• Äldre 4 Feb 16:05
    270 visningar
    2 svar
    2
    270

    Hydronefros, någon mer?

    Hej! Jag har tydligen drabbats av något som kallas hydronefros, dvs vidgat njurbäcken på grund av att livmodern trycker på ett sätt som gör att det samlas vätska i njurarna. Förmodligen kommer jag få dras med detta tills ungen är ute vilket är om ca 2 månader. Jag har värk, hugg och stickningar främst på vänster sida under revbenen. Det gör mig så begränsad, att sitta upp är värst men även stå upp är jobbigt. Inga värktabletter hjälper, spasmofen ger mig en skön avslappnande känsla men tar inte bort smärtan direkt.

    Barnmorskan, förlossningen och vårdcentralen säger att detta är vanligt och inget farligt men det är ju så plågsamt. Har en 4 åring att ta hand om vilket jag knappt orkar nu.

    Är det någon mer i min situation för ingen jag känner har hört talas om det här. Känner mig gnällig och deppig.

  • Svar på tråden Hydronefros, någon mer?
  • Äldre 21 Feb 19:56
    #1

    Hej!

    Jag hade detta för 11 år sen när jag va gravid med första. kommer ihåg hur jag låg på golvet och krälade när attackerna kom. men jag fick stolpiller med morfin som hjälpte. tror det är den du fått kanske? Men kan glädja dig med att det kan bli bättre! mitt försvann tillslut kommer inte riktigt ihåg hur länge jag hade det. men de förklarade för mig att bebisen låg och tryckte på urinledaren som gjorde att njuren blev förstorad. på ul syntes det som hål på njuren. men han flyttade sig tillslut ???? sen fick jag tyvärr havandeskapsförgiftning och leverpåverkan så han fick komma ut en månad tidigare. nu är det nr 3 på g med andra komplikationer ????

    Men jag förstår smärtan du har, lycka till!

  • Äldre 26 Feb 22:17
    #2

    Tack för svaret. Så som du beskriver det är så läkarna säger till mig att det kan vara att ha hydronefros men jag har ju vart förskonad mot attacker. Har mer haft en konstant smärta som gjort mig helt utmattad, och detta sedan slutet av november mer eller mindre. Nu har däremot magen sjunkit ner en aning (är i v.36) och smärtan har avtagit väldigt mycket!! Otroligt skönt. Dock blev jag häromdagen smittad av en riktigt rejäl förkyldning med feber, ont i bröstet, hosta och värk i hela kroppen av min son så tar av panocoden som jag fick utskrivet pga hydronefrosen...känns inte bra att proppa i mig lugnande och smärtstillande men står inte ut.

Svar på tråden Hydronefros, någon mer?