• Anonym (Lina)

Ni som haft lågt blodvärde under graviditeten , se hit

Jag fick reda på redan efter inskrivningen att jag hade dåligt järnvärde och lite sånt så jag har ätit och gjort det bästa ja kunnat för att få upp värdena men det hjälper inte alls. Vid sista besöket i v.28 låg hb på 100 och min bm sa att det inte var så bra . Idag när jag kollade brevlådan hade jag fått ett extra besök för att kolla hb. Jag har absolut noll koll på vad som händer med kroppen och vad som egentligen är lågt eller när man gör något åt det . Och vad man i så fall gör ?

Så hoppas på att någon här inne kan göra mig lite klokare ? :)

• Svar på tråden Ni som haft lågt blodvärde under graviditeten , se hit
  • Anonym (i)

Köp niferex tabletter på Apoteket.

• Anonym (Lina)
    Anonym (i) skrev 2019-02-02 23:13:59 följande:

Köp niferex tabletter på Apoteket.

Jag äter redan niferex. Äter tillomed 2 tbl sen v. 20 :)
  • Mia86a

Jag har haft dåliga värden vid bägge mina graviditeter. Fick då äta två Niferex per dag, dricka blutsaft varje morgon och äta receptbelagd b-vitamin för att få bättre värden, eller åtminstone få dem att inte sjunka ytterligare. Jag hade nästan tomma depåer. Jag minns inte riktigt hur allt hängde ihop men vill minnas att det är viktigt att få i sig mycket c-vitamin för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig järnet. Samt att b-vitamin också hade något samband. Jag fick lämna prover ofta och fick all info jag behövde i samband med att de lämnade provsvaren. Så passa på att fråga då.

• Anonym (i)
    Anonym (Lina) skrev 2019-02-02 23:16:45 följande:
    Jag äter redan niferex. Äter tillomed 2 tbl sen v. 20 :)
    ok väger du mer än 60 kg kan du ta tre tabletter / dag, Men det kan ju ge biverkningar så det är det kanske inte värt. (magont, förstoppning)
    Dina värde är ju inte katastrofala. Tål du två tabletter om dagen tror jag du klarar dig bra.
  • Anonym (K)

Lågt järnvärde gör att man blir trött. Jag var hos bm den här veckan i v 17 och hade då ett värde på 113. Eller vi testade flera gånger och det lägsta var 103 och det högsta 119. Jag blev rekommenderad att börja med niferex, en tablett om dagen, redan nu för att inte få för lågt värde. Värdet sjunker ju längre in i graviditeten man kommer och jag ska inte till bm igen förrän om 7 veckor så risken var att värdet skulle hinna bli väldigt dåligt till dess och har värdet blivit dåligt har jag förstått att det kan vara svårt att få upp det igen. Ta järntabletterna tillsammans med någonting c-vitaminrikt efter som C-vitamin hjälper kroppen att ta upp järnet. Undvik att ta dem tillsammans med mjölkprodukter och kaffe eftersom det har motsatt effekt och försvårar upptaget av järn.

• LittleSunshine84

Hade också dåligt järn! Testa olika sorter, få i dig via kosten, köp även flytande. Kombinera med C-vitamin så tar kroppen upp lättare :) undvik mejeriprodukter just när du tagit vitaminerna. Försämrar upptagningsförmågan.

• 1234568

Du kan ta 3 tabletter (3x100mg) med såpass låga värden.

Om värdena fortsätter sjunka så kan man fylla på med järn dropp. Det ges som IV (nål i armen), och höjer snabbt och effektivt värdena.
    Järn är viktigt för att du ska må bra, man mår rätt risigt med dåliga värden. Men det är även viktigt för bebisen, då bebisen får sina depåer av dig i slutet av graviditeten. Om du har helt tomt, så har du inget att ge bebisen, och bebisen kan drabbas av järnbrist. Man brukar ordinera järn åt bebisen om den föds för tidigt eller har låg födselvikt. Men däremot så glömmer man bort att ordinera det åt dem barnen som föds, där mamman inte haft något järn att ge, vilket leder till att barnet har dåligt med järn och kan utveckla anemi lite senare. Järnbrist anemi är oerhört vanligt bland 2-4 åringar, dom blir hängiga, trötta och bleka. Detta kan lätt förhindras genom att mamman får sina värden korrigerade under graviditeten via dropp (tabletter om det höjer värdena), eller att man ger järn åt bebisen det första året.

Stå på dig, se till att få järn dropp om värdena inte går upp. Dels för ditt eget mående, och för din bebis mående.

• Anonym (G)

Låg på runt 106 vid igångsättningen, hade ätit niferex i ett par månader. Slutade med snitt och förlorade en del blod, hamnade nog på 89-90 efter förlossningen men behövde inga järnsprutor utan fick äta upp det med tabletter. Gick utmärkt och tog om hb på efterkontrollen då låg det på 126 eller något.

Kände mig konstigt nog varken trött eller yr någon gång.

• Anonym (Byt)

Köp Sideral Forte istället. Funkar annorlunda och får snabbare upp värdet.

Svar på tråden Ni som haft lågt blodvärde under graviditeten , se hit