• Anonym3872

    Simning i grundskola

    Hej! Om en elev simmar i 7an och får godkänt måste eleven simma igen i 8an eller 9:an? Kan man F:a eleven om den redan har visat att den klarar av att simma?

  • Svar på tråden Simning i grundskola
  • Anonym (,)

    I vår skola var det så idiotiskt ja, att man måste visa varje årskurs att man kunde simma 200 m. Annars riskerade man underkänt.

  • Gryntroll
    Anonym (,) skrev 2019-02-02 23:33:04 följande:

    I vår skola var det så idiotiskt ja, att man måste visa varje årskurs att man kunde simma 200 m. Annars riskerade man underkänt.


    Jag tycker det låter bra att/om det är så. Simning ska ju underhållas och om man måste simma sina 200m varje årskurs är det ju större sannolikhet att simkunnigheten sätter sig ordentligt.
  • Anonym (X)
    Anonym3872 skrev 2019-02-02 23:25:04 följande:

    Hej! Om en elev simmar i 7an och får godkänt måste eleven simma igen i 8an eller 9:an? Kan man F:a eleven om den redan har visat att den klarar av att simma?


    Kan eleven simma i 7:an kan den ju rimligtvis simma i senare årskurser med. Vad är problemet?
  • Anonym (hmm)

    Såvitt jag förstår ska eleven kunna visa samma krav i alla årskurser. På min skola så vet jag att lärarna dock accepterat att elever visat kunskapskravet vid ett tillfälle. Betyget i år 9 ska ju vara ett sammantaget betyg av år 7-9- Om det finns särskilda orsaker till att eleven inte kan visa simkunskaper i ett skolsammanhang så har man löst detta på olika sätt.

  • Anonym (Praktisk)

    Om man kan läsa I ettan, måste man då ...

  • Anonym (K)
    Anonym (,) skrev 2019-02-02 23:33:04 följande:

    I vår skola var det så idiotiskt ja, att man måste visa varje årskurs att man kunde simma 200 m. Annars riskerade man underkänt.


    Simning är till viss del en färskvara. Visst, har man lärt sig tekniken sitter den men du måste orka simma 200 m också. Bara för att du orkade det i 7:an innebär inte det att du automatiskt orkar det när du går i 9:an. En elev som inte tränar sin kondition under 2-3 år riskerar att inte orka simma de där 200 metrarna oavsett om simtekniken sitter eller inte. Jag har simning en gång per läsår med mina elever och då får jag en tydlig bild av vilka som fortfarande kan/orkar och vilka som behöver träna på olika sätt för att behålla sin simkunnighet.
Svar på tråden Simning i grundskola