strategi om det blir konflikter? Om någon part vill dra sig ur, kan övriga köpa loss dem  eller blir det försäljning?

    Vore det inte bättre om dina föräldrar köpte gården om de har bättre ekonomiska förutsättningar och att ni hyr av dem?

  • LRBstudio

    Hej michelle!  


    Får jag fråga hur ni löste detta? 


    Är i liknande situation nu där jag tror tomten blir för dyr för bara mig och sambon, men vi kommer stå för mer än hälften isf :)  

  • Anonymmedflit

    Såvitt jag vet så borde det gå att "dela" på lånet. 


    Eller så i värsta fall får du och din sambo ta ett lån på halva beloppet och föräldrarna andra halvan. 


    Då blir det ju som att ni delar på låent, hur det funkar rent krasst om nån inte betalar skall jag låta bli osagt.

Svar på tråden Flytta till ny gård ???????????