• Anonym (TS)

Någon som fått bukplastik efter en gastric bypass operation betalad av landstinget?

Hej. Jag ska träffa en sköterska som ska fota min mage för att komplettera min remiss som är skickad till kirurgen i Torsby. Någon här som fått bukplastik beviljad efter att gått ner i vikt efter en gastric bypass? Finns det nåt jag ska tänka på osv? Ni får gärna skriva era erfarenheter och berätta hur det var för er.

Är det stor risk att få avslag? Blev ni nöjda med resultatet efter bukplastik? Tack på förhand!

• Svar på tråden Någon som fått bukplastik efter en gastric bypass operation betalad av landstinget?
  • Anonym (I knoww)

Jag har massa råd som FUNKAR

Du måste säga att Kläderna skaver, att du gömmer sig i för stora kläder, att huden veckar sig så de luktar illa och blir svettigt var det veckar hud mot hud, att det gör ont och är besvärligt att hålla rent, att du ej vill åka på badhuset eller utomlands pga hur du ser ut.. Du vill ej ha sex för skinnet hänger när du klär av dig så du blir rent av klumpig och känns som att du fastnar och du känner dig äcklig. Sover med kläder på för att undvika obehag.

Allt du tyder på måste vara utifrån Din känsla.

Du kan ej säga att folk tittar på dig, eller att du ej blir accepterad av andra människor, eller att din partner tycker du är äcklig. För de skiter dom i. De hade du kunnat säga om du fortfarande var överviktig. Så de är gamla nyheter. Och oftast så vill dom då nog hellre att du pratar med en kurator för att bygga upp din självkänsla så du ej ska bry dig om vad andra och tycker.

Så klanka ner på dig själv, hur besvärligt det är, smärta och att du håller dig från Fysisk aktivitet då du känner dig äcklig när. Skinnet guppar så de är ej kul att gymma eller träna mer där folk kan se..

Det kommer gå bra! Nu skrev jag rakt ut. Ta ej illa upp. Men det är det där som fungerar! Känner flera som gjort bukplastik, efter viktnedgång och andra efter graviditet där huden ej gick tillbaka!

Uppdatera mig i hur det gick. Håller tummarna!

Stå på dig, var framåt och gråt en skvätt om de behövs!

• Anonym (TS)
    Anonym (I knoww) skrev 2019-02-03 07:04:40 följande:

Jag har massa råd som FUNKAR

Du måste säga att Kläderna skaver, att du gömmer sig i för stora kläder, att huden veckar sig så de luktar illa och blir svettigt var det veckar hud mot hud, att det gör ont och är besvärligt att hålla rent, att du ej vill åka på badhuset eller utomlands pga hur du ser ut.. Du vill ej ha sex för skinnet hänger när du klär av dig så du blir rent av klumpig och känns som att du fastnar och du känner dig äcklig. Sover med kläder på för att undvika obehag.

Allt du tyder på måste vara utifrån Din känsla.

Du kan ej säga att folk tittar på dig, eller att du ej blir accepterad av andra människor, eller att din partner tycker du är äcklig. För de skiter dom i. De hade du kunnat säga om du fortfarande var överviktig. Så de är gamla nyheter. Och oftast så vill dom då nog hellre att du pratar med en kurator för att bygga upp din självkänsla så du ej ska bry dig om vad andra och tycker.

Så klanka ner på dig själv, hur besvärligt det är, smärta och att du håller dig från Fysisk aktivitet då du känner dig äcklig när. Skinnet guppar så de är ej kul att gymma eller träna mer där folk kan se..

Det kommer gå bra! Nu skrev jag rakt ut. Ta ej illa upp. Men det är det där som fungerar! Känner flera som gjort bukplastik, efter viktnedgång och andra efter graviditet där huden ej gick tillbaka!

Uppdatera mig i hur det gick. Håller tummarna!

Stå på dig, var framåt och gråt en skvätt om de behövs!

Tack så jättemycket !
  • Anonym (a)
    Anonym (TS) skrev 2019-02-03 08:27:15 följande:
    Vill inte trycka på en länk som jag inte vet vad det är.
    Ok, det förstår jag. Internetmedicin är en säker och mycket bra medicinsk källa. Du kan googla "plastikmedicin efter stor viktnedgång" och läsa en hel del på Internetmedicin.

Ett litet utdrag:

Remisskriterier inom landstingen

Kriterierna för offentligt finansierade korrektioner av överskottshud efter stor viktnedgång är mycket varierande mellan olika landsting. Det finns i nuläget ingen konsensus. Det rådgivande dokument som finns framtaget är "Nationella Medicinska Indikationer - Bukplastik och liknande operationer; Rapport från expertgruppen för plastikkirurgi" (se referenser). Vanligtvis är det enbart bukplastiker som erbjuds vid besvär av överskottshud, vilket emellertid inte är att betrakta som en komplett åtgärd för denna patientgrupp. Alla hudområden hänger ihop och åtgärd av isolerade kroppslokaler riskerar att leda till ett suboptimalt estetiskt resultat.

De flesta bukplastiker utförs på kirurgisk klinik med kompetens för dessa ingrepp. Plastikkirurgisk kompetens krävs för patienter med BMI >30 där ytterligare viktnedgång anses orealistiskt.

För att remiss skall komma ifråga för landstingsfinansierad korrektion av hängbuk behöver dessa minimikriterier vara uppfyllda:
      Konstant hudveck (ca 3 cm) som orsakar låg livskvalitet, vilket yttrar sig i ett eller flera av följande:
    - besvär med underlivshygien
    - sår/eksem i hudveck
    - besvär med vattenkastning
    - psykosociala besvär
    - sexuella problem
    - stora svårigheter att hitta passande kläder
    - smärtor från ländryggen
    - påverkad rörelseförmåga
    - bukmuskelproblem
    - utseendehandikapp
    - sjukskrivning
      BMI bör vara < 25 och ha varit stabilt i minst sex månader före operation.
      Efter tidigare massiv övervikt kan ett högre BMI accepteras, då bukplastik och liknande ingrepp utgör del i obesitasbehandlingen. Många landsting har dock hårdare kriterier för att erbjuda bukplastik än vad de nationella riktlinjerna rekommenderar.
  • Anonym (TS)
    Anonym (a) skrev 2019-02-03 08:40:07 följande:

Ok, det förstår jag. Internetmedicin är en säker och mycket bra medicinsk källa. Du kan googla "plastikmedicin efter stor viktnedgång" och läsa en hel del på Internetmedicin.

Ett litet utdrag:

Remisskriterier inom landstingen

Kriterierna för offentligt finansierade korrektioner av överskottshud efter stor viktnedgång är mycket varierande mellan olika landsting. Det finns i nuläget ingen konsensus. Det rådgivande dokument som finns framtaget är "Nationella Medicinska Indikationer - Bukplastik och liknande operationer; Rapport från expertgruppen för plastikkirurgi" (se referenser). Vanligtvis är det enbart bukplastiker som erbjuds vid besvär av överskottshud, vilket emellertid inte är att betrakta som en komplett åtgärd för denna patientgrupp. Alla hudområden hänger ihop och åtgärd av isolerade kroppslokaler riskerar att leda till ett suboptimalt estetiskt resultat.

De flesta bukplastiker utförs på kirurgisk klinik med kompetens för dessa ingrepp. Plastikkirurgisk kompetens krävs för patienter med BMI >30 där ytterligare viktnedgång anses orealistiskt.

För att remiss skall komma ifråga för landstingsfinansierad korrektion av hängbuk behöver dessa minimikriterier vara uppfyllda:

Konstant hudveck (ca 3 cm) som orsakar låg livskvalitet, vilket yttrar sig i ett eller flera av följande:

- besvär med underlivshygien

- sår/eksem i hudveck

- besvär med vattenkastning

- psykosociala besvär

- sexuella problem

- stora svårigheter att hitta passande kläder

- smärtor från ländryggen

- påverkad rörelseförmåga

- bukmuskelproblem

- utseendehandikapp

- sjukskrivning

BMI bör vara < 25 och ha varit stabilt i minst sex månader före operation.

Efter tidigare massiv övervikt kan ett högre BMI accepteras, då bukplastik och liknande ingrepp utgör del i obesitasbehandlingen. Många landsting har dock hårdare kriterier för att erbjuda bukplastik än vad de nationella riktlinjerna rekommenderar.

Tack va snällt av dig att visa mig ! Jag hoppas verkligen de tycker att jag uppfyller kraven :-/
  • Anonym (TS)

Puffar upp

• Anonym (TS)

Vore roligt om fler ville svara som gått igenom denna procedur.

• Anonym (SW)

Jag har gjort en stor bukplastik men jag betalade för den själv. Jag var jätte noga med mitt val av kirurg för det är det som betyder mest. Han jag hade var jätte seriös och drog ihop musklerna i magen under operationen.
    Viktigt är att innan och efter operationen att göra så som de säger, ingen alkohol ingen medicin och absolut ingen rökning. Renligheten är AO
    Jag är jätte nöjd med mitt resultat.

Svar på tråden Någon som fått bukplastik efter en gastric bypass operation betalad av landstinget?